Svalde strumpan!

Shaadoow

Trådstartare
Min rottweilervalp på snart 14 veckor svalde just en nylonstrumpa då hon lyckades smitta in i tvättstugan. Så fort jag fick tag i henne svalde hon illa kvickt.

hon visar inga tecken på att har svårighet att andas lr liknande men bör man oroa sig?

Sv: Svalde strumpan!

Våran pudel valp svalde en öronpropp(sån där liten och gul) Då ringde vi till vetrinären och dom sa att vi skulle komma in så hon fick Kräkmedel, När vi ändå var så nära (vetrinärstället ligger 6 mil från oss men då var vi bara typ 1 km därifrån), Hon visade inge tecken heller, Dom rekomenderade att man skulle ha en falska med hemma för det hjälpte parafinolja (tror det var det)

Du kan ju alltid ringa och fråga, fast det kanske är svårt att få tag inågon nu

Den kommer nog ut den vanliga vägen, eller så kommer den upp igen, tror inte du behöver oroa dig...

ok.
jag hoppas att den kommer ut den naturliga vägen :crazy:
ska hålla henne under uppsikt och försöka få tag i en vet. och höra efter föer säkerhets skull.
tack för svaren

Den kan ju fastna i tarmarna. Troligen kommer den ut bakvägen, men en 14 veckors valp är ju inte så stor.

Ring veterinären och rådfråga. Kommer den inte ut själv så tvingas man buköppna.

Det var det där med tarmarna som vetrinären var orolig för, Så länge den ligger i magen så kan man ju ge kräkmedel

Har hört att nylonstrumpor är inget bra att svälja. Helst ska man försöka få hunden att kräkas upp den på en gång. Hinner den ut i tarmarna så kan den töja ut sig och fastna och dra ihop tarmarna eller något. Ring till vetrinär!

Man kan ta en stor klick senap och lägga långt bak på tungan. Det brukar funka så att hunden börjar spy.

Ja en ganska bra beskrivning av vad som kan hända om man har otur, fortlöpande kontakt med vet är viktigt.
PL

Nylonstrumpa kan ju verkligen inte vara bra att äta. Tänk bara hur långa de kan bli!:(

Hoppas att din hund mår bra, och att den fått upp strumpan.

Skriv och berätta hur det går.

Ett tecken på att tarmarna vrids, vilket kan bli en konsekvens av svalda underkläder/strumpor/tygleksaker är, förutom ett försämrat allmäntillstånd, (och kanske att den är stum, hård, känslig över buken? vet ej här...) att hunden saliverar (dregglar) väldigt.

Vår valp fick gräsfrö i tonsillerna. Tecknet var en plaskvåt kind när han sov, INGET annat. Veterinärerna (hela stationen var involverad för hunden var ju frisk i övrigt, allt var konstigt och ingen visste råd) trodde det kunde ha med tarmarna att göra, "dreggel är ett tecken", förklarade de.

Håll valpen under uppsikt. Ring veterinär. Bättre att ha dem inkopplade för tidigt än för sent, enligt mitt sätt att se på saken.

Lycka till!
/Syrsa

Varför blir jag inte förvånad av att höra att en rottweiler svalt ngt olämpligt:angel:

Jag hade åkt till veterinär för säkerhets skull, till klinik alltså. Själv satt jag en hel dag på klinik med min "råtta" när hon behagat äta singel till middag, ett mindre stenröse hade hon i magen. Kunde följa det via UL eller om det var röntgen, minns inte riktigt, jo förresten det måste väl ha varit röntgen för hon fick kontrastmedel. Sen fick hon en massa annat för att de skulle komma ut på bästa sätt.

Veterinären släppte inte hem oss förrän hon sett att faran var över så de tog det på största allvar.

valpen mår bara bra.
ringde vet och de tyckte att vi skulle försöka få henne att spy med hjälp av stark senap, vilket hon glatt slickade i sig och med nöje lät mig stoppa ner i halsen på henne :cool: lyckades framkalla lite kvälningar genom att stoppa fingrarna i halsen på henne men inte mer.

vet. tyckte då att vi skulle komma in och ge henne kräkmedel men när de fick höra hur långt tid det skulle ta för oss att köra så sa de att vi skulle avvakta och hålla henne under uppsikt. det hade inte gjort någon nytta att ge kräkmedel så långt efteråt.

sagt och gjort. hunden mår prima. äter, bajsar och lever rövare. dock har vi inte sett om det kommit ut nån strumpa. börjar fundera på om hon lyckats smälta den :crazy:

Rottweiler + strumpa = sant

Min rottis älskar strumpr. Han har alltid ett hamligt lager av strumpor. förstår inte hur han kommer åt dom. Han ligger och suger på dom :grin:
Har som tur är aldrig svalt.

strumpan är ute!! :banana: haha

en kompis som äger en rottis föreslog att jag skulle tvätta strumpan och spara den. hon trodde att jag skulle få en fin samling eftersom hon tror att vovven min kommer trycka i sig fler saker :grin:
hoppar dock över det tror jag.

Åh vad skönt!!!!!
Men ta du och spara den, jag tycker det var ett jättebra tips...;)
Du kommer att få en sån där fin tavla med grejer som dom har hos veterinärerna, med trosor, BH, strumpor och ett antal söndertuggade skor!! :rofl: (varför står alltid underkläder överst på menyn..????)

SKönt att det gick bra!
Min schäfer lyckades under sitt första levnadsår svälja 4 strumpor som gick rakt igenom (TROTS att vi trodde oss ha järnkoll på tvätten......) och en som kräktes upp.. Lägg till två söndertuggade fjärrkontroller, en avbiten förlägningsladd och uppätna bitar av linoleummattan i hallen (kom upp igenom som väl var), ett par avbitna laddkablar till mobilen, två söndertuggade mobiletelefoner...
Din valp har en bit kvar ;)

Behöver jag säga att hunden fick smeknamnet Demolition man?
När han blev året la han av med sånt och har hållt sig i skinnet sedan dess faktiskt.

Åh vad skönt!!!!!
Men ta du och spara den, jag tycker det var ett jättebra tips...;)
Du kommer att få en sån där fin tavla med grejer som dom har hos veterinärerna, med trosor, BH, strumpor och ett antal söndertuggade skor!! :rofl: (varför står alltid underkläder överst på menyn..????)

Därför att de har mer spännande doft och smak, samt har något lämpligare storlek än handduk eller tröja t.ex.

vad skönt att det gått bra:banana:

Meddelar här att min tik ätit sönde inte mindre än 4 trosor för mig.......
Två av gångerna hade jag dessutom mens och hade slängt trosorna på golvet när jag duschade för att sedan ta med dem till tvättstugan.Det blev soppåsen istället:D

Hundar ÄR inte som vi:crazy:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 768
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 730
Senast: Sandora
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 178
Senast: Rie
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 381
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka