Sv: Vårmammor 2010 &Co del 19 <3

På lördag är jag själv med barnen precis hela dagen. sambon jobbar från 08 till 22-23 någonting. Min mamma är på julmarknad med syrran i Hörby och säljer sina tomtar. Min pappa kan inte hjälpa till med särskilt mycket, även om han har börjat köra bil så behöver han kryckor för att ta sig fram. A springer med andra ord lätt ifrån honom :D
Att handla undviker jag så mycket jag kan. Funderar på att se om min mamma kan komma upp en stund så jag kan fixa helghandlandet idag UTAN barn. Sambon kommer nämligen hem sent idag med.

Idag pratade jag med dagis om det finns någon möjlighet att ändra på tiderna en dag så att jag kan åka iväg och fixa julklappar. Tex dela upp tiderna på två dagar istället för en. Hon skulle ta upp det idag på deras personalmöte. Vill åka till Ullared, men A tyckte det vars skittråkigt sist, och det lär ju inte vara mindre folk nu.
Har varit och blivit tillknäckt i hela ryggen nu, jäklar vad det knakade överallt :eek: Det känns iaf bättre och hade vädret varit bättre skulle jag varit ute och promenerat en sväng. Men det måste ju självklart blåsa och regna småspik ute :grin:

Vilgot gillar att åka och handla. :laugh: Han tycker det är jättekul att sitta i kundvagnen och titta på alla människor och på alla varor. Själscanningsgrejen gillar han också, så den får numera ligga i själva vagnen istället för i hållaren på handtaget. :D

Det låter inge kul att vara ensam så länge... Nog för att min man har ganska långa dagar nu, men jag är ändå glad över att han bytte jobb. De förra jobben har inneburit en del utlandsresor, men det gör knappast det här jobbet. :)

Såvitt jag förstått är det rätt vanligt att åtminstone de extrema prematurerna (om din kompis barn är två månader för tidig tror jag att han istället definieras som "mycket för tidigt född", men det är ju mycket möjligt att samma effekt återfinns för dem) ligger i nederdelen av normalspannet för sin korrigerade ålder utvecklingsmässigt. Samtidigt förväntas de ju paradoxalt nog att "komma ifatt", så att man kan sluta korrigera, och där har jag hört (neo)läkarna säga att man brukar komma till det läget vid 1,5-2 års ålder. Normalspannet för vad man kan vid en viss ålder blir ju allt vidare.

Utifrån ovanstående skulle jag, liksom du, bli förvånad över en 22-månaders som verkade så pass mycket "yngre". Samtidigt är det tydligen så att de allra flesta men av prematuritet, i alla fall de lite allvarligare, brukar ha upptäckts vid ~18 månader korrigerat. Det känns som att 18-månaderskontrollen är lite av en milstolpe och hållpunkt till vad barnen "bör" kunna. Om pojken klarat den kanske han inte ligger så mycket efter ändå, även om det känns så vid en jämförelse?

Hur du ska hantera det i förhållande till din kompis är en bra fråga, måste jag säga... Rimligtvis måste ju föräldrarna själva vara medvetna om hur barnet ligger till utvecklingsmässigt, och antingen fått höra att han kommer att komma ikapp eller att det är något som är problematiskt. Jag själv hade nog, som förälder, kommunicerat det som sagts i vilket som helst av fallen, för att det skulle kännas juste mot mitt barn. Om det gällt ett barn till en "tillräckligt nära" vän till mig hade jag nog känt att jag - vid något socialt smidigt tillfälle, typ när barnet nyss varit på någon sorts kontroll - velat fråga lite rekogniscerande om vad läkarna sagt och när de räknar med att kunna få släppa för-tidigt-född-biten. Annars känns det som att det riskerar att bli alltmer obekvämt att umgås (såvida barnet inte helt plötsligt spurtar ikapp :))

Jag tror att han ligger inom normalspannet, för på 18-månaderskontrollen har jag för mig att han låg lite efter grovmotoriskt, men i övrigt som han skulle. Fast mitt intryck är att han har halkat efter sen dess, i somras tyckte jag barnen var ungefär lika, men när vi sågs nu kändes deras barn tydligt yngre (fast han egentligen är ett halvår äldre). Exempelvis har han precis lärt sig gå, går ganska bra men fortfarande så att han hellre väljer att krypa ibland, och lätt tappar balansen ifall han vänder sig om, t ex. Och det tänker jag mig är väl ganska sent med tanke på att han blir två vid årsskiftet?

Jag vet inte, mycket kan ju vara skillnad i personlighet och uppfostran också, vi är mycket mer för att pusha S att kunna själv, våga själv, medan de är mjukare och är måna om att inte berömma prestationer. Och S har alltid varit mer eftertänksam av sig som typ, medan deras son är mer ett klassiskt litet yrväder, det kan ju kanske också göra att S gör ett äldre intryck. Jämfört med andra barn på dagis har jag dock inte alls uppfattat S som ovanligt mogen för sin ålder, han är som de andra.

Vet inte, känns som en känslig fråga att ta upp, samtidigt som de kanske inte heller vill att man låtsas som det regnar.

Mamma kunde inte stanna och ta barnen, så det blir att packa in alla i bilen sen när A vaknat. H följer med och hjälper mig, det är faktiskt lättare med tre barn än två, iaf när stora storebrodern är så mycket äldre :)

Efter shoppningen kan det bli ett besök på gyllene måsen, då är kvällsmaten fixat med :D

Eftermiddagarna och kvällarna är så sega nu när det är mörkt så tidigt. A vill gärna vara ute på em men nu när han sover så sent är det mörkt när han vaknar. Jag längtar faktiskt till att vi får snö nu,dels blir det ljusare dels ska det bli spännande att se hur han reagerar. Förra vintern kommer han ju inte direkt ihåg.

Är det någon som har snö liggande??

A måste ha varit trött, han har snart sovit i tre timmar :eek:
Läge att bli högljudd här nere s¨han vaknar snart!

:D Det va på skämt, och det vet han. Jag har mina upptåg med glimten i ögat, nåt han lärt sig efter 8 år. Lite som när jag skrev en lapp och satte ovanför toan om att den är övervakad (försökte ett tag att pott-träna honom att sitta ner och kissa ;))

Ja, han vill också ha ett barn nu. Men han tror att den går att tillverka lite närsom helst i månaden.

Jag kan nog tänka mig att bidra med den del i insamlingen till citrons barn.
Bara det är överförning ifrån konto som gäller då man tydligen måste ha någon slags kortläsare hemma för att kunna betala med visakortet med våran bank. Och en sån har inte jag.

Jag skickar ett pm till dig med mina bankuppgifter, i morgon köper jag ett presentkort för de pengarna som kommit in :)

Japp, det låg där klart och tydligt med penna och allt. Men utan underskrift :devil: Ringde och va lite ledsen på honom, men han sa att vi inte behöver något kontrakt för att ligga med varann. Men jag vet ju hur det kommer bli när det väl är dags, att han gnäller över hur trött han är minst en timme innan han lägger sig, kul uppmuntran liksom.

Jag förstår honom, jag hade aldrig skrivit på ett sådant kontrakt om min man ha kommit med det. :eek:

Vill han ha barn nu?

Jag känner att jag vill förtydliga mig....

Varför jag frågar om han vill ha barn nu är för att då får han också se till att det blir tillfälle för görandet också. Men utan "krav". Kontraktet var kanske mer på skämt från dig?

Jodå, det va på skämt, hade det varit på allvar hade jag inte gjort på det viset överhuvidtaget. Nåt måste jag hitta på när jag sitter uppe ensam om kvällarna 7 dagar i veckan :D
Men visst, lite leden blev jag ändå att han inte skrivit under, trots att det va ett skämt. Men vi har pratat om det nu i eftermiddag och är överens om att han får försöka hålla sig vaken tills Oscar somnat på kvällen, så får det bli som det bli helt enkelt.

kl

Jag ska på intervju imorgon :bump:

Till problemet då... om jag fattat det rätt så är det 2 olika tjänster och den ena finns inte en chans att jag klarar nu som gravid då det innebär att köra bil och leverera tunga korgar till företag, inkl massa trappspringande :( och jag har redan ganska rejäla känningar av foglossning bara jag gått lite för mycket eller så... Den andra tjänsten innebär att packetera dessa korgar och det borde inte vara några problem :) Men då måste jag ju tala om att jag är gravid vilket inte känns så kul på första intervjun, samtidigt är jag ju typ redan halvvägs och det börjar synas, tur jag har en massa hull sen innan så det är nog inte så tydligt för andra ;)

Men det är kul iaf att bli kallad till intervju, den första på väldigt länge!
Sambon har varit på massa intervjuer och många verkar lovande det är mest en fråga om tid, att företagen väntar på ett ökat behov :)
Så nu hoppas vi på att det ska lätta lite för oss...

Grattis till intervjun!! :laugh: Ang att berätta om graviditeten så tror jag att det lönar sig att vara rak och ärlig. Det behöver inte vara kört för att du är gravid. :) Lycka till, jag håller tummarna! :laugh:

Jag skulle ha frågat tidigare, men det föll bort. Du skrev att de undrade om det räknats fel på ul eftersom M var så stor. Då undrar jag om du själv tror det och hur stor var hon?

Jo, jag tror oxå det är bra att vara ärlig, har ju dessutom den "fördelen" att jag är lite biligare att anställa iom min långa arbetslöshet :)

Ang M så vägde hon 2,6kg och var dryg 47cm och hon föddes ju i 33+6, så hon var ju ganska stor för sin ålder, samt att det enda "felet" var att hon hade svårt med maten och så att hon fick sola mycket, sen var det ju kuvös första natten med andningshjälp men det var ju mest för säkerhetsskull och för att de precis fått ny utrustning på avdelningen så de passade på att använda för att se hur de fungerade :D
Jag är osäker på om det räknats fel, men jag hade dels ganska oregelbunden mens innan jag blev gravid och att den ofta var över på max 4 dagar = inte så mycket... Så helt omöjligt är det ju inte. Vi höll inte koll på ÄL eller något utan vi bara körde på ;)
Jag hade dessutom en konstig känsla av att hon skulle komma i början på Juni inte den 21 som var beräknat, vet inte vart jag fått det ifrån, men jag var som inställd på att då skulle allt vara klart för henne... :confused:

Grattis till intervjun! :banana:

Det är ju bättre att vara ärlig och säga som det är, samtidigt som det känns som om man förlorar lite på det (fast det inte är okej). Svårt att råda dig.

Hoppas att det kommer in jobb till sambon också!

Tänk att man kan bli så lycklig av att köra igång diskmaskinen, men vi har varit utan maskindiskmedel hela veckan och det är inte kul att handdiska efter allt mitt bakande :angel:

Jag glömde köpa tabletterna när jag handlade i måndags, sen har jag inte varit till stan. Maken har åkt raka vägen hem så att jag har kunnat komma ut och rida så som möjligt. Men idag skippade jag ridningen för det blåste så mycket och då passade maken på att köpa hem dem! :banana:

*kl*

Kvällsmys är att komma hem och få läsa flera sidor i vår tråd :love: tycker det är roligt att läsa men jag är inne i en trött-period så jag minns inte riktigt vad jag har läst just nu så jag minns inte vad jag skulle svara på :o jag läser i alla fall vad ni skriver :)

Bollen: diskmaskin är grejer det, vi åt ju på papptallrikar hela sommaren. Det känndes extremt lyxigt att få ta fram tallrikar och äta på porslin ;)

Och jag har precis deppat ihop för att vi upptäckt att vår 1 år gamla diskmaskin har läckt från luckan och nu har det blivit skador på vårt fina, likaså det 1år, kök. :cry: jag ska aldrig mer köpa cylinda. Nu tänker jag lägga pengarna på miele, den vi hade hemma hos mina föräldrar höll i 17 år innan vi vart tvungna att byta lucka efter att cylindern gått sönder i den. Men så har jag och sambon en förmåga att ha otur med alla vitvaror också. :p

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
467
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 093
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 160
Senast: Rie
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 725
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar