R
RealRelation
Sv: Sura hästar-vad säger du?
Okej, snackar du om just min häst nu eller allmänt ? För min pruppa är så ranglåg som det kan gå och vet vem som bestämer, tränar mkt kommunikation och tricks så något sånt har vi inte problem med, men tråden var ju för allmänt sura hästar.
Du kanske inte ens peka på mig
Men jag kan nog hålla med dig om "bubblan" eller vad du skrev, att vissa hästar inte gillar kladd o klet precis som vissa människor, men för mig låter det heller inte omöjligt att kunna göra kladd o klet något posetivt mot en sådan häst (genom vissa undantag)
Är det inte något som är fel för att den har ont, osäker, stressad osv så kan det ju vara för att olika hästar har olika stor "bubbla", altså det som dom kallar sin privata sfär. Har människor oxå olika... Vissa hästar tycker bara det är mysigt om man hänger runt halsen på dom medans andra tycker att en meter ifrån är ett komfortabelt avstånd.
Det är ju något man kan träna på gentemot människor men inte gentemot hästar. Är det så att hon står i box och mindre hagar och måste trängas med och ha andra hästar nära hela tiden så är det klart hon tycker det är obehagligt och blir sur.
Om den är sur mot dej kan det vara att den inte ser dej som ledare och försöker få bort dej ur sin sfär eller bara vill bestämma vad du ska få göra med henne o då får du träna ledarskap med henne (alltid detta tjat om ledarskap... ). Det är DU som ska tillåta henne in i DIN sfär!
Okej, snackar du om just min häst nu eller allmänt ? För min pruppa är så ranglåg som det kan gå och vet vem som bestämer, tränar mkt kommunikation och tricks så något sånt har vi inte problem med, men tråden var ju för allmänt sura hästar.
Du kanske inte ens peka på mig
Men jag kan nog hålla med dig om "bubblan" eller vad du skrev, att vissa hästar inte gillar kladd o klet precis som vissa människor, men för mig låter det heller inte omöjligt att kunna göra kladd o klet något posetivt mot en sådan häst (genom vissa undantag)