Svankryggig häst !

Sv: Svankryggig häst !

Fast det har ni ju inte gjort i många dagar eftersom du fick veta det i förra veckan... Så helt klart kan grabben ha ont... Han ska ju tränas rätt med och skos på ett speciellt sätt som jag sagt tidigare för att underlätta för honom..

Kolik har han aldrig haft under sin tid här.... märkligt..!

Med lite mer erfarenhet så kanske de löser sig..... ?

Ja,vi började med det nyligen.

Jag förstår inte så mycket av foderanalysen. Men jag tror att värdet i höet är dåligt.

Hästen får för litet näring totalt sett.
Du måste öka massor.
Det kommer att gå åt flera kg hippo alfa om dagen, kanske 3kg uppdelat på 3 fodringar.
Så börja öka på ordentligt nu.

Din häst svälter akut.

Så här ser foderanalysen ut:

Ts 64.8
råprotein 89
SM B protein häst 34
energi till häst 6.0
ca 5,3
p 1,1
mg 2,2

svar till rose: han har haft kolik två gånger här
svar till älgen: nej det tror jag inte , han äter mat 07,00,12,00,15,00,19,00

Vad står han på för strö? Är ju ganska många timmar mellan sista och första utfodringen. Är ju bra om han har lite halm att tugga på emellan.

Står han hemma så att du fodrar, skulle jag sätta 15-fodringen vid 17 och sista vid 21-22 om det går.

Så här ser foderanalysen ut:

Ts 64.8
råprotein 89
SM B protein häst 34
energi till häst 6.0
ca 5,3
p 1,1
mg 2,2

svar till rose: han har haft kolik två gånger här
svar till älgen: nej det tror jag inte , han äter mat 07,00,12,00,15,00,19,00

Fast det där är ju inget hö du ger, utan det är ensilage, och 11 kg är ju i minsta laget.
Med tanke på att hästen är mager, och att den har haft kolik, så ska du nog öka givan rejält!
Min häst får 20 kg av sitt (strax under 60 ts), men hon är ganska lättfödd och lite rund.

Tänk även på att när det är 12 timmar mellan två fodringar så måste du ge en STOR giva foder, 3-4 kg ensilage räcker inte.
Hade det varit min hade jag nog gett (utan att bry mig om värdena) 4-2-2-10eller liknande, om hästen äter upp det. Inte exakta siffor, men på ett ungefär.
Kanske ännu mer om hästen äter mer, men inte mindre än så.

Om den går upp mkt i vikt kan man minska lite sen när den har bra hull, men det är viktigt att den får i sig ordentligt nu!

Ja, men går hästen ute länge om dagarna utan täcke exempelvis?
Finns det tillgång till foder och vatten i hagen också?

Fast det där är ju inget hö du ger, utan det är ensilage, och 11 kg är ju i minsta laget.
Med tanke på att hästen är mager, och att den har haft kolik, så ska du nog öka givan rejält!
Min häst får 20 kg av sitt (strax under 60 ts), men hon är ganska lättfödd och lite rund.

Tänk även på att när det är 12 timmar mellan två fodringar så måste du ge en STOR giva foder, 3-4 kg ensilage räcker inte.
Hade det varit min hade jag nog gett (utan att bry mig om värdena) 4-2-2-10eller liknande, om hästen äter upp det. Inte exakta siffor, men på ett ungefär.
Kanske ännu mer om hästen äter mer, men inte mindre än så.

Om den går upp mkt i vikt kan man minska lite sen när den har bra hull, men det är viktigt att den får i sig ordentligt nu!

Nej ? han får HÖ

jag tror jag fått svaren som jag letade efter nu.
Så jag uppdaterar om någon månad

ts (torrsubstans) halten anger hur mkt "mat" det är i grovfodret när man tagit bort vattnet. Att de tär 64% betyder att det är 36% vatten i det. I vanligt hö är det över 84% ts. I hösilage och ensilage är ts-halten lägre, för det är blötare.

Men oavsett vilket, jag hoppas du ökar på både grovfodret och kraftfodret en del. Eftersom ni har ett halvt dygns lucka mellan kvällsfodring och morgonfodring måste du ge mkt mat där, 3-4 kg är ju slut på en och en halv timme säkert och hästen står utan mat i mer än tio timmar. Det är inte bra för en häst mage och speciellt inte en tunn häst som ska lägga på sig. Ge så mkt hö på kvällen att det ligger kvar lite på morgonen tills den gått upp ordenligt i vikt, sedan kan 6-7 kg hö eller minst 7-8 kg silage vara lämpligt, vad det nu är ni har, iom att det är så lång tid emellan.

Och öka krafttodret. :)

Nej ? han får HÖ

Då har du bara hittat på analysvärdena eller?

Som ngn skrev: Ett grovfoder på 64 ts är ensilage , ett hö ligger på runt 85 i ts.
Hö kan inte vara så blött!

Hur eller hur, hoppas hästen blir fin i kroppen snart. På en månad bör det ju hända en hel del :)
Skriv gärna med vad den har fått för mat och hur mkt också. Lycka till.

haha oj då måste jag kollat på fel lapp. Tyckte det stod hö analys :banana:

Läs hela mitt svar! Man kan inte höja upp stråfodergivan hur mycket som helst rakt av.

Jag är med dig här. Har fått ta hand om många undernärda hästar som alldeles för lite mat under lång tid. (unghästar6 mån-5 år) Hade jag ökat deras hö från 4-14 på en dag hade dom garanterat fått kolik :cool: Samma med kraftfodret. Jag fick öka med ett kg varannan dag ungefär.

Det första jag fick lära mig när jag fick detta ansvaret kastat på mig var att jag skulle ta det väldigt lugnt med ökningen av grovfodret. (och självklart kraftfodret men det var inte det detta handlade om)

Kan man även se på tex djurpoliserna, dom ökar alltid matmängden succesivt på alla djur, även hästarnas hö.

Som ngn skrev: Ett grovfoder på 64 ts är ensilage , ett hö ligger på runt 85 i ts.

64 TS räknas som hösilage :angel: Under 60 räknas som ensilage :)
Eller, det finns ju inga fasta gränser, men det är det vanligaste man går efter tydligen.

Iallafall jag har alltid fått höra av veterinärer att man kan öka till fri tillgång. Så länge det gäller grovfoder.
Men givetvis ska jag inte påstå att jag vet bäst! Tycker bara att det låter konstigt!

Men då är ju en viktig detalj: Hur mkt fick hästen innan? Att gå från tex 4 kg till fri tillgång är ju inte bra för en häst, fastän det är grovfoder.

Delvis kl

Ni blandar ihop begreppen lite här;)

En häst som är mager av att ha fått för lite mat kan man höja ett invant grovfoder till fritillgång utan problem.
En häst som inte har fått någon mat, dvs verkligen har legat på svält nivå, kanske har fått lite halm i bästa fall, där får man ge ett mag-tarmbalanserande medel företrädesvis vanlig bakjäst eftersom det ger bäst effekt och därefter höja givan av grovfoder försiktigt.

Till en svältande häst är det viktigaste att ge lite åt gången, alltså ett kg tio gånger per dygn i början så att hästen inte kastar i sig massor av mat på en gång för det är det som orsakar kolik, inte att själva dygnsgivan höjs direkt.
I riktigt svåra fall kan en betesbegränsare behövas enbart för att hästen ska äta långsamt och verkligen tugga istället för att kasta i sig.
Det kan ju kännas väldigt fel att sätta begränsare på en svältande häst men det kan förhindra kolik och då är syftet gott.

När hästen har börjat vänja sig efter några dagar och jästen har fått börja hjälpa mag-tarmfloran så höjer man succesivt till fritillgång, dock kan betesbegränsare behövas ännu en tid för att hästen inte ska kasta i sig maten.

Veterinärer är tyvärr emellanåt ganska okunniga inom foder, det är bättre att vända sig till foderrådgivare på SLU om man hamnar i ett sådant här läge och inte vet hur man ska hjälpa hästen på bästa sätt.

Jag kan tyvärr inte se dina bilder men av vad andra har skrivit gissar jag att hästen är mager.
Om den har haft mycket mask så kan du vara säker på att den har störd mag-tarmflora och en avmaskning leder alltid till att mag-tarmfloran blir störd.
Koliken beror sannolikt på att hästen varit maskangripen och att tarmfloran är störd.

De råd jag vill ge är att du ger hästen en vanlig bakjäst om dagen, jästen hjälper till att få en bra mag-tarmflora och förhindrar därmed att hästen får kolik igen.
En bra tarmflora är en förutsättning för att hästen ska kunna tillgodogöra sig fodret optimalt.
Det är annars som om vi skulle äta en massa nyttiga saker när vi har maginfluensa och tro att kroppen tar upp något av maten, det gör den ju inte.

Det grovfoder du har räknas som ensilage, hö är det när ts halten överstiger 84 %.
Att det står höanalys på pappret behöver du alltså inte bry dej så mycket om.

Ditt grovfoder är inte dåligt på något sätt, kvoten är på 5,6 och tabellhästen behöver en kvot på 6.
Frågan är väl snarare hur mycket din häst behöver för att få upp hullet och om den klarar av att äta så mycket.

Ge först och främst fritillgång, nu vet jag inte vad din häst väger (och jag kan ju inte se bilderna heller) så det är svårt att veta hur mycket han egentligen behöver.
Att hans mag-tarmflora är störd gör ju att han förmodligen behöver tre-fyra gånger så mycket enbart för att han inte kan ta upp näringen.

Din häst får just nu 66 Mj och 369,6 smb rp enbart på grovfodret och den energin brukar räcka till en normal född häst i bra hull på ca 600 kg.
Eftersom din häst är mager så behöver du minst dubbla mängden för att han ska kunna gå upp i vikt och när han sedan är i bra hull så kan du sänka till runt 16-17 kg och hålla koll så att han inte tappar igen.
Det lär nog inte vara aktuellt med en sänkning förren till hösten efter sommarbetet.
Du behöver ge lite protein extra också men det borde räcka med något kg lucern eller hippo alfa för att proteinet ska komma upp på en kvot på 6.
Sedan får du prova dej fram vissa hästar behöver en högre kvot för att hålla musklerna.

Om hästen inte kan äta så mycket som minst 25 kg hösilage får du komplettera med lucern och då är det bäst med pellets eftersom det inte är så lång tuggtid, blöt gärna pelletsen innan du ger så att de inte sväller och orsakar foderstrupsförstoppning.
Då får du räkna så att du ger så mycket lucern att det blir det antal Mj som han inte kan äta, dvs behöver han 120 Mj men kan bara äta 15 kg ensilage får du ge 30 Mj som lucern vilket motsvarar ca 3,5 kg.

Du bör inte motionera honom något särskilt nu medans han är så mager.
Han kan också behöva täckas för att slippa göra åt energi på att hålla värmen.
Promenader är helt ok men inget arbete att tala om innan han har gått från mager till i underhull iallafall och då börja väldigt lugnt varannan dag.

Varför han ska ha shy-feeder förstår jag däremot inte? Det hjälper inte mot någon smärta utan är bortkastade pengar.
När jästen har hjälpt magen att få balans kommer han att producera tillräckligt med b-vitamin själv och dessutom innehåller jäst mycket b-vitamin så du kan sluta köpa shy-feeder och lägga de pengarna på mer grovfoder istället.

Om du tror att han har ont vänder du dej till en veterinär som då ger lämplig behandling.

Delvis kl

Ni blandar ihop begreppen lite här;)

En häst som är mager av att ha fått för lite mat kan man höja ett invant grovfoder till fritillgång utan problem.
En häst som inte har fått någon mat, dvs verkligen har legat på svält nivå, kanske har fått lite halm i bästa fall, där får man ge ett mag-tarmbalanserande medel företrädesvis vanlig bakjäst eftersom det ger bäst effekt och därefter höja givan av grovfoder försiktigt.

Till en svältande häst är det viktigaste att ge lite åt gången, alltså ett kg tio gånger per dygn i början så att hästen inte kastar i sig massor av mat på en gång för det är det som orsakar kolik, inte att själva dygnsgivan höjs direkt.

Jo, min jämförelse var kanske i grövsta laget, ser ju inte bilden. Hästarna jag pratar om har svältfodrats i flera år, och sakta men säkert gått neråt. Många av dom hade växt upp med alldeles för lite mat. Att chockhöja deras mat anser inte jag vara bra. Men ska man som i TS fall höja från 11 till tex 14-15 så är det ju inte alls samma sak :O

Min pålle hade fri tillgång och åt allt från 10 kg om dagen till 20 kg om dagen. Det är en höjning med 100% men han har inte varit svältfödd på snart 6 år, så det är ju helt annorlunda.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
662
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 278
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 579

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat