Sur och aggresiv häst??

Sv: Sur och aggresiv häst??

Tack så jätte mkt! jag ska göra som du har sagt! :D

Förstår inte varför man inte kan låta hästen vara ifred i sin box? Vi har ett travsto som vi fött upp själva, hon är nu 12 år, hon är inte förstjust i att man e inne i hennes box å grejar med henne, självklart kan man vara inne i hennes box men hon är inte överlycklig för det, så varför provocera? ute i stallgången är det aldrig några problem å hon verkar nöjd när man grejar med henne där. vi tar alltid på/av täcket i boxen, m de som är lite osäkra på henne gör det i stallgången, inget fel i det. Att vissa hästar inte gillar att man borstar å grejar med dem i boxarna är bara att acceptera.

Undrar över foderstaten? din häst kanske får för mycket kraftfoder? En häst i stallet gick på för mycket kraftfoder å han var hur jobbig som helst, han attackerade inte, men han var sur å jävlig mot sin hagkompis, svårfångad å allmänt jobbig bara. Men när hans kraftfoder anpassades efter hans arbete, alltså minskades så lugnade han ner sig å blev trevligare igen.

en annan kompis häst gick oxå på för mycket kraftfoder, han var oxå allmänt pain in the ass, å har oxå lugnat ner sig å blivit bättre i hanteringen efter att kraftfodret minskats.

Han får 1,25 kg havre, 0,75 kg kraft och 6 dl betfor per dag.

Genom att se till att hästen ges förutsättningar för att kunna vara harmonisk.
Att lägga handen på hästens hals och bara stå och andas djupt och lätt genom näsan, precis som du gör när du övar yoga, brukar få hästen att lugna ner sig. Om inte det hjälper så kan det vara inre orsaker som gör att häsen är ur balans.

Se på helheten. Kraftfodret ska ju kompensera höinnehållet.
Men om hästen reagerar som du säger, när den står på gången, så kanske det inte har så mycket med kraftfodret att göra....

Det låter ju inte så mycket, men hur mycket arbetas hästen? stallkompisens häst gick på 2kg kraft grund å han reds inte speciellt mycket ett tag, han var verkligen pain in the ass! inte att han var aggressiv mot människor men han var svår att fånga in i från hagen, jävlig mot sin hagkompis osv. när vi minskade ner 0.5kg plus att han börjades rida mer så blev det en helt annan häst, han kommer nog aldrig bli superkompis med sin hagkompis men han låter denne vara ifred ivf.

Har även ett till ex, ridhäst som fick för mycket kraftfoder, han var mer eller mindre aggresiv å jagade stallägaren ut ur hagen när hon middagsfodrade, sur å grining i stallet, sparka väldigt mycket i boxväggarna, var dum mot sin hagkompis. Efter att de har minskat ner kraftfodergivan till hälften per dag så har hästen lugnat ner sig, han har slutat jaga ut folk ur hagen, han sparkar inte lika mycket i väggarna, fast han sparkar ibland, men inte lika mycket, och hans är snäll mot sin hagkompis.

vet att jag upprepat sånt som jag nämnt tidigare, men jag vill försöka komma fram till att folk i min omgiving har gett sina hästar för mycket kraftfoder för att de tror att hästarna ansträngs så mycket å behöver det, och när de sedan har fått otrevliga hästar som varit jobbiga i hantering å undrat varför å därefter sänkt kraftfodergivan så har hästarna lugnat ner sig. Vill även tillägga att dessa hästar har bra med utevistelse varje dag.

Se på helheten. Kraftfodret ska ju kompensera höinnehållet.
Men om hästen reagerar som du säger, när den står på gången, så kanske det inte har så mycket med kraftfodret att göra....

Men kompenseras alltid kraftfodret efter höet? nu säger jag inte att ts har en dålig foderstat, tog bara upp det eftersom jag har erfarenhet av hästar som fått för mycket kraftfoder, men ägarna har tyckt att det varit en bra giva, annars hade man väl inte gett hästarna så mycket kraftfoder?. Hästarna har ju lugnat ner sig till det bättre i dessa fall som jag nämnt av att bara sänka kraftfodret i den enes fall o sänkt kraftfodret å mer träning i den andres fall. Det här är även hästägarna överens över. Finns väl ett uttryck som heter "du är vad du äter"?

Jag måste hålla med zillix 89 om att man ibland måste ta det lungt med hästen, helt enkelt visa att jag är trygg, så hästen kan vara trygg med mig.

Jag blir nästan rädd för allt dominans-prat som går mellan hästmänniskor idag. Om hästen inte gör som du vill, smäll till den, visa att du är ledaren. Jag tror inte att slag är svaret på allt. Jämför med slagna barn, är de mer harmoniska än andra?

Sen finns det stunder när man måste sig ifrån. Hästar säger ifrån med slag, inte ord. Man får se från situation till situation.

Hur har han det i hagen? Vissa hästar kan ju vara stressade, ledsna över att de inte har någon bra kompis.

mjo just det, hur ser hans övriga vardag ut? har han kompisar? trivs han för övrigt..? Kan ju finnas flera faktorer. Äsch, säg som oss gotlänningar, ta dei som dei kiomma! dei orna si!

Hästen behöver nog bara en trygg ledare, någon han kan lita på och anförtro sig åt. Men som sagt, får se över hela hans miljö...

Jag har hört. "Du blir som du äter" Men det finns nog många varianter på just den.
:D

Men om detta stämmer, varför visar då hästen rädsla?
Om den är mätt och belåten så borde den vara lugn eller om den får för mycket bör den bli frustrerad.

Så var nog uttrycket som du skriver ja.. he he he :D

För att hästen reagerar för hastiga rörelser behöver ju inte betyda att den har råkat illa ut tidigare, vissa reagerar mer å vissa mindre för hastiga rörelser. Mitt ena sto kan jag inte ha transportdörren/bakluckan öppen till på tävlingar, hon kastar sig om någon gör hastiga rörelser eller springer förbi. Det har aldrig hänt henne något men hon reagerar så häftigt ändå. Man får binda upp dörren på glänt så att lite luft kommer in. Samma sak i stallet, det går inte att ta uppbindingsplatsen vid dörren, skulle något hastigt ske slänger hon sig. Men den andra uppbindningsplatsen går bra.

Om det nu skulle vara så att Ts häst skulle få för mycket kraftfoder (Obs, jag säger inte att det är så utan OM), kan det hända att hästen är "på tårna" å kanske därför är mer vaken på saker å ting. Min gamle arab jag hade när jag var yngre kunde vi inte ha på havre ex, han var "på tårna" jämt. Fast gamla ägaren sa att han alltid fått havre, men när vi bytte till kraft grund lugnade han ner sig.

Iom att ts skrev att hästen var besvärlig å hantera i boxen osv tänkte jag på foder å kraftgivor iom jag tidigare haft med hästar som varit sura å griniga å när man sänkt deras kraftfodergiva blivit bättre å hantera å även trevligare. Men detta var ju bara en tanke om vad problemet kunde vara, säger inte att jag har rätt.

Nu har jag haft min nya häst hos mig sedan i somras
Han är extremt sur i stallet och boxen och det har inte blivit ett dugg bättre, i början trodde jag det berodde på att det var en ny miljö, men tydligen inte.

När man är inne hos honom i boxen har han öronen bakåt hela tiden, hugger i luften när man rör honom och gör små utfall mot en och klapprar med tänderna. Han varken sparkas eller bits men det är obehagligt när han är så sur och hotfull.
I stallgången är han också sur. Men utomhus, om jag t ex är ute och går eller tar in honom från hagen, är han hur glad som helst.

Vad kan det bero på att han är så pass sur i stallet? Är det bara att acceptera eller kan man göra ngt åt det?

Min Är lika dan, har lagt in många trådar om mitt Sto. Trodde jag va själv med en sådan häst.
Men hon Har däremot ej varit sådan förr,
Man känner sig totalt uppgiven. Man vilöl göra så bra men allt raseras hela tiden.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 916
Senast: liiinnea
·
Träning (Sorry om tråden ligger fel) Min häst blir extremt sur när man blåser på honom i ansiktet, bogen eller ett ställe han känner det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
15 681
Senast: Badger
·
Hästhantering Har en 4 årig valack, som jag ägt i ca.3 månader nu! Sedan 1 vecka tillbaka har han blivit väldigt sur och grinig i boxen, när man går...
2
Svar
29
· Visningar
8 558
Senast: Ajda
·
Hästhantering Jag skulle gärna vilja ha svar och se en lösning på min häst. Hon är ett sto, 4 år, rids och hanteras konternueligt. Hon är kroniskt...
2
Svar
34
· Visningar
6 292
Senast: Aionee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9