Sura hästar-vad säger du?

R

RealRelation

Ja, hur är det egentligen? Varför är hästen sur?
Man kan få ett enkelt och snabbt svar, kanske den har ont, på dåligt humör eller känslig just den dagen.

Men hästar som varit sura i hela sitt liv? Matelak? Sadelelak, hästelak, ja allt sånt, hästar som är allmänt sura.
Är det deras "personlighet"?
Många säger- ja men så är h*n och har alltid vart samt lång in i generna.

Obalans i kroppen skapar ju humör, men dessa hästar som varit sura hela sitt liv, har de obalans? Eller är dom bara så?

Jag och en kompis diskuterade detta och för mig blir det så mkt funderingar runt det hela.

Kan en sur häst helt enkelt bara vara sur utan smärta, obalans eller något annat obehag? Eller är det något som inte stämmer?

Vad säger du?

5515611.jpg
 
Sv: Sura hästar-vad säger du?

Jag tror inte att hästar är sura utan anledning. Anledningarna kan vara tex
- smärta
- stress
- rädsla/osäkerhet
- obalans i kroppen
- för att hävda sig i flocken

Har man en häst som helt plötsligt börjar bli sur mot andra hästar/människor tycker jag att det tyder på att något är fel och att hästen bör kollas upp av vet/kiropraktor/tandläkare. Har den "alltid" varit sur kan man istället misstänka osäkerhet, kanske har den blivit dåligt behandlad tidigare?
 
Sv: Sura hästar-vad säger du?

Har den "alltid" varit sur kan man istället misstänka osäkerhet, kanske har den blivit dåligt behandlad tidigare?

Ok så du menar att den då inte har tillit till någon som den har levt med i flera år? Att den är osäker och inte alls litar på människor?

(Kan inte fler komma med tankar ;))
 
Sv: Sura hästar-vad säger du?

Jag har vad de flesta brukar kalla en "surkärring" eller pissmärr.

Hon kan vara väldigt elak mot andra hästar när man rider, i början tänkte jag inte så mkt. på det, men nu när jag har haft hästen i drygt 2 1/2 år så har jag märkt att det är avvikande färger hon reagerar på. Detta är för mig inte ett konstigt beteende, snarare ser jag det som ett djupt rotat överlevnadsbeteende. Hon är väldigt vaktande om "sin" box, men det förstår jag, det är ju hennes utrymme och hon tycker inte om att ha boxgrannar, matelak är hon också...

Hon läser människor på 5 sekunder, testar gärna och backar någon undan så är det kört då blir hon rikigt elak...

Hon är aldrig elak när man rider henne om det inte är något som är fel, då kan hon bli lite "stampig", sen visst kan hon testa en ryttare också, men hon är värre på backen.

Flera som har varit i kontakt med henne (vet. hovslagare, equieterapeuter) säger att det är en väldigt smart häst, inte en elak häst utan bara väldigt smart.

Så inte vet jag...ont har hon varje fall inte.

Samtidigt så finns det inte en goare häst när hon släpper en inpå livet. :love:
 
Sv: Sura hästar-vad säger du?

Nej. Det finns ALLTID ett fel. Men det kan vara väldigt svårt att hitta. En sur/elak/stressad/aggressiv häst mår INTE bra!

Problem med mage, osäker på sin omgivning, problem i flocken, traumatiska händelser tidigare i livet. Alldeles för enkelt att bara säga "nej men hon är så, har alltid varit". :smirk:
 
Sv: Sura hästar-vad säger du?

Jag håller med uppåt, det finns alltid en anledning. Och min erfarenhet säger att den anledningen, tyvärr, ofta heter ägare/ryttare/skötare eller okunskap. I de flesta fall ägare/ryttare/skötare. En del kan verkligen inte se hästen som en levande varelse med en egen hjärna och egen vilja och eget psyke, utan det är bara ett djur som ska lyda.
jag vet att när ajg säger det så här, håller ingen med mig. ingen är sådan mot sin häst, självklart inte. Men när man ser sig omkring ute i hästvärlden, inte minst på tävlingsplatser, så ser man nästan bara "ohästiga" hästägare.
 
Sv: Sura hästar-vad säger du?

Ok så du menar att den då inte har tillit till någon som den har levt med i flera år? Att den är osäker och inte alls litar på människor?

(Kan inte fler komma med tankar ;))

Ja, jag tror att det kan vara så. Det beror ju också på hur väl befäst ledarskapet är. En trygg ledare ger en trygg flock. Tex: Om hästen kanske har haft det svårt tidigare, men kommer till en snäll men lite nervös/vek person så känner den ju att hon inte har kontroll på situationen och kan därför bli otrygg och "försvara" sig med att sura. Om vi ska vara ledare för hästen måste de lita på oss till 100%.
 
Sv: Sura hästar-vad säger du?

Jag håller med uppåt, det finns alltid en anledning. Och min erfarenhet säger att den anledningen, tyvärr, ofta heter ägare/ryttare/skötare eller okunskap. I de flesta fall ägare/ryttare/skötare. En del kan verkligen inte se hästen som en levande varelse med en egen hjärna och egen vilja och eget psyke, utan det är bara ett djur som ska lyda.
jag vet att när ajg säger det så här, håller ingen med mig. ingen är sådan mot sin häst, självklart inte. Men när man ser sig omkring ute i hästvärlden, inte minst på tävlingsplatser, så ser man nästan bara "ohästiga" hästägare.

Jag håller med! En häst är en häst och ska behandlas som en häst på hästars vis om det är möjligt!
 
Sv: Sura hästar-vad säger du?

Ja, jag tror att det kan vara så. Det beror ju också på hur väl befäst ledarskapet är. En trygg ledare ger en trygg flock. Tex: Om hästen kanske har haft det svårt tidigare, men kommer till en snäll men lite nervös/vek person så känner den ju att hon inte har kontroll på situationen och kan därför bli otrygg och "försvara" sig med att sura. Om vi ska vara ledare för hästen måste de lita på oss till 100%.

ok =) Ja just nu känner jag 2 sura hästar.
Mitt sto har blivit sur sen nu i höst/vintern, har aldrig haft henne mer än sen i Juni 2006 så jag vet inte alls hur hon varit förr vissa årstider.
Under magen som var så skönt, nej där blir de surfasoner, speciellt vid tissarna!
Sadeln/gjorden gillar hon inte heller- aldrig sur vid ridning.
Hunden aaaargh! Den är bara i vägen!
Andra hästar har hon börjat sura mot också men kanske inte lika överdrivet som med hunden eller om man smeker henne under magen.
Du får heller inte springa bredvid henne ibland och speciellt inte titta på henne, då ryker öronen bak!

Jag har tänkt ta dit en massör för att se om hon är stel eller har spänningar, gäller bara att hitta en rätt så snällbetald men duktig och seriös:p

Igår kom vi att tänka på- men hon har ju proteinbrist! Då blir det ju obalans i kroppen och det kan vara en orsak till att hon börjat sura! För en vecka sedan bytte jag foder.

Ont av sadel eller något liknande ex i rygg tvivlar jag och de andra på men ibland undrar man ju:crazy:

Igår vart fick hon ett raseriutbrott på en annan häst som kom ridandes då vi var ute på promenad.
Hon ville stegra, smällde med framhoven, skakade på huvudet, slickade öronen bakåt och riktigt piskade med svansen.
Den enda hästen jag sett som hon riktigt hatar, hon var inte direkt trevlig mot honom i somras heller.
Den snälla björnaktiga lilla nordisen skulle hon prångt hata, bara av att se han, hon har inte ens hälsat på honom.

Men som sagt får vi se om det löser sig nu med fodret och kanske en massör, har funderat på homopatmedel eller vad det heter.

Jag tror att det iaf är obalans i hennes kropp eftersom hon har så trevlig i somras.
 
Sv: Sura hästar-vad säger du?

Om man känner sin häst så märker man om det är ngn skillnad i betéendet o är då oftast av ngn form av obehag.

Min val. stog brevid en sur häst när han var 3 år. han lärde sig att SE sur ut o dra tänderna i gallret- skittråkigt.

Han kan se sur ut, men jag tar inte det på allvar.
Mitt sto har oxå försökt att se sur ut, men såg bara löjlig ut. hon testade lite. o gör inte så ngt mer.
 
Sv: Sura hästar-vad säger du?

Häst nr2

Är den häst min kompis ägare, hon har haft honom i 6 år och jag tycker att han bara verkar acceptera och funkar bra med just henne.
De är en bland de häst- och människa partner jag tycker riktigt passar ihop.
Hon förstår sig på honom och han henne.
Hon är tuff och kan en del inte alls en vek eller skraj tjej vad jag sett.

MEN han är en av de mest sura hästar jag mött:p Matelak som fan, hästelak, jo det kan han allt bli vad jag sett. Sparkar med frambenet och skriker högt till varenda han träffar.
Hans gener har tydligen också haft ett hiskeligt humör.
Men inte kan det väl just bero på generna?
Och osäker med sin ryttare? Nej för mig låter det "omöjligt"

Ingen häst mår bra av att vara sur- säger jag jämt.
Vem mår bra av det?
Att vakta sitt revir är förståendligt..men annars?

Har alla hästar något fel, obalans i kroppen då dom är sur? Gäller det alla? Hästar är ett mysterium..:crazy:
 
Sv: Sura hästar-vad säger du?

Min val. stog brevid en sur häst när han var 3 år. han lärde sig att SE sur ut o dra tänderna i gallret- skittråkigt.

Han kan se sur ut, men jag tar inte det på allvar.
Mitt sto har oxå försökt att se sur ut, men såg bara löjlig ut. hon testade lite. o gör inte så ngt mer.


Jo men exemplet på denna beskrivning (låssas vara sur) jag menar en häst tänker väl inte så? En häst kan vill inte skojja med oss människor på det viset?
Den gör ju sitt beteende sen ursprung, varför låssas vara sur, låssades de vara sura på varandra under präriens vilda slätter:p ? Är det nöje för en häst eller försöker den undkomma något?
Något måste ju bero på varför hästen gör så och så.. tycker jag:d
 
Sv: Sura hästar-vad säger du?

Jag anser att det är skillnad på att ah bak öronen o att slicka dem bakåt.
din bild visar på en sdn som dessutom har hot i hela sitt kroppsspråk.
I synnerhet unghästar tar efter andras betéenden- krubbitning, sparka i väggarna osv.

Såg en ponny som kunde backa 30 M. för att få bort en annan häst, sen lärde sig de 2 kompisarna samma sak.
 
Sv: Sura hästar-vad säger du?

Jag anser att det är skillnad på att ah bak öronen o att slicka dem bakåt.
din bild visar på en sdn som dessutom har hot i hela sitt kroppsspråk.
I synnerhet unghästar tar efter andras betéenden- krubbitning, sparka i väggarna osv.

Såg en ponny som kunde backa 30 M. för att få bort en annan häst, sen lärde sig de 2 kompisarna samma sak.


Hmm ok.. är det så att de lär sig av varandra så är det i så fall rätt fräckt.. och inte osmarta hästar direkt.

Ja hästen på bilden ser ju inte direkt glad ut, men såna raseriutbrott har jag än inte sett mitt sto göra.

Hon behöver inte slicka öronen bakåt för att visa sin sura sida, det räcker med att bara vika dom bakåt och sedan visa ett annat tecken som att slå med svansen.

Men ändå, varför beteer sig din häst i (låssassura)? Finns det ingen anledning?
 
Sv: Sura hästar-vad säger du?

Jag ser ju skillnad på när han verkligen ogillar ngt. som när han fäller så vill han ej bli borstad med en hård borste. När han fick Erlichias så hade han ont i hela kroppen o var mkt mer riktigt sur.

Jag skulle inte vilja ha min häst tillsammans med en häst som mobbar andra. Det är oftast de som själva har blivit utsatta för sdnt o tror att det är normalt.
 
Sv: Sura hästar-vad säger du?

Nej. Det finns ALLTID ett fel. Men det kan vara väldigt svårt att hitta. En sur/elak/stressad/aggressiv häst mår INTE bra!

Problem med mage, osäker på sin omgivning, problem i flocken, traumatiska händelser tidigare i livet. Alldeles för enkelt att bara säga "nej men hon är så, har alltid varit". :smirk:

Mitt sto blir grinigt om hon inte får mat hela tiden och blir motionerad regelbundet. Efter mat och träning är hon helnöjd.
 
Sv: Sura hästar-vad säger du?

Hejsan!
Jag skulle säga att hon har en obalans imagen, pm om du är intresserad så ska jag berätta mer!

Marlene
 
Sv: Sura hästar-vad säger du?

mitt ena sto har börjat bli en liten surfia, orsaken heter konkurans. köpte ett till sto i höstas för att ha något att träna å tävla på när stoet är dräkigt. och detta gillar inte drottningen i stallet, hon har aldrig varit sur i hagen, alltid gått undan för de andra, men nu serru nu jagar hon iväg den nya när de få hö, när jag kommer in i hagen kan hon mycket väl valla bort den lilla för att jag inte ska kunna ta ut henne osv. detta är ren avundsjuka från hennes sida, o tro nu inte att jag skiter i drottningen utan hon borstas å gullas med varje dag men rids inte å det är där skon klämmer. å att hon inte vill ha någon kronprinsessa i stallet.
 
Sv: Sura hästar-vad säger du?

Jag skulle inte vilja ha min häst tillsammans med en häst som mobbar andra. Det är oftast de som själva har blivit utsatta för sdnt o tror att det är normalt.

Hmm vart lite struligt och förstå där haha, du menar att en mobbarhäst har varit mobbad förr sj:p ?
 
Sv: Sura hästar-vad säger du?

Är det inte något som är fel för att den har ont, osäker, stressad osv så kan det ju vara för att olika hästar har olika stor "bubbla", altså det som dom kallar sin privata sfär. Har människor oxå olika... Vissa hästar tycker bara det är mysigt om man hänger runt halsen på dom medans andra tycker att en meter ifrån är ett komfortabelt avstånd.

Det är ju något man kan träna på gentemot människor men inte gentemot hästar. Är det så att hon står i box och mindre hagar och måste trängas med och ha andra hästar nära hela tiden så är det klart hon tycker det är obehagligt och blir sur.
Om den är sur mot dej kan det vara att den inte ser dej som ledare och försöker få bort dej ur sin sfär eller bara vill bestämma vad du ska få göra med henne o då får du träna ledarskap med henne (alltid detta tjat om ledarskap...:angel: ;) ). Det är DU som ska tillåta henne in i DIN sfär!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 373
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 084
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 201
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp