"Svank"rygg

K

kkaarriinn

Var och tittade på världens underbaraste ponny igår! Helt fantastiskt på alla sätt, gick i en underbar form med ett underbart steg.. känslig för hjälper och händer..
Problemet är bara att hon har en väldigt hög manke, och korset är lite högre än manken.. detta ser ganksa fult ut, men aj undrar om det kan vara ett jätteproblem?
Eller kan man köpa hästen i alla fall??
Hon är 11 år, har alltid gått i rätt form, veterinären som besiktigade henne nämde inte ens ryggen, och hon gick ju självklart igenom UA.
Någon som kan ge mig tips? Jag är helt förälskad i denna hästen!! :love: Hon är 1000000000000000 % "min" typ av häst :)

Sv: "Svank"rygg

så ser min häst oxå ut! :)

jag tror det inte är anledning att oroa sig, så länge hon bär sig i rätt form och är ua på bes.

lycka till!

överbyggd innebär att korset är högre än manken, då kan ryggen se ut hur som helst däremellan...

en överbyggd häst kan få problem med frambenen, när de gärna "lägger sig på bogarna", men arbetar de rätt ska det inte vara problem.

en svank häst behöver inte vara överbyggd däremot. svankryggighet är något de kan få med åren, men en del är födda såna. se upp lite med ryggmuskulaturen på en svank häst!

Det behöver absolut inte vara något problem!
Min D-ponny som av många felaktigt kallas svankryggad men istället har enorm manke har gått högt inom dressyr och även deltagit i SM i hoppning!

Min pappa som är hästkiropraktor godkände då min häst! ;)
Det jag tycker att du ska titta på är om hästen har ordentliga ryggmuskler.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 904
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 864
Hästmänniskan Okej går rätt på sak. Igår var jag och provred 2 stycken ponnys. Både superfina i samma prisklass. Jämngamla. Första jag red var...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 841
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 364
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar