Svankryggig häst !

U

unspection

Min häst har blivit svankryggig sen vi avmaskade honom!
Varför ? kan han få tillbaka sin "normala rygg" igen?

:bump:

Sv: Svankryggig häst !

I mina ögon verkar det helt osannolikt.. har svårt att tro att avmaskning skulle göra hästen svankryggig? Har nog inte ens hört talas om en häst som blivit svankrygiig över en dag sådär bara..
Enda jag kan tänka mig är att den gjort sig illa i ryggen o svankar för att det gör mindre ont.. Ingen aning, låter mkt skumt..

Det är nog inte maskmedlet som gjort det.

Är den svankig (sänkt rygg) eller är det ryggmuskler som försvunnit? Det kan mkt väl vara för lite protein i ert grovfoder vilket gör att hästen får proteinbrist och förlorar mkt muskler. Se över höanalysen om ni har någon och foderstaten. :)

Ge hästen mer proteinrikt foder och låt den jobba med ryggen så den kan bygga nya muskler.

Är som sagt inte troligt att avmaskningen är orsaken, utan det är nog snaraer förändring i foderstaten eller minskad motion som är problemet (eller opassande sadel/tryckande täcke)

Ja, det är därför som äldre hästar är svankiga. De har ju fått i sig mer maskmedel med åren :)

Men allvarligt , så borde det bero på minskade muskler och /eller brist på protein.
Men det borde väl inte kommit från en dag till en annan?

Hästen kan ha varit angripen av mask och tidigare haft karfrygg pga det?
Om nu maksken försvunnit kan ryggen sjunkit och ge ett svanikgare intryck?
/T

Ge hästen mer proteinrikt foder och låt den jobba med ryggen så den kan bygga nya muskler.

Är som sagt inte troligt att avmaskningen är orsaken, utan det är nog snaraer förändring i foderstaten eller minskad motion som är problemet (eller opassande sadel/tryckande täcke)

Okej. Tänkte ifall det va något fel i magen på honom sen maskarna tuggat på honom :angel:
Foderstaten har varit samma,och motionen.
Ska se om jag kan fixa bilder ;)

Hästen kan ha varit angripen av mask och tidigare haft karfrygg pga det?
Om nu maksken försvunnit kan ryggen sjunkit och ge ett svanikgare intryck?
/T

Han var full med bandmask och blodmask ..

Den ser ut att behöva mer mat, mer protein. Tunn i överlinjen framför allt.

Din häst får alldeles för lite mat. Kontakta någon kunnig person som kan hjälpa dig. Tills dess så måste du höja upp stråfodret, lite i taget, annars så kan den få kolik. Med det så menar jag ca 1/2 kg per dygn tills den kommer upp i fritt hö.

Den ser ut att behöva mer mat, mer protein. Tunn i överlinjen framför allt.

Har ingen något tips om något foder med mer proteiner i då?
just nu äter han hippo alfa, och det ska ju innehålla rätt så mycket protein.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
662
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 278
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 579

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat