Sura överdomare

B

benjamin

Jag tycker att alltid överdomarna är så himla sura. Tror de att de inger respekt när de är så sura? Nej, ny approach behövs för huvuddomarna. Jag förstår ifall inte jobbet är så roligt. Och betalningen mer liknar idéellt arbete. Men blir det roligare för att man ser sur ut eller säger till folk på ett surt sätt?
Kanske skulle ridsportförbundet göra något riktigt trevligt för överdomarna och isamband med de erbjuda dem en intensiv charmkurs. Så kanske det blir lite gladare och trevligare på tävlingarna.:)

Sv: Sura överdomare

de överdomare jag har träffat på, både när jag har varit ute och tävlat och när jag har varit funktionär hemma har varit jättetrevliga :)

Jag får hålla med dig också har överlag ocså bara träffat trevliga,visst något undantag har säkert funnits, men inte så illa att jag kan komma ihåg det nu efteråt.

Mvh
Camilla

Om överdomaren är sur så kanske det beror på det sätt han/hon bemöts. Om folk käftar emot och är otrevliga när överdomaren kommer med ett påpekande så är det knappast lätt att vara glad och trevlig tillbaka. Och efter några sådana 'bataljer' på samma tävling så är 'glad och trevlig' som bortblåst.

Alla kan göra misstag av okunskap, tex ridskoleeleven som ska ta ut hästen i hagen och inte vet att den måste ledas i träns när det är tävling. Tyvärr finns det allför många som anser att reglerna inte gäller dem och blir förbannade när överdomaren ger dem en tillsägelse.

Jag har aldrig upplevt några sura överdomare. De jag träffat har alla varit trevliga och glada! Sen finns det ju tävlingar man inte sett till någon överdomare, så på dom tävlingarna vet jag inte hur dom egentligen är.

Sura och otrevliga överdomare har jag inte träffat på. Men jag är övertygad om att de finns!
Jag har nog haft tur bara som inte träffat ngn!

Knepiga överdomare har jag däremot träffat. Den tokigaste var hon som började arrangera om bansträckningen totalt?!:confused:
Banbyggaren är en erfaren byggare, och banan var helt ok, både i "ryttarsynpukt", "hästsynpunkt" och enligt TR.
Men hon svamlade ngt om "missförstå och korsa sin egen väg" och en massa annat, sedan fick de flytta hinder för fullt!
När sedan domaren var nöjd, så fanns det ett hinder som stod närapå uppepå banken så anridningen var skitsvår, och ett annat hinder så man fick "rida järnet" för att klara det.

Märkligt att en överdomare inte kunde TR tycker jag?!:confused:
Det hon svamlade om var en otillåten "korsa sin egen väg". Hon ansåg alltså att man aldrig i en bana skulle kunna korsa sin egen väg, och en bansträckning fick inte vara så man ngnsin korsade sin egen väg.
Måtte människan aldrig vara domare på inomhushoppning...:smirk:

Fö så var det ett stort reportage om henne i Ridsport nyligen. Jag bara flinade och tänkte *****... :angel:

Undrar om det var hon som var "banbyggare" på en tävling jag var på, hela bana gick i vänstervarv.. mindre och mindre volt blev det.. i klasen efter hade det vänt på banan så man började i mitten och redhela i högervarv större och större volt... katastrof :crazy: aldrig mer till den klubben...

Jösses!:eek:

Tror dock inte denna överdomare var inblandad hos dig, denna är verksam i distriktet där de har egna trähästar som symbol, samt intilliggande distrikt.:angel:

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 002
Senast: fejko
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 104
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 863
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar