Sur vid dragande av sadelgjord.....

Sv: Sur vid dragande av sadelgjord.....

Även mitt sto har likanande idéer. Hon ser fruktansvärd sur ut och blåser upp sig så mycket hon kan. När man sedan drar gjorden från sadeln säger hon inte ett ljud. jag tror hennes beteende kommer ifrån hennes dagr som travhäst - då drogs selens "bukgjord" ganska hastigt (jag var med flera gånger vid utselning).

Har man inte haft hästen från början kan det ju vara så att andra har dragit gjorden för häftigt någon gång och fått hästen misstänksamm (eller haft dåligt passande sadel etc).

När min medryttare sadlar sparkar hon gärna ut med bakbenen (vilket hon aldrig gjort för mig). :D Och ja - hon och sadeln är kollad.

Bison skrev:
det är typiskt ston, min lilla dam hade väl utprovad sadel fin i kroppen enligt massör men ändå blev hgan skit sur när man kom med sadeln, slog med svansen och högg i luften så med henne vara det bara en grej hon hade för sig :smirk:

Har precis samma problem med mitt 18 åriga sto. Hon slår med svansen och hugger i luften näe man kommer med sadeln och när man spänner sadelgjorden. Jag har köpt en sadelgjord med resor vid knäppena. Men det gör nästan ingen skillnad. har provat att spänna sadelgjorden lite i taget. men funkar inte dte heller. har fått för mig nu att sadeln sitter dåligt vid framvalvet. Ska kolla med en sadelutprovare. men vet inte än vad felet är. Från början trodde vi att det bara var en sak som hon hadde som ovana. och det kanske är det, men man ska alltid vara på den säkra sidan. Iaf när det gäller hästar!! :bump: Tack för mitt bidrag i denna diskussionen!! God fortsättning på sommarn //Julia

Min häst har varit sur i 13 år, varenda gång jag drar åt sadelgjorden. Det behöver inte alltid vara nåt fel direkt, det känns väl bara obehagligt.

Min kompis gamla häst var sur när man drog åt sadelgjorden då han en gång tidigare i livet hade svimmat när någon drog åt en westerngjord för hårt runt flanken. Han var dryga 180 cm hög så det kan inte ha varit någon liten duns det..

Vi har ett sto som gör så, vi vet att det beror på att hennes förra ägare drog åt sadelgjorden allt vad hon kunde med ett ryck. Så vi är jättenoga med att spänna löst i början, och då är det inga problem, om man tar det lugnt o försiktigt.

Jag red en ponny en gång i tiden som nästan alltid högg i luften när man spände gjorden på henne. Det spelade ingen roll om man höll på att dra av henne på mitten eller om man spände gjorden mycket löst, hon högg ändå.
Hon blev undersökt av massör, som inte kunde hitta något fel och ägaren köpte en ny sadel till henne som en sadelinpassare hade hjälpt till att välja ut, men hon fortsatte ändå att hugga i luften.
Hos den ponnyn var det bara ett betende, hon surnade till så fort hon såg sadeln.

Kolla sadeln, det kan vara tex en knöl i stoppningen el den kanske inte passar, annars kanske har hästen ont just när du spänner gjorden, prova att dra stegvis.. Hästen gör så här av en anledning, inte för att der är kul eller typiskt ston som en del säger.
Inom western (riktiga cowboys) kräver de att hästen ska stå blickstilla när man kommer med sadeln o lägger på den osv. Annars har hästen ont/sadeln passar ej. Jag tror det stämmer.
Själv hade jag en för liten sadel till min häst och hon gick undan så fort jag kom med sadeln (jag sadlar henne lös i boxen för att hon ska kunna gå undan, man ser lättare beteendeändringar på en lös häst än en bunden, prova det). Jag tog dit en kiropraktor för hon tog aldrig galoppen o han sa att hon var sned i korset. Han rättade till henne o jag köpte ny sadel. Nu är det inga problem att sadla.

Min kompis häst blev svullen över korset pga av för liten sadel så "det onda" kanske inte sitter just vid gjorden?

Hoppas du hittar vad som är fel.

Mitt sto är oxå lite kinkig vid sadling, men inte när jag spänner gjorden..? Är ganska säker på att det är ett "kärring" beteende. Hon slutade en period då hon av misstag råkade dänga skallen i boxgallret rätt ordentligt när hon skulle nafsa efter mig, men verkade som hon glömde bort incidenten rätt snabbt, efter nån månad började hon igen. Är dock inte så allvarligt att hon skulle bita mig, hon ser bara arg ut :devil: har haft henne i 6 år så jag känner tanten rätt väl :) Jag brukar ignorera hennes griniga humör och se till att berömma henne ordentligt när hon är snäll.

Jag håller helt med om att surande vi dragande av sadelgjorden inte är acceptabelt och att något måste vara fel. Men jag tror också att om man provat olika utprovade sadlar (av duktig utprovare), spänner lugnt, hästen är igenomgången av massör/kiropraktor etc så kanske man måste acceptera ett grinigt beteende, särskilt av ston. De flesta tycker ju att det ok om hästen grinar om man borstar den vid virveln och den tycker det kittlas.
Dessutom kan ju hästen ha varit med om något som gör att den för alltid eller mycket lång tid kommer att var tveksam/grinig vid sadling tex som hästen som hade svimmat. Även om det inte händer nästa gång är ju hästen lite rädd.

Så grinar hästen - kolla upp allt som går att kolla (historia, sadel, gjord, massör etc ) men i värsta fall kanske man får acceptera.

Under de 8 år som jag har känt till hästen (haft henne själv i 5) så har hon alltid gjort så här.

Ont har hon inte, men jag ska prova med tunnel nu igen och se om hon fortfarande är likadan.
Har haft tunnel på tidigare men jag kommer inte ihåg om det var någon skillnad.

Jag ska prova med att spänna ett hål i taget.

:bow: :bow:
Exakt detta har alltid fungerat för mig på hästar. Under förutsättning att det inte har varit något annat som krånglat, felaktig sadel eller dylikt.
Tänk er själva om någon snörper åt er om midjan i ett drag, utan att försiktigt ta det i små steg. :eek:

min ponny grinar lite när man kommer med sadeln men slutar så fort jag har lagt den på honom!!! en liten sak som jag har funderat på... hur hårt ska man egentligen spänna sadelgjorden? :confused: jag spänner min så att jag får in ca en hand emellan... hur gör ni?

Din häst kan göra detta av en rad orsaker. Vad man kan göra är att försäkra sig att det inte har något med sadeln eller sadeljgorden att göra. Om sadeln ligger an på hästens bog måste då hästen lyfta sig själv, sadel och ryttare. Detta kan i sin tur leda till att sadelgjorden dras åt något över muskulaturen över bröstbenet. Sadeljgorden kan nu "nöta" fram och tillbaka över muskulaturen. Hästen kan då här bli öm. Vad man ska göra är att se till att sadeln inte ligger an mot hästens bog - bogfriheten.
Om hästen har "mycket hud" just vid sadelgjrodsstaden bör man dra åt sadeljgorden lite för att sedan lyfta upp hästens ben så att huden kommer framför gjorden. Efter att man gjort detta så drar man färdigt sadelgjorden. Sadelgjroden ska dras åt så att man får in en hand med lite motstånd nere vid hästens bröstben.
Naturligtvis måste man alltid se till att sadeln har rätt form för hästen och ryttaren och att varken sadeln eller ryttaren negativt påverkar hästens aktion.
En häst kan också sträcka sig vilket gör att när vi kommer och ska dra åt sadelgjorden så blir den inte glad.
Har hästen inte tidigare reagerat när ni spänner sadeljgorden men nu försöker den bita er så har den säkert ett skäl.
Min fru tog över en ridskolehäst. När jag skulle dra åt sadelgjorden så försöket den bita mig och kude den inte det så bet den i boxdörren. Jag kan försäkra att hästen hade en för den optimal sadel och sadelgjord. Beteendet hade den fått på ridskolan. Den höll på med detta beteende tills hon gick bort. Hon blev 29 år gammal. En häst glömmer äldrig men jag har varit om att hästar, när de fått rätt utrustning, redan efter ett par månader slutat att bete sig på detta sätt.

De flesta hästarna gör så på ridskolan. Var något år sedan jag red där nu iofs. men det beror säkert på att det är många olika som sadlar dom på olika sättt. Kanske skulle pröva att ta ett hål i taget..

Kolla om sadeln är bra, och köp en sadelgjord för känsliga hästar. Gärna läder med resår i båda ändar eller liknande. (Jag ahr en jättebra, kan kolla vad det är för märke. Det är i nåt läderliknande material men är typ syntetiskt.)

Sedan får du vara lite försiktig när du spänner sadelgjorden och säger till henne när hon är "dum" och berömmer henne när hon är snäll.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 799
Senast: Fiorano
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka