Svängel på släde?

Sv: Svängel på släde?

jag förstår ibland inte...varför köra med skit alls? Köp en loksele, skaffa svängel eller strunta i att köra, skona din häst. Tror du att det blir bättre med en skitsele än med en maratonsele? Mitt halvblod fick inte heller skav en gång eller på tio gånger, men efter 3 veckor.
Gå av, titta på din utrustning, så kanske du ser att det inte är optimalt, och då selar man väl av och gör något annat? Det är ingen rättighet att köra häst. Ursäkta, men blir lite upprörd..upplever mina misstag om och om igen när man läser här ibland.

Varför kalla det för skitsele öht? Skitselen i detta sammanhang råkar vara min loksele, som hon nu verkar har vuxit ur.
Tyvärr är inte körning nått jag ägnar mig åt dagligen, utan vi far ut å myser nån gång då och då. Ibland kan det bli längre mellan gångerna, vilket det oftast blir.
Samma då med inskaffandet av en relativt dyr loksele, när den inte direkt kommer att användas maximalt.
Skulle allting sitta så illa, då skulle jag inte köra, men nu tycker jag inte att det gör det, och så länge hästen tycker det är roligt så brummar vi på. Och som sagt var hellre bröstselen än lokselen som hon uppenbarligen visar att hon inte trivs i, medans bröstan, den diggar hon....

Såhär då, du har en maratonsele, varför inte fästa skaklarna direkt i den? Bröstan är större, mer anpassningsbar än din skitselebrösta som bara har en nackrem, kraftigare sydd, tål mer belastning, du har bakselen, järndäckel och du har även möjligheten att sätta på en svängel om du bara gav det en chans. Om valet står mellan skitsele och opassbar loksele, hade jag inte kört alls. Men det är tydligen bara jag.. Att du skyller på att du har en kass loksele känns ju helt irrelevant. eller..?

"har en kass sadel med bruten bom, så nu rider jag i en som bara är lite sne.." så tolkar jag dina inlägg tyvärr.
Draglinjen blir absolut inte bättre i en kass sele än i en bra maratonsele. Maratonvagnarna har sin svängel ganska långt ner, vilket ger mer anläggningsyta på bogen än mot en lätt gigg som kan ha rak draglina. Tänk om lite? Det kan ju inte bli sämre. Nu ska jag sluta! tack för att du lyssnat iallafall.

Då kommer vi till första frågan i detta inlägg.
Min fundering var, hur man kan få en svängel fast på ett vettigt sätt, så att man hade kunnat köra med denna marathon sele, och få en vettig dragvinkel. Svängeln kommer i princip hamna på marknivå. Nästa problem, blir hur man får fast skaklarna bra/säkert, då man har snabbspännen på selen(då vagnen bara klickas fast)
Dessutom tycker jag du gör en ganska hård och orättvis bedömning...du har inte ens sett oss!!
Din bild av oss stämmer inte alls med verkligheten. Hade grejerna suttit så illa som en sne sadel, så hade inte faktiskt jag heller kört, men som jag nämt(tror det blir tredje gången) så stormtrivs hästen! Det är väl framförallt hon som ska trivas i den inte du, jag eller någon annans åsikt....
Men hon kanske gillar smärta, vad vet jag, och blir piggare å gladare av det(vilket hon blivit i detta fall) Hur kan man säga att allt är "skit å pest" utan att ha sett IRL?
Hästen stormtrivs fortfarande, har inte fått skav av selen(det lilla vi kör). Hade jag inte försökt tänka om, så hade jag inte heller frågat om råd här utan fortsatt som tidigare.

Min mormor syr selar så kontakta henne istälet för att "bråka" om hur det ska vara.

har du någon bild på en sele hon sytt?
En sele som är handsydd i sverige av bra läder kostar alltid minst 10000:-

Liknande trådar

Hemmet Har problem med att verkstaden ofta blir belamrad fort. Mycket hamnar på golvet eller närmaste bänkyta och det är så enerverande...
Svar
6
· Visningar
448
Senast: Badger
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
490
Senast: yamyam
·
Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 095
Senast: SaraXX
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 173
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd