Sv: Vårmammor 2010 &Co del 19 <3

Det låter som en trolig förklaring :D

Vad häftigt med Pippi-dille :D. E gillar också Pippi - jag/vi har egentligen försökt undvika att låta honom se på film, men han älskar att göra det när han är lite trött/uttråkad. Då går han och försöker sträcka sig upp och nå min telefon (vi kollar på youtube). Han håller intresset och koncentrationen uppe förvånansvärt länge! Här om dagen gjorde han en lungundersökning som de måste sövas för, då hade jag tänkt ut att det var optimalt att ligga och titta på film medan sömnmedlet verkade - men tji fick jag, för det fanns ingen uppkoppling där vi var...

Det hör till uppföljningen för att han är så mycket för tidigt född (+ har/hade en diagnos som heter BPD eftersom han hade syrgasbehov så länge). Undersökningen motsvarar egentligen bara att man blåser i en sån här grej som kollar lungvolym och så, men eftersom små barn inte kan blåsa ut så på kommando så sövs de och får på sig en väst som pressar ut all luft. Vi ska få återkoppling av lungläkare inom några veckor, men preliminärt verkade det som att han blivit "bättre" än han var förra året när han gjorde samma undersökning :)

Det är nästan så att jag tycker det är häftigare nu med Vera än med Alice med hur mycket de förstår.

---

Hon somnar varje kväll kramandes herr Nilsson och Lilla gubben ligger bredvid, dem har hon tagit från storasyster :D

Kan det inte var så att hon förstår mer tidigare också? Jag har fått för mig att barn med storasyskon lätt gör det för att de har en så bra "förebild" (att sno mjukisdjur av :D).

Givetvis va det greys här hemma ikväll. Skit slut :mad: Det kommer bli låååångt till våren. :grin:

Tittar inte på Grey's :D

Jag har egentligen lite dålig koll på vad BPD egentligen innebär, så min förklaring är kanske lite luddig, men på neo förklarade de det för oss som att det är en diagnos som man får om man behöver syrgas i mer än 28 dygn eller efter vecka 36+0 (tror det var de siffrorna i alla fall). Det är på något sätt kopplat till att få/ha förträngningar i luftrören och/eller försämrad lungfunktion, och därmed ökad risk för astma. Därför remitteras man "per automatik" till barnlungmottagingen som följer upp hur det går.

Va gulligt med pippi-dille. Tittar hon på teknade eller riktiga pippi? Har tänk och införa det hos Milton också men det har inte riktigt blivit av. Mest bamse vi tragglat oss fast vid. Men mest dille har han på hästar fortfarande. Även andra djur som hund katt och ko är populära.

*kl*
annars så har jag äntligen köpt mig en bedside säng till bebis idag och imorgon kommer kamingubbarna och sätter in insatskassetten i öppna spisen så vi kan få det riktigt varmt och mysigt! :)

Vi tittar på riktiga Pippi, allt annat är hädelse :D. (Och så gillar jag att det inte direkt är snabba klipp ;))

Tittar inte på Grey's :D

Jag har egentligen lite dålig koll på vad BPD egentligen innebär, så min förklaring är kanske lite luddig, men på neo förklarade de det för oss som att det är en diagnos som man får om man behöver syrgas i mer än 28 dygn eller efter vecka 36+0 (tror det var de siffrorna i alla fall). Det är på något sätt kopplat till att få/ha förträngningar i luftrören och/eller försämrad lungfunktion, och därmed ökad risk för astma. Därför remitteras man "per automatik" till barnlungmottagingen som följer upp hur det går.
På tal om för tidigt födda barn, en god vän till mig har en son som är född två månader för tidigt, och nu 22 månader gammal okorrigerat. Allt har dock gått bra, även om han äter lite dåligt och har lätt för att bli sjuk. De har varit igenom väldigt mycket kontroller med honom, mest för säkerhets skull, som jag har förstått det. Nog för att han är lite liten till växten, men som föräldrarna brukar påpeka är han ju för tidigt född. Jag har tänkt att det verkar ju inte vara nån fara egentligen. Nu i helgen sågs vi för första gången på länge, och jag blev lite chockad när jag insåg att deras barn ligger ungefär ett halvår efter S på många plan - och då är S ett halvår yngre. Och S är absolut inget tidigt barn, snarare genomsnittlig med det mesta och lite sen med talet. Är det vanligt att för tidigt födda hamnar efter i utvecklingen så pass? Det gäller längd, vikt, tal, grovmotorik och finmotorik, t ex. Och hur ska jag hantera det med min kompis?

Här finns inget favvoprogram än, men allt med djur och bilar går hem en stund. Och filmer på honom själv ;)

Favvo-ord är för närvarande traktor (tacko). Han har övat flitigt och är nu mäkta nöjd att kunna säga det :D Han är så duktig :love: tränar på att bygga lego, hämtar saker när jag ber honom, lär sig nya ord nästan varje dag..

Jag håller med dig, varje dag förvånas jag över hur stor Milton blivit och hur mycket han förstår och alla ord han kan och nya som ploppar upp hela tiden och, och, och.... :D Det är UNDERBART!!
Jag håller inte ens reda på alla ord han kan längre, vilket känns konstigt :eek: I början kom man ju ihåg vartenda ett, men inte längre. Ett par fina kommunikationstillfällen:

Mamman: Milton, var är flaggan?
Milton: Lillar (trillat)
Mamman: Ja, den har ju trillat. Har vi ingen flagga?
Milton: Naaaaaeee (på riktig skånska :D )

Mamman: Milton har du bajsat?
Milton: (tar sig för blöjan) Naaaaaaee (så skånska igen).
Mamman: Ska vi byta blöjan?
Milton: Böja (blöja).

Milton vid matbordet: BÄÄÄÄÄÄÄ (vi brukar ha får i hagen utanför köksfönstret)
Mamman: Är där några får?
Milton: Naaaaeeee (på skånska igen :D )
Mamman: Nej, dom har ju åkt hem.
Milton: Hem.

HÄR är förresten filmklippet jag pratade om häromdagen, om när Milton sjunger lilla snigel. Jaja, en rap får ni leva med och mot slutet här ni, då säger han sin första två-ords-mening "min mamma" GULLEGULL :love: Och så är jag skitdålig på att filma, skyller på att jag försöker gömma telefonen väl, för så fort han ser den så vill han bara titta på "katten" (Aristocats-låten Alla snubbar vill ju vara katt), suck, jag är så trött på den!

Jo, jag tror att hon lär sig snabbare i och med stora syster. Vera är med och leker i Alice lekar. Som igår så lekte dem hund och husse (jo Alice ville vara husse :D), Vera kröp runt och sa voff och Alice höll henne i tröjan som koppel. :D

Leksaksdjuren arrangerar dem i led, raka lek, gärna på fönsterbrädet så att djuren kan titta ut. Vera ställer dem alltså åt rätt håll :D

Alice ville mest sitta och läsa böcker eller lägga pussel, det var hon tidig med. Vera har inte tålamod att sitta stilla (om det inte är Pippi), vi kallar henne för virvelvinden :angel:

Skönt att det inte var "något nytt" med honom.

Åhh va söt han är!! :) duktig han va på att sjunga!!

+ AKB - tack snälla ni :D Det är ju inte allt för mycket sång, givetvis missar man ju alltid att filma de bästa bitarna.
Nu har han börjat sjunga Pippa-pippa-pippepippepippa :o Alltså egentligen Tipp-tapp-tipp-tapp-tippetippetipptapp :D

Hehe, vad roliga de är de där små liven :)

Påtal om pippa (osmaklig övergång, jag vet :D)
Men jag knåpade ihop ett (skämt)kontrakt till sambon nu som ska möta honom på frukostbordet i morgon. Där ska han ingå avtal om att göka med sin ogifta (yes, en pik till att han ännu inte svarat på mitt frieri) sambo minst en gång om dagen, tidsperioden 10-15 december (minst) Med förslag om att han skulle ta ledigt ifrån jobbet, vassa, inte vabba (vård av sambo :D) eller möjligen SMS (sex med sambo)

Såvitt jag förstått är det rätt vanligt att åtminstone de extrema prematurerna (om din kompis barn är två månader för tidig tror jag att han istället definieras som "mycket för tidigt född", men det är ju mycket möjligt att samma effekt återfinns för dem) ligger i nederdelen av normalspannet för sin korrigerade ålder utvecklingsmässigt. Samtidigt förväntas de ju paradoxalt nog att "komma ifatt", så att man kan sluta korrigera, och där har jag hört (neo)läkarna säga att man brukar komma till det läget vid 1,5-2 års ålder. Normalspannet för vad man kan vid en viss ålder blir ju allt vidare.

Utifrån ovanstående skulle jag, liksom du, bli förvånad över en 22-månaders som verkade så pass mycket "yngre". Samtidigt är det tydligen så att de allra flesta men av prematuritet, i alla fall de lite allvarligare, brukar ha upptäckts vid ~18 månader korrigerat. Det känns som att 18-månaderskontrollen är lite av en milstolpe och hållpunkt till vad barnen "bör" kunna. Om pojken klarat den kanske han inte ligger så mycket efter ändå, även om det känns så vid en jämförelse?

Hur du ska hantera det i förhållande till din kompis är en bra fråga, måste jag säga... Rimligtvis måste ju föräldrarna själva vara medvetna om hur barnet ligger till utvecklingsmässigt, och antingen fått höra att han kommer att komma ikapp eller att det är något som är problematiskt. Jag själv hade nog, som förälder, kommunicerat det som sagts i vilket som helst av fallen, för att det skulle kännas juste mot mitt barn. Om det gällt ett barn till en "tillräckligt nära" vän till mig hade jag nog känt att jag - vid något socialt smidigt tillfälle, typ när barnet nyss varit på någon sorts kontroll - velat fråga lite rekogniscerande om vad läkarna sagt och när de räknar med att kunna få släppa för-tidigt-född-biten. Annars känns det som att det riskerar att bli alltmer obekvämt att umgås (såvida barnet inte helt plötsligt spurtar ikapp :))

Vilka söta konversationer! Måste påminna mig själv om att kolla på sångfilmen när jag surfar från telefonen, har ingen högtalare till datorn :p

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
467
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 093
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 160
Senast: Rie
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 724
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar