Jamtland

Trådstartare
Valacken, som nyss fyllde 20 år, har alltid varit en suris, han vill inte gosa och gör du något som inte passar så har han lagt öronen bakåt, särskilt när han och du är lös i hagen. Han har dock aldrig bitit eller sparkat, nafsat i luften ett par gånger under de 16 år vi hängt ihop men inget mer.

Men senaste veckorna har något hänt, nu står han och lägger öronen JÄMT när jag (eller någon annan) är i närheten. Han har haft vintervila (läs matte har inte haft råd att införskaffa brodd till hans bakboots) senaste månaderna, han har dock aldrig varit förtjust i att jobba så jag tror inte det stör honom nämnvärt. Jag har klämt och känt igenom honom (är utbildad hästmassör) men kan inte hitta något.

Veterinären kommer ut nästa vecka och kollar tänderna, var in med honom i höstas och då konstaterade de att han börjat få lite glesare mellan tänderna och rådde mig att låta kolla upp honom för att ta bort foderinpackningar ungefär var 6:e månad så det är dags för det.

Han har under åren haft en hel del rejäla skador och han har under konvalescenttiderna aldrig varit sur och grinig när han haft skador som gjort ont. Har gjort ren djupa sår och han har bara stått still, han slet sönder bogmusklerna och stod på box i flera veckor, inte en sur min då heller.

Har även märkt att han är grinigare mot sin hagkompis, det är han som bestämmer men han har tidigare bara varit sur på henne när det funnits anledning.

Har ni något liknande fall och har ni några förslag vad det kan bero på?

Det är ju ganska olika smärta beroende på vad som är trasigt och då reagerar man kanske olika. Jag tänker primärt tänderna här, kan säkert ge huvudvärk tex om det är krångel där.
Sen kan man tänka sig att man med åldern kanske får mer "allmän" värk och man blir trött och grinig av det.

När ni träffar veterinären kan ni väl diskutera det, hittas inget med tänderna kanske man kan testa en metacamkur och se hur han reagerar på det?

Du nämner bakboots vilket jag antar hänger ihop med att han är barfota? Kan han vara öm i hovarna nu när det är isigt? I övrigt mår ju många hästar bättre när de arbetas så han kanske behöver motion - dock får du väl ta det lugnt med tanke på ev smärta som nämndes ovan.

Ja alltså jag tror rent instinktivt att han har ont någonstans, men samtidigt vet jag att den här hästen har haft rejäla skador som måste gjort fruktansvärt ont och det har ALDRIG satt sig på humöret. Han har haft inflammerade sår i munnen, inflammerad halsmuskel så han inte kunde röra huvudet, ögonskada som krävde operation, avslitna bogbladsmuskler förutom "det vanliga" med balltramp och mindre sårskador och som sagt, han har aldrig varit sur över det.

Han kan såklart vara öm i hovarna, hovis kommer i morgon så jag ska prata lite extra med henne och så har vi inbokad veterinär nästa vecka. Hittar vi inget så ska jag testa att skritta honom ett par gånger i veckan och se om det blir bättre, annars testar vi nog en metacamkur och ser vad som händer.

Ja alltså jag tror rent instinktivt att han har ont någonstans, men samtidigt vet jag att den här hästen har haft rejäla skador som måste gjort fruktansvärt ont och det har ALDRIG satt sig på humöret. Han har haft inflammerade sår i munnen, inflammerad halsmuskel så han inte kunde röra huvudet, ögonskada som krävde operation, avslitna bogbladsmuskler förutom "det vanliga" med balltramp och mindre sårskador och som sagt, han har aldrig varit sur över det.

Han kan såklart vara öm i hovarna, hovis kommer i morgon så jag ska prata lite extra med henne och så har vi inbokad veterinär nästa vecka. Hittar vi inget så ska jag testa att skritta honom ett par gånger i veckan och se om det blir bättre, annars testar vi nog en metacamkur och ser vad som händer.

Det låter som en bra början. Skulle det nu inte hittas något på vetundersökningen hade jag nog låtit en ET känna igenom hästen för säkerhets skull.
Det kan ju vara en invärtes smärta också och det kan vara svårt att hitta

Liknande trådar

Hästvård Har en gammal häst här hemma.... Jag märkte att han började tugga höbollar som han spottade ut samt att han började sträcka på halsen...
2
Svar
25
· Visningar
2 919
Senast: Lepidus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
670
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 244
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 107
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar