Plötsligt sur häst?!

Men alltså, är det bara jag som ALDRIG träffat på en häst som blir sådär vid pälsfällning/sättning. Hästar som blir s totalt förändrade och potentiellt farliga, verkligen??

Lite mera kinkiga och trötta möjligtvis..och att de på det kunnat ta en tillsägning precis som vanligt för att skärpa sig, utan att möta upp genom hot om att sparka, eller för den delen trycka upp folk i väggen plötsligt..
Nej, jag har aldrig träffat på en häst som förändrar sitt beteende så totalt pga pälssättning.

Hästen vi hade följde efter mig, med bakåtstrukna öron in i vår lösdrift när jag skulle mocka, halmbädden va hennes.

När hon kom ignorerade jag henne totalt, ägnade henne inte en blick. Jag såg till att jag tog upp mycket plats med skottkärran .När jag for fram yviga rörelse med skottkärran och borste utan att se henne, tyckte hon det va bättre att vänta utanför tills jag va klar.
Hon valde själv att gå ut, utan konflikt, och bädden va 'min' när jag va där.
 
Min normalt soliga och vänliga treåring har blivit en surkart som dessutom trotsar. Man möts av slickade öron och ett uttryck av "stick och brinn!" - samtidigt som han vill vara social och nära. Vissa dagar är hela världen fel och ingenting fungerar, till och med om jag kliar så kliar jag på FEL SÄTT!

Jag tror det i hans fall är en kombination av flera saker, och är inte speciellt oroad så länge det inte håller i sig någon längre period. De är ju tonåringar, och det finns så mycket som kan påverka. Jag säger ifrån om han regelrätt hotar, men han får se skitsur ut, och han får vara ifred när han är på det humöret helt enkelt. Att börja tjafsa med honom känns inte som det gör någon nytta. Det är en vänlig, väluppfostrad herre i grunden, och även nu när han är grinig och kan hota så han gör inte allvar av hotet. Så, jag himlar med ögonen åt honom och låter honom vara ifred så långt det går i några veckor - och räknar iskallt med att mitt rara charmtroll är tillbaka då.
 
Det enda jag varit med om med hästar vid fällning och sättning är att dom är kittligare och därmed blir lite griniga när det kittlas och visar sitt missnöje med att t.ex hugga till i luften eller lägga öronen bakåt.
 
Sätt på honom grimman o bind honom i boxen.
När du ska flytta på honom- peta inte. Om han vänder sig när han är lös- locka på honom o beröm när han kommer. Gå sen.
Gör det du ska snabbt o låt honom sen vara.
Vill tro att det blir bättre när han får gå med de andra igen, men tolerera inte dumheter.
De liksom andra behöver fostras.
 
Pälssätting är ej omöjligt. P blir som en halvt en annan häst på hösten! Som TS beskriver normal i vissa lägen men andra jobbig som få. Fast det är nog inte enbart på grund av enbart pälsen utan han är kolikhäst och får alltid problem på hösten. Genom fordring för både päls och mage mår han inte superdålig men han är extremt grinig och jobbig. Det är inget vi oroar oss för utan detta har han hållit på med minst 10 år.

När man ska leda och hantera på det sättet lika snäll som vanligt men när man ber honom göra något han från början tycker är jobbigt så är det en annan historia. Som vanligt på hösten kan han inte stå still på stallgången utan skrapar tills det luktar bränt. Inget fungerar, ignorera, korrigera, ryta osv. Han är bara otålig och extremt lättirriterad. När man ber om extra jobbiga saker i ridningen är det tvärt nej, i vanliga fall är det mycket sura miner och någon kick men nu är det lite mer en så ;) . Han har pms ala fuxsto på hösten. För någon vecka sedan fick varken hovslagaren eller en annan tjej lyfta bakbenen om han inte fick godis samtidigt, annars kickade han. När jag kom på EM samma dag gick det superbra. Bara en sådan fixgrej han hade den dagen.

Även om det inte kanske är så i detta fallet ville jag bara säga att extremt dåligt hösthumör på grund av päls inte är omöjligt.
 
Har en 4 årig valack, som jag ägt i ca.3 månader nu!
Sedan 1 vecka tillbaka har han blivit väldigt sur och grinig i boxen, när man går in till honom lägger han öronen bakåt och vänder upp rumpan mot en o nästan trycker upp en mot väggen, så man får skynda sig ut ur boxen så man inte blir sparkad, han har inte sparkat mot mig något än, men är olustigt när han vänder upp rumpan mot en. Ibland kan man borsta lite på ena sidan men när man ska byta sida slänger han upp rumpan o öronen åker bakåt..
Likadant gör han vid fordringar..
Men inte en sur tendens i hagen eller vid ridning..
Vissa dagar bättre vissa sämre!
Någon som har något förslag vad sjutton ja ska göra?
Är det något slags test mot mig för o se vem som bestämmer eller är nått annat fel?! :/

Det ända som är ändrat är att han sedan 1 1/2 v fått gå ensam i en hage bredvid dom andra, sedan han trampade sig kraftigt och fick ett sår. (Har gått ensam förut,, precis innan försäljning och första veckan hos mig.) men sedan dess gått med kompisar. Men ska ut till kompisar i helgen igen! Kan det ha med det att göra?
Han tycker inte om när man grejar med sår på benen, så fick bråka lite med honom när han fick såret, för att göra rent det osv. Om det ha med det att göra att jag vann striden dom dagarna? Men är ju över 1 v sedan jag slutade röra såret!
Annars är han en super snäll häst som är jätte lätt att hantera o greja med! Så är orolig för vad det blivit nu :/

För mig verkar det som om han nu börjar känna sig hemma på det nya stället och fattar att detta numera är hans box. Att stå kvar i boxen och ta strid med honom är ett rent livsfarligt råd, så gör INTE det! En "välinriktad" spark och han kan döda dig! Vi har två hästar som vaktar sin box och vi har respekterat det och gör ingenting med dem i boxen utan tar ut dem i gången. Om vi var tvungna att göra något i boxen så har vi bundit fast dem. Men vi går inte in och hanterar våra "snälla" hästar i boxarna heller. Onödiga risker anser jag. De kan bli sura på boxgrannen eller annat och då kan man inte komma undan.

Så, låt honom vara i boxen och ta ut honom i gången när du ska göra något med honom. Där däremot ska hästen respektera dig och där kan du tala om var skåpet ska stå.
 
Har ni galler/nät i boxarna?

Har inte haft en boxsur häst sen vi börjat ha hästar i öppna boxar. Jo det finns någon som kan grina mot en annan häst ngn gång men aldrig mot folk.
 
Jag har mött hästar som inte varit ridbana ens vid veckorna runt pälssättning/pälsfällning. De har varit väldigt hudömma då.

Sedan funderar jag på vart han har sin sårskada? Och om den är behandlad i boxen?
 
Jag hade inte gått in och tagit en fight. Speciellt inte eftersom han hotar med bakbenet. Låter livsfarligt!

Hade hållit mig kring dörren och lockat med en godis för att få honom att vända sig och intressera sig för dig.

Jag hade ett sto som var bäldigt speciell, nervig och osäker på människan. Väldigy känslig.
Hon började vända rumpan mot mig i boxen. Tog jag et steg åt sidan ställde hon sig ett steg åt sidan så jag inte kom åt. Jag provade att bli arg och när jag väl fick tag i henne flyttade jag runt henne i boxen sä hon skulle förstå att hon skulle gå undan för mig och jag var ledaren. Funkade inte alls. Nästa gång vända hon rumpan igen.


Tog jag till godis, gav henne godis hela tiden. När jag gick in, såfort hon vända huvudet mot mig (hon var aldrig sur), när jag borstade, när jag red. Alltså jämt jämt jämt.
Var aldrig några problem sen.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 555
Senast: Stereo
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp