Svankryggig häst !

Sv: Svankryggig häst !

Det jag har skrivit ovan gäller dig också. Hästar mår bäst av övergångar i foderstater, att kräma på med 35 % mer foder i ett svep är inte optimalt.

Optimalt är en annan sak :-) Om en häst är undernärd och behöver mat så anser jag att det är mer optimalt att ge den mat. Sen att man inte skiftar från torrt hö till blött ensilage i samma veva som man kraftigt fodrar upp, det tycker jag är en annan sak!
Jag vill inte på något sett jäklas med dej men tycker ändå att ditt påstående är konstigt.

Iallafall jag har alltid fått höra av veterinärer att man kan öka till fri tillgång. Så länge det gäller grovfoder.
Men givetvis ska jag inte påstå att jag vet bäst! Tycker bara att det låter konstigt!
God fortsättning!
Mvh Lena

Läs hela mitt svar! Man kan inte höja upp stråfodergivan hur mycket som helst rakt av.

Jodå det kan man visst på samma grovfoder som hästen redan äter.

En svältande häst måste dock skötas på ett helt annat sätt.
För den har en matsmältning som inte är igång.

Det här är ingen svältande häst, det är bara en häst som får för litet mat.
Vilket är en stor skillnad.

Hästar mår bäst av övergångar i foderstater, att kräma på med 35 % mer foder i ett svep är inte optimalt.

35% mer foder i ett svep är en liten ökning.
Det är bara att öka på.

Med kraftfoder och även lusern kan man vara tvungen att ta det litet lugnt för att det kan bli diarré annars.
Men att lägga till ½kg var 4de dag går oftast bra.

Det är dumt att du kanske skrämmer andra från att öka fodret till sina hästar.

Iallafall jag har alltid fått höra av veterinärer att man kan öka till fri tillgång. Så länge det gäller grovfoder.

Det har alla veterinärer som jag varit i kontakt med också sagt.

Men inte på en svältande häst.
Och inte från bete till torrhö.
Eller från hösilage till torrhö.

Bytena kan vara svåra.

TS!
Din häst behöver mera mat.

Börja med att öka Hippo Alfan som är ett utmärkt foder.
Ge dubbelt redan i dag. Dela upp det på minst 2 måltider.
Om 4 dagar ger du 3 liter på minst 2 måltider om inte bajset blir löst, då väntar du någon dag till.
Ge hästen så mycket hö som den orkar äta.
Hästen skall börja lägga på sig inom en vecka eller 2 annars så måste du analysera ditt hö och ta reda på vad som fattas i maten.

Tänk också på att man måste träna hästen på rätt sätt för att den ska bygga muskler!

Den där hästen är inte i skick för träning.
Den måste äta upp sig först och bör lämnas i fred från allt arbete tills att den har lagt på sig litet hull och fyllt ut sina muskler.
Proteinrik mat i tillräcklig mängd och hagvistelse gör underverk med hästar som ser ut så där.
Inget arbete alls till att börja med.
Efter 2 veckor med rätt mat så skall man se en tydlig skillnad och då kan man börja rida litet försiktigt varannan dag.

Det är inget konstigt med det. Hästar tål inte att man chockhöjer fodret, har man TUR så går det bra men det är onödigt att chansa. Jag har själv haft en häst som kom hem till oss mager som en skrika, satte honom på rejält med hö och han fick rätt omgående kolik. Enligt veterinären så fick han för mycket mat med en gång, det hade ingenting med foderbytet att göra.

Det är ju enorm skillnad på det du skriver om och ts häst.

En häst som går från "ingen" mat till mycket NY mat, det är som att be om magproblem. Har hästen varit svältfödd ska den givetvis få en liten giva (mpnga små givor) för att vänja magen. Alla varelser som får massa mat från noll får problem med magen, det är så det fungerar. Människor spyr, hästar får kolik. Det blir ju en belastning på magen som den inte klarar av.
Att fodret dessutom är helt nytt för hästen är ju OCKSÅ en bidragande orsak.
Det fiinns ju en anledning till varför man aldrig ska ändra foderbyten tvärt.

Att däremot ge tre extra kg grovfoder på en dag är absolut ingen fara!
Herregud, jag ger 10 kg extra om hästen ska stå inne pga hovslagare. :p
Ex 3 kg är en så pass liten giva för en stor häst så det är inga problem.
½ kg hö extra till en storhäst är ju som att ge en morot ungefär :D

kl

Jag vet inte varför hästen måste äta mer av samma grovfoder? Det verkar ju som om det inte innehåller tillräckligt. Det är väl bättre att i så fall lägga till ngt annat som lusern eller mer av lusern om den inte fått det innan.

Fast det finns väl heller ingen anledning att INTE höja, om hästen ändå äter mer! :)
Mer mat blir ju också såklart mer energi/protein in, även om det inte räcker nu.

Känner att det är dags att hoppa in i tråden...
Kurre, dvs hästen i detta fall hade jag i ca ett år.. Lämnade tillbaka han då jag bara hade han på foder och skulle köpa en fjording..
Aldrig några problem med maten!

Länkar några bilder, visserligen dåliga men man ser lite iaf :)

Hos mig hade han fri tillgång till ensilage på dagarna och hö till natten + mineraler och 1½-2 kg kornkross...

http://www.pixbox.se/pic_show_id30172412.html
http://archive.pixbox.se/arkivet/dolt/640x480/30172431.jpg?0

Jag kan inte se bilderna.

Men det är rätt vanligt tror jag att man inte inser hur mkt hästen ska äta när man precis köpt häst om kanske inte haft så många förut, så var det hos oss också, fast vår hann ju inte tappa så mkt som här. Bara att börja mata mer så ordnar det sig. Bra att ts frågar efter hjälp!:)

Precis.

Min häst såg förjävlig ut i överlinjen efter bara 2-3 veckors vila i somras, strax efter att jag fått henne.
Då gick hon ändå på bete dagtid, samt i gräshage (lite gräs) med stödfoder (hö) på nätterna.

Man kan ju aldrig veta vad hästen har för behov om man inte får reda på det vid köpet sas. Enl förra ägarn fick min häst typ 11 kg hösilage och lite havre, och det tolkar jag som att hästen är ganska normal/lättfödd, plus att på vissa bilder var hon väldigt tjock, men det har visat sig att hon har ganska högt proteinbehov.

Dock är det ju viktigt att man är uppmärksam så att det inte går FÖR långt. Extremt mager eller liknande är ju inte okej, utan det är ju ngt man måste märka.

Nu kanske :bilderna funkar : )

Travare e ju travare och jag har alltid fått ösa på mina med massa mat, spec på vintern då de lätt tappar...

Sen är det så här men denna häst.
Har har kraftig patella på ena bakbenet och lindrigare på andra.
Jag vet att han inte fått shy feeder B som rekomenderades och han kanske har ont ?

Sen är det så här men denna häst.
Har har kraftig patella på ena bakbenet och lindrigare på andra.
Jag vet att han inte fått shy feeder B som rekomenderades och han kanske har ont ?

Ja,han har patella. Vi ger honom sh.B
ville också bara nämna att han får lätt kolik.

Tycker ni att jag ska byta ut Hippon mot lucern istället? eller ska jag ha båda?

ska ta reda på hö-värdet ;)

Jag har inget att komma med i tråden som inte redan sagts. Men bra att du tar åt det av det som sägs och inte struntar i tråden som så vanligt händer här när någon komenterar ens hästhållning på ett sätt som man inte är nöjd med :bow::bow: Hoppas hästen lägger på sig :)

Fast det har ni ju inte gjort i många dagar eftersom du fick veta det i förra veckan... Så helt klart kan grabben ha ont... Han ska ju tränas rätt med och skos på ett speciellt sätt som jag sagt tidigare för att underlätta för honom..

Kolik har han aldrig haft under sin tid här.... märkligt..!

Med lite mer erfarenhet så kanske de löser sig..... ?

ytterligare en anledning till att de kan få kolik är lång hagcvistelse, utan foder och de blir kalla.
kissar floder när de kommer in...

kolik är samlingsnamn på magsmärtor och sprängande urinblåsa kan yttra sig så, liksom njurarna tar stryk då.

Så här ser foderanalysen ut:

Ts 64.8
råprotein 89
SM B protein häst 34
energi till häst 6.0
ca 5,3
p 1,1
mg 2,2

svar till rose: han har haft kolik två gånger här
svar till älgen: nej det tror jag inte , han äter mat 07,00,12,00,15,00,19,00

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
662
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 278
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 579

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat