superhett varmblod

E

elobe

Hej,

Jag skulle behöva lite synpunkter gällande mitt varmblod på 14 år.

Foderstat:

Morgon: 2dl havrefria pellets, 2dl betfor, 4dl lucernpellets, 4kg hösilage

lunch: 2dl havrefria pellets, 4dl lucernpellets, 4 kg hösilage

kväll: 2dl havrefria pellets, 4dl lucernpellets, 4kg hösilage.

Tror ni att någon förändring av hennes kost skulle göra henne mindre het? Som det är nu går hon inte ens att skritta på långa tyglar, men hon kan ändock slappna av och lugna ner sig när man sätter henne i ordentligt arbete, men hon går ofta och taktar och går med dubbla steg. Då hon är gammal travare har hon givetvis en livlig trav.

Vad tror ni?

Sv: superhett varmblod

vad är det för slags havrefria pellets hon får ?? de kan variera väldigt mkt i energi i olika pellets varianter... Behöver hon verkligen kraftfodret eller hur ser hon ut i hull?

Hon får mustangs orginal pellets, och ja jag tror att hon behöver kraftfodret, men jag har dragit ner på det och ersatt med lucern och tycker att jag fått upp henne lite i hullet, hon var väldigt tanig när jag fick henne men nu har vi fått upp musklerna också.

okej ja då skulle jag nog låta henne gå på den foderstaten ett tag, men många varmblod är ju lite piggare av sig av naturen. Har själv ett varmblod, han är väldigt snäll när man rider men är ofta pigg, det går lixom inte att trötta ut dom.

vet du om att 4 kg hösilage motsvarar 2 kg hö? Det var inte menat somkritik utan det är vanligt att folk inte vet det och ger hästen på tok för lite grovfoder, prova med mer sånt. För att få hästen lugn när du rider så var överdrivet lugn själv, jag sjöng vaggvisor för min häst när jag fick henne, hon visste inte att man kunde skritta också, men efter mkt lugnterapi så kan hon det nu. Lycka till

Hon äter inte mer än de 4kg hösilage som jag ger henne, har testat, därför får hon lucern istället. Men tror knappast att det är den som gör henne pigg. Vi jobbar också massor med "lugn-träning" och hon är lugn som en filbunke tills man sitter upp, hon ÄLSKAR verkligen att springa och vill göra det fort och mycket och hela tiden.

foderstaten tänker jag inte kommentera då jag inte sett hästen eller vet något om värdena på de olika fodermedlen..

men ett tips jag kan ge, aktivera hjärnan hela tiden! :d
travare är ju födda till springare och egentligen inte för att tänka mer längre än så..att bara springa på framåt.
jag skulle rida mer krävande övningar då jag red..
ex skänkelvikningar, flytta runt/för skänklarna, volter,halvhalter..finns många varianter.
men att ge dom något att verkligen nöta på i skallen kan vara något som får dem lugnare då de kan koncentrera sig på en uppgift istället för just springa

Exakt så försöker vi göra, funkar super. Men i traven blir det mest travar-trav än så länge och det finns inte direkt utrymme för att försöka göra några övningar, har du något tips till att försöka få traven lugnare?

du skulle kunna prova att träna NH eller några slags ledarskapsövningar med henne, det lugnade ner mitt varmblod. och då kankse hon lyssnar bättre på dej, även när du rider :)

Då har hästen förmodligen inte balans eller muskler för att kunna gå i en kortare och mer samlad trav.
Jag försöker inte pika dig på något sett alls nu.
Det finns ju de travare som kan kort och samlad trav direkt efter banan, men de har förutsättningar för det, för andra tar det tid då de måste bygga om sina muskler helt.
Att hästen försöker springa ifrån dig i traven beror nog på att hästen inte orkar utan går i ett snabbare tempo med längre steg då den har musklerna för det.
Hur är hästen i munnen ? Lägger den sig på bettet eller slappnar den av? Hur länge sedan lämnade den banan?

Det finns mycket man måste gå tillbaka och tänka på tyvärr då man rider fd travhästar. Det är inte så att de inte vill utan de kan helt enkelt inte och förtsår nog inte mycket heller av det man kräver, det tar tid.
Jag vet hur det är, jag och min fd travare har gått samma långa väg! ;)

Hon har varit ridhäst vad jag vet, i 6år och har enligt förra ägaren hoppat banor etc, hur mkt sanning det ligger i detta må vara osagt, men klart och tydligt är det att hon ju givetvis är under uppbyggnad sen jag fick henne till mig för tre månader sedan. Jobbade 8 veckor skrittträning och mkt från marken vilket har stärkt henne massor och hon går i jättefin form i skritten nu. Vi har gått vidare till traven och försöker jobba med den i kombination med uppbyggande skrittträning,men som sagt...jisses vad fort det går, hon älskar verkligen att springa. Tar in henne på små volter när det går för fort och det går nästan lika fort det, vilket ju tyder på att hon iaf har så pass mkt musker att hon inte saktar av. Men absolut, mer muskler behövs ju givetvis, och det jobbas med det för fullt.

ska kanske tillägga också att hon är enormt känslig i munnen, gick på pessoa innan hon kom till mig, nu kör vi vanligt tredelat tränsbett och det funkar bättre. Jag rider henne på halvlånga tyglar då hon verkar trivas bäst med det.

rider du på halvlånga tyglar kan jag förstå att hästen springer iväg..
för att hästen ska kunna gå i form, slappna av i stegen och gå samlad så krävs det att man rider på kortare tyglar.
ett tips är att rida med breddade händer också för att hjälpa balansen, vem vill gå på en smal planka med dålig balans?
då man breddar på händerna erbjuds samtidigt en bredare planka..kort utryckt.
att rida på stadig yttertygel och mjuk innertygel är också bra för att stabilisera yttersidan.
det är lite svårt att hjälpa dock såhär skrivet över internet..men du kanske kan få en liten hjälp eller annars inspiration av oss andra :)
annars är alltid en bra tränare A och O!

njae nu förhåller det sig på det viset med min lilla dam, som med många andra travare, att håller man för hårt i munnen så drar de bara. Håller jag henne för hårt så bockar hon istället och är inte alls tillfreds med tillvaron (nej inget fel i mun, rygg eller annat ej heller på utrustningen, allt sånt är redan klarlagt) Det innebär att man inte kan ha alltför åtstramade tyglar på henne.

samtidigt så krävs kortare tyglar för en korrekt form (inte genom att såga såklart) hästen behöver stödet i munnen vad jag har lärt mig..
men somsagt, jag vet inte hur hästen din är utan försökte mer reda ut och tipsa lite ;)

men hur är hon i bogarna osv? faller hon in eller ut lätt?
har en del bra "travar" övningar liggandes här hemma som tar tag i hela hästen, bog,bakdel osv..riktiga genomgångs övningar
kanske ska försöka få in dem i datorn så kanske du vill ha dem ?

Håller helt med dig, självklart är det så, vi kanske kommer till kortare tyglar när hon känner sig mer bekväm, som i skritten.

Hon är enormt mjuk och rörlig vilket gör att bogarna kan falla både in och ut (haha) hon går fint på volt trots att hon är travare, det är lite utav en förutsättning när man arbetar med henne för annars taktar hon bara iväg när man kör på fyrkanten.

Emotser ytterst gärna travövningar :) ehm, om vi nu lyckas genomföra dem i slängtrav ;)

vad har du förresten för erfarenhet av foderstater på heta varmblod, tror du att det kan vara idé att ta bort kraftfodret helt? Skulle det göra henne mindre pigg?

övningarna jag har är till för att jobba fram en mer stabil häst som orkar lyfta på tassarna och korta steget ;)

jag ska leta fram dem!

kan även tillägga, min pålle var väldigt känslig i munnen då han kom till mig, fd westernhäst innan mig, så han gillade såklart inte kortade tyglar..men med träning så + i och med att vi kom längre så fann han tillslut behag med att gå på kortade tyglar då han behövde stödet för att inte trilla iväg - just i traven.

sen kan det vara just som du sa, att de gärna ökar på ju mer man tar i munnen på dem..då har hästen inte hunnit byta om från travlivet riktigt än eftersom där ska de ligga på bettet hela tiden för att ha något att luta på, tvärtom är det ju i ridningen, man vill att de ska släppa bettet och slappna av mer, men även ta stöd men på ett helt annat sätt.
där är det nästan bara förhållning och halvhalter samt beröm som gäller, att visa dem; nej, inte så..men så ska du göra, duktig pålle/a!
mycket halvhalter och olika övergångar skulle jag tipsa dig om att träna på!;)

Liknande trådar

G
Hästhantering hoppas tråden är i rätt kategori nu ;-) Lång text, men jag skulle vara så otroligt tacksam om ni orkar läsa igenom och ge era åsikter...
2
Svar
20
· Visningar
4 250
Senast: tuaphua
·
E
Foder & Strö Hej, Till min foderhäst har jag fått informationen om att hon skall ha följande kost: 2,5dl Betfor (innan blötläggning) 7 dl...
Svar
17
· Visningar
1 164
Senast: isa__
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 571
Senast: moonstruck
·
V
Foder & Strö Jag har tagit en ridtravare på foder, hon är 8 år och har MYCKET motor och energi. Det går nästan inte att rida ut själv, hon bara drar...
Svar
7
· Visningar
987
Senast: MiaMaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka