Sur liten shettlandsponny

L

LindavCindy

Jag har en shettlandsponny som är sur i hagen när hon kom i våras var hon inte så och endå har vi inte gätt hennne nästan nått gottis i hagen.. :confused:
Hon strycker örona bakåt och bitts i luften.
För övrigt är hon världens snällaste och lugnaste på alla sätt och vis.

Jag hoppas att tråden har hamnat i rätt katergori, gorde mitt bästa :)
 
Sv: Sur liten shettlandsponny

Är det alltid ni som tar in henne när hon ska arbeta?? För då kan dom komma på att "den människan betyder arbete och jag trivs bättre här i hagen"... Försök ta in henne utan att låta henne arbeta, ge henne gärna godis i hagen men inte förrän ni fått tag i henne, grimman är på och hon slutat hota!! och gärna ur hink, inte från handen.... eller låt henne alltid komma in i boxen först när ni tagit in henne från hagen och ge henne nåt gott i krubban... och släpp sedan ut henne igen.. hon trivs nog bra i hagen och vill liksom vara där ;)
 
Sv: Sur liten shettlandsponny

Det resonemanget förutsätter ju att hästen ser arbete som något negativt.
 
Sv: Sur liten shettlandsponny

Brist på respekt. Jag lappar till mina hästr om det hotar mig i hagen. Det är inte accceptabelt. Är det barn som ska hämta i hagen så kan de behöva hjälp av en vuxen.
Hästar är stora djur och de måste veta sin plats annars blir det farligt, särskilt viktigt är det då det gäller barnponnyer.
 
Sv: Sur liten shettlandsponny

Jag hade provat att ge hästen belöning när grimma är på. Försök även att ta in hästen och bara pyssla, utan att kräva något av den.

Om den bara är sur i hagen och positiv till arbete, tycker jag att lite ledarskapsövningar är ett bra alternativ.
Lycka till!
 
Sv: Sur liten shettlandsponny

Hästen uppfattar inte dig som ledare för att du ger den godsaker...

Vi har en liten illbatting i stallet som definitivt behöver en åthutning i hagen då och då, och alltid av nytt folk för han kör samma grej varenda gång - ny människa, aha:idea: den ska vi skrämma skiten ur!
Mig går han inte på, kommer han med sina attacker så får han en knytnäve direkt på nyllet - det låter hårt, men man KAN inte ha en häst som angriper folk i hagen. Han gav sig på en inackorderings man, bakifrån och fick tag på hans rock, som han drog sönder fickan på. Nu har vi en lite tös som hyr in sin ponny och hon har problem med att gå ut i hagen och hämta sin utan att bli påhoppad av min shettisyngling. Jag har gett tillstånd att hon tar med sig en kvast eller ett spö ut och att hon också får lappa till honom ordentligt när han bär sig illa åt. Visst kan jag gå med ut och då gör han ingenting men någon gång måste hon ju klara ut det själv så detta är enda sättet. Själv behöver jag bara ryta åt honom nu så vänder han eller kommer fram och är trevlig bara.

Samma gäller för alla mina hästar, de FÅR INTE bli närgångna i hagen utan ska hålla sig på det avstånd som jag bestämmer annars blir det farligt när man har sex hästar i samma hage och alla rusar fram o trängs.

Det finns ett undantag och det är hingstar där försiktighet måste tas därför att de nödvändigtvis INTE ger sig vid en åthutning utan det blir en signal till strid i stället. Hingsthantering överhuvudtaget bör utföras av folk med kunskap om just detta.
 
Sv: Sur liten shettlandsponny

Hästen uppfattar inte dig som ledare för att du ger den godsaker...

Det är jag fullt medveten om, det var ett alternativ till lösning om det bara är så att pållen är sur vid inhämtning från hage. Det framgick inte riktigt från trådskaparen...
 
Sv: Sur liten shettlandsponny

hmmm
KL
när vi ändå är inne på shettisar
mina två större flickor har en shettis han är hur snäll som helst när man hämtar honom i hagen om han nu står inne i hagen :devil: :crazy:.

men det är vid ridningen och när dom ska sitta upp och ibland då dom leder honom. det är då han tjorvar då biter han och hugger efter flickorna. när dom väl sitter på ryggen då är det inga som helts problem mer än dom vanliga shettis busen som att vända och gå hem eller bock och busa

När jag är med står han som ett tänt ljus och rör inte en fena och då hugger han inte heller.

är det någon som har ett par tips
 
Sv: Sur liten shettlandsponny

Samma tips som jag har givit ovan, man måste tala om för dem vem som bestämmer på ett mycket tydligt sätt. Om och om igen. Barn och shettisar är egentligen ingen lyckad kombination även om det finnns undantag. Min erfarenhet av rasen är att de är inte bara envisa utan också mycket hårda i psyket. Barn behöver ofta stöd i hanteringen men kan klara ridningen utmärkt.

Jag är själv uppväxt med shettis och kommer mycket väl i håg hur han attackerade mina kompisar i hagen så att jag fick agera sköld för att skydda dem. Mig gav han sig inte på för jag var en rätt kaxig unge som inte var rädd för att säga ifrån ( nu är man betydligt mesigare...)

I dag har jag både stora och små hästar i stallet varav tre är shettisar och de är individer förstås. Ett äldre sto är inköpt för attt fungera som pyssel och första ridhäst åt vår tvååring och det stoet har ett mycket milt sinnelag plus att hon är mycket omhändertagande i alla lägen. Den perfekta barnhästen.

Sen har vi en tuff 1,5 åring som jag ser redan nu kommer att få bli en vuxenhäst i många år framöver innan han ev kan bli en lämplig barnhäst. Han testar konstant, ger sig på vuxna karlar i hagen för att mäta sina krafter och barnen får definitivt inte handskas med honom. Mot mig är han världens kelgris och om han testar så är det med små "offensiver" och då får man vara väldigt tydlig med att inte ens det är acceptabelt. Biter han mig så får han en rejäl smäll och sparkar han vid t ex kratsning av bakhovar så får han också en smäll på rumpan som känns. Jag resonerar som så att nästa gång han sparkar så är det kanske inte jag som står där utan min dotter, eller inackorderingen som bara är 11 år och var tar sparken då?

Den tredje shettisen är inackorderad här, han är väluppfostrad och väl inkörd, fungerar utmärkt med vuxna. Med barn blir han mera osäker det märks tydligt på hans beteende men han blir inte stygg. Nu har han hanterats mycket av vuxna tidigare under sitt liv och tävlats mycket men garanterat om han enbart hade varit barnhäst så hade han inte varit så trevlig.

Min poäng här efter detta långa inlägg är att om man har en shettis med de tendenser som du beskriver så behöver han ha en vuxen med så länge barnen inte är stora nog att lära sig att själva säga ifrån på ett tydligt sätt. Små barn ska ha små hästar, det tycker jag är logiskt och mest praktiskt, men man måste hitta en liten häst med det rätta lynnet om barnen ska kunna hantera den på egen hand, på ett säkert sätt. Hanteringen är A och O tycker jag för att de bockar o busar ( inom rimliga gränser...) när ungarna rider det är en sak, men hugg och sparkar det är inte ok.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 259
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 199
Senast: Modig_Korn
·
Hästhantering Har en 4 årig valack, som jag ägt i ca.3 månader nu! Sedan 1 vecka tillbaka har han blivit väldigt sur och grinig i boxen, när man går...
2
Svar
29
· Visningar
8 530
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp