Svankryggig häst !

Sv: Svankryggig häst !

Det går inte att bygga muskler om det inte finns något att bygga av. Öka fodergiven och tänk på att få upp mängden protein. Muskler bygger man dessutom när man vilar så det behövs vilodagar/lätta pass.

Det går inte att bygga muskler om det inte finns något att bygga av. Öka fodergiven och tänk på att få upp mängden protein. Muskler bygger man dessutom när man vilar så det behövs vilodagar/lätta pass.

Till TS:
Tänk också på att man måste träna hästen på rätt sätt för att den ska bygga muskler! Musklerna måste ju belastas för att byggas upp så att t ex bara trava runt, runt ger kanske kondition men inte så mycket muskler. Så rid hästen i rätt form, klättra runt i skogen och gärna lite små studsserier och trav- eller galoppbommar.
Vi ger våra hästar Dodson & Horrells Build Up musli och den lägger de på sig väldigt bra av, den är ganska dyr men man behöver inte ge så mycket av den.

Lycka till :)

han äter 11 kg hö, ½ liter betfor, 1 liter hippo.

Tydligen är det för lite mat öka hippo Alfan till 2-3 kg och mät inte i liter som kanske motsvarar 600-800 gram ..

Och ta en höanalys så du vet vad hästen får i sig och räkna sen ut en foderstat .

För din hästa har både gått ner i vikt och tappat muskler och man bygger inte musker utan mat .

Mvh Mia

Ojojoj, vilken skillnad från oktober. Ni har nog råkat på ett hö med dåliga värden, det är bäst att alltid kolla på analysen innan man köper. Säger som de andra, öka på hippo alfan rejält, eller ge lucern, ev även olja för att lägga på mer hull. Ge någon vilodag i veckan så får den tid att återhämta sig och bygga muskler mellan passen. :)

Oj, ja din häst behöver verkligen mer muskler. Eller mer hull överlag, den är lite undernärd faktiskt.

Om hästen äter mer, så släng till minst 15 kg hö (Det kan du öka på en dag!), ge ännu mer om den äter mer.
Sen som sagt ge 2-3 kg alfa (3-5 liter, väg upp så du vet), öka successivt.
Hade det varit min häst hade jag dock antingen bytt ut alfan, eller blandat med lusern eller soja för att få lite extra effekt.
Har du inte analys på fodret, så ge den gärna ett par dl olja också.

Och rid bara väldigt lugnt innan hästen gått upp i vikt, så den kan bygga lite egna muskler innan du anstränger musklerna.
Gå gärna på (längre) promenader istället för att rida ett par ggr i veckan eller tömkör.
Kan inte tänka mig att sadeln ligger så bra på hästen om den passade innan?!

Din häst får ju ingen mat. Får den ingen mat= mager och utan muskler. Spelar ju ingen roll hur mycket du tränar, ingen mat inga muskler.

Till och med mina som vilar får mer. Fritt hösilage, så mycket de orkar äta dygnet runt, plus baspellets 3 kilo. Blir runt 15 kg hösilage per dygn.
Jobbar de får de mer, 5-6 kg tävlingsfoder. Även då har de fri tillgång till grovfoder, men orkar ej äta lika mycket.

Skriver jag som aldrig haft en mager häst;)

Senast ändrad:

sen när får hästar kolik av ökad stråfodergiva?

Det är inget konstigt med det. Hästar tål inte att man chockhöjer fodret, har man TUR så går det bra men det är onödigt att chansa. Jag har själv haft en häst som kom hem till oss mager som en skrika, satte honom på rejält med hö och han fick rätt omgående kolik. Enligt veterinären så fick han för mycket mat med en gång, det hade ingenting med foderbytet att göra.

Sa veterinären att han fick för mycket GROVFODER och att han fick kolik av det?

Mvh Lena

Det är en himla skillnad på att ge en mager häst en helt ny hösort direkt, vi blandar alltid en period, tar med oss av den gamla sorten så inte bytet blir så drastiskt. Att öka samma hösort från 11 till kanske 15 kg är ju verkligen ingen fara alls. En helt annan höskörd gör att matsmältningen hamnar i olag, där fårr man vara försiktig om man ahr en utsvulten häst elelr en som bara är känslig i övrigt.

Enda gången jag tror mkt grovfoder kan vara farligt är on hästen inte motioneras alls/står på box och hästen ahr fallenhet för förstoppningar, då måste man ge något mer lösande foder till som till exempel betfor.

Det är inget konstigt med det. Hästar tål inte att man chockhöjer fodret, har man TUR så går det bra men det är onödigt att chansa. Jag har själv haft en häst som kom hem till oss mager som en skrika, satte honom på rejält med hö och han fick rätt omgående kolik. Enligt veterinären så fick han för mycket mat med en gång, det hade ingenting med foderbytet att göra.

Jag tror inte på¨att din häst fick kolik av för mkt grovfoder vägrar jag tro på.

Den kanske drack dåligt om höet var torrt, eller hade andra problem redan innan som råkade visa sig vid just det tillfället. Ev. för hastigt foderbyte kanske mellan två helt olika grovfoder.
Behöver inte vara höet/grovfodret i sig som gav kolik vilket låter konstigt (även om det var en veterinär som sa det, finns nog veterinärer som är dåliga på det där med foder).

"För mycket grovfoder" kan en häst inte få, för mycket näring från grovfodret ja men inte för mycket grovfoder. Ju mer desto bättre.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Hästen behöver definitivt mer protein. Svårt om man inte riktigt vet värdena i höet, men mer hö behövs. Hade min häst sett ut så o jag inte vetat värdena så hade jag börjat ge lucern, antingen hack( allså som hö fast mer hackat) eller i pelletsform(där blöter jag gärna det innan hästen får det)

Men som sagt är dte bästa att få veta värdena för snabbast resultat..För det kräver ett tränat öga och gärna fotografering för att se att dte går åt rätt håll..

Kan vara så att du upplever att hästen har svankrygg, mer nu än innan, eftersom masken kan ha gjort honom uppblåst och därav sett "rundare" ut över mage/rygg..Fats han i själva varket haft proteinbrist då med..

Ta hjälp av någon kunnig att få i din häst mer foder(grovfoder!!)

KL

Kopierar ifall TS missat

Din häst får ju ingen mat. Får den ingen mat= mager och utan muskler. Spelar ju ingen roll hur mycket du tränar, ingen mat inga muskler.

Till och med mina som vilar får mer. Fritt hösilage, så mycket de orkar äta dygnet runt, plus baspellets 3 kilo. Blir runt 15 kg hösilage per dygn.
Jobbar de får de mer, 5-6 kg tävlingsfoder. Även då har de fri tillgång till grovfoder, men orkar ej äta lika mycket.

Skriver jag som aldrig haft en mager häst

Jag tror inte på¨att din häst fick kolik av för mkt grovfoder vägrar jag tro på.

Enligt din profil så är du brokonstuktör och inte veterinär. Jag struntar i vad du tror på. Förstår du inte att man inte bara kan ösa på med stråfoder till en häst som är så här underviktig så är det ditt problem. Man höjer upp fodret dag för dag, så enkelt är det.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
662
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 278
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 579

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka