Sura hästar-vad säger du?

Sv: Sura hästar-vad säger du?

Är det inte något som är fel för att den har ont, osäker, stressad osv så kan det ju vara för att olika hästar har olika stor "bubbla", altså det som dom kallar sin privata sfär. Har människor oxå olika... Vissa hästar tycker bara det är mysigt om man hänger runt halsen på dom medans andra tycker att en meter ifrån är ett komfortabelt avstånd.

Det är ju något man kan träna på gentemot människor men inte gentemot hästar. Är det så att hon står i box och mindre hagar och måste trängas med och ha andra hästar nära hela tiden så är det klart hon tycker det är obehagligt och blir sur.
Om den är sur mot dej kan det vara att den inte ser dej som ledare och försöker få bort dej ur sin sfär eller bara vill bestämma vad du ska få göra med henne o då får du träna ledarskap med henne (alltid detta tjat om ledarskap...:angel: ;) ). Det är DU som ska tillåta henne in i DIN sfär!

Okej, snackar du om just min häst nu eller allmänt;) ? För min pruppa är så ranglåg som det kan gå och vet vem som bestämer, tränar mkt kommunikation och tricks så något sånt har vi inte problem med, men tråden var ju för allmänt sura hästar.
Du kanske inte ens peka på mig:p

Men jag kan nog hålla med dig om "bubblan" eller vad du skrev, att vissa hästar inte gillar kladd o klet precis som vissa människor, men för mig låter det heller inte omöjligt att kunna göra kladd o klet något posetivt mot en sådan häst (genom vissa undantag)
 
Sv: Sura hästar-vad säger du?

Var nog lite allmänt riktat...:angel: Men främst till dej!:)

Hmm, har aldrig varit med om någon häst som väl vet sin plats under människan och ändå beter sej så mot den... För en häst som är ranglåg skulle aldrig våga göra så mot en ranghög häst.
Kan det vara nåt fel på den? Inavel?
 
Sv: Sura hästar-vad säger du?

Man mår verkligen inte bra av att vara sur hela tiden, varken vi eller djuren. Det kan nog bli som en ond cirkel för djur också - de är sura och en massa negativa hormoner skapas därav, vilket gör att de blir surare.
Jag tror hästar som jämt varit sura inte fötts sura, däremot kan dem t ex ha fötts med klenare psyken vilket gör att dem blir "sura" (osäkra) och måste hävda sig.

Magsår är vanligare än man tror på hästar, hästen kan ha en tand som ständigt ilar; det finns många "osynliga" skador som kan göra en häst sur senare i livet.

Men jag tror att det ALLTID finns en orsak. Fast det kan vara svårt att hitta den. Man kan behöva byta hagar, hitta exakt rätt hästkompis -kanske vill den inte ha någon alls?
Den kanske vill stå på ett annat ställe i stallet med andra grannar, eller på lösdrift? Den kanske behöver fri tillgång på hö eller en väldigt nogrann uträknad foderstat som kanske inte är "korrekt vetenskapligt" men passar just den? Andra människor som hanterar den? Andra sätt att ridas på? Mer vilodagar? Hårdare träning? Mindre pyssel? Daglig massage? Annan utrustning?

Listan kan göras lång, men om det tar för lång tid (åratal) att hitta orsaken skulle jag fundera på om det var rätt mot hästen att låta den leva vidare. Vi vet ju själva hur jobbigt det är att jämt gå omkring och sura, man blir spänd och irriterad och allting är bara emot en-tänk att gå omkring så dag efter dag. :crazy:
Dessutom finns ju risken att den sparkar djur och människor illa.
 
Sv: Sura hästar-vad säger du?

Var nog lite allmänt riktat...:angel: Men främst till dej!:)

Hmm, har aldrig varit med om någon häst som väl vet sin plats under människan och ändå beter sej så mot den... För en häst som är ranglåg skulle aldrig våga göra så mot en ranghög häst.
Kan det vara nåt fel på den? Inavel?

Hah men..:P vadå ja har en jäkla respekt mot fadern i huset men kan sura ändå:D

Trots att hästen är ranglåg och vet sin ledare så betyder det inte att den inte får visa sin sura sida också (beror på vad den surar mot/om), men som sagt tror ja det tyder på obalans i kroppen för hon har inte alltid varit såhär.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sura hästar-vad säger du?

Jasså du! Men en häst visar inte att den är sur gentemot den som är ranghög!
Möjligtvis går den runt o surar "för sej själv" eller låter det gå ut över någon som är lägre i rang men mot ledarhästen är dom "inställsamt söta" som jag brukar säga...:rofl:

Men hon kan säkert ha både det ena o det andra så det är därför hon beter sej så "onormalt". Tandproblem, ont i leder (om hon är gammal), råkat ut för nåt otrevligt... Det kan va vad som helst!

Ta reda på det!
 
Sv: Sura hästar-vad säger du?

Jasså? ne kan inte riktigt hålla med dig där:p Har sett ranglåga hästar som surar till ledaren vid vissa tillfällen.
Som idag, ledarhästen "bet" henne i rumpan och vallade henne, surpuppan ville inte alls leka utan kicka och varna.

Om din häst har ont eller mår inte bra, ska den då visa sig glad varje dag ändå? Nej en häst visar sin sura/arga sida om något är fel (som i min hästs fall) Dom kan inte tala om för oss i ord om något är fel!

Hon vet mkt väl vem som är ledaren =)! Idag kan ja ju ta ett gott exempel:
Vi var på promenad, gick in på en smal väg bredvid en hage där det står kossor som hon var väldigt rädd för, skrapa med frambenen, flängde runt runt och tjöt i frustande, men jag är inte direkt rädd för min häst så jag stod på samma plats hela tiden utan att göra en min eller titta på henne, hon vågade inte ens nudda mig, väjade hela tiden då hon märkte vart jag stog, skulle dessutom vara nära matte annars farligt!:D
Tillslut började hon lugna ner sig..
En häst i sådan situation hade garanterat sprungit över en/puttat till om man inte vore ledare.
Givet byggs ju ledarrollen och tilliten för var tid som går..
Men allt handlar ju bara inte om ledarskap utan om vänskap..kompisskap.

Oj ne nu hamna vi på fel ämne, det här var för sura hästar i allmänthet, som varit det hela livet vill säga.
 
Sv: Sura hästar-vad säger du?

Ta reda på det!

Just det jag håller på att göra ;) Men man ska ta en sak i taget! Den där hästen har inte varit den snällaste och tryggaste i sitt liv.
Så här ser de flesta ut som kännt Janna tidigare och får höra om henne idag--->:eek:
 
Sv: Sura hästar-vad säger du?

Om man känner sin häst så märker man om det är ngn skillnad i betéendet o är då oftast av ngn form av obehag.

Min val. stog brevid en sur häst när han var 3 år. han lärde sig att SE sur ut o dra tänderna i gallret- skittråkigt.

Han kan se sur ut, men jag tar inte det på allvar.
Mitt sto har oxå försökt att se sur ut, men såg bara löjlig ut. hon testade lite. o gör inte så ngt mer.

Min häst er ibland ut som hon ska äta upp en på morgonen om man inte är tillräckligt snabb att släppa ut henne... och det är man för det mesta inte! Så hon står där med högt huvud, öronen bakåtslickade och visar tänderana... för att sedan vara världens lugnaste och snällaste så fort man öppnar boxdörren! :rofl:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 373
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 084
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 201
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp