superhett varmblod

Sv: superhett varmblod

utan värden så kan jag inte göra mycket tyvärr..(och vågar inte gissa mig fram heller)
sen måste jag veta:
- hästens vikt
-lätt/svår/normal född
-hull
-träning
-ålder
-kön

det är vad som krävs för att räkna på näringsunderhållet, näringsbehovet osv..

Senast ändrad:

Jag tror inte hästen är het, möjligen stressad av att få för lite foder.

Den mängden du ger din häst är vad mina shettisar får per dag när jag fodrar med hösilage, då hade jag en kvot på drygt 9 på det.

Min varmblodstravare äter 20kg hösilage under natten, sen får han runt 10 kg ute på dan+ ett par kg havrekross o 1kg betfor, då är han inte ens igång utan går o skrotar i hagen. Dock är han ute på foder just nu o får ännu mer mat, eftersom han rids o inte blir han överpigg för det.

En mätt häst är en lugn o harmonisk häst

Ja, ge mer mat. Visst låter det bakvänt ? Men faktum är att, många hästar som är hungriga är stressade, och då tror ägarna dom är heta. Då drar dom ned på maten för att lugna hästen, vilket får tvärtemot effekt. Många jag vet har gett sina sk *heta* hästar MER mat, vilket resulterat i en lugnare häst. Vad har du för anledning med att *dutta* med givorna som du gör ? Menar, 2 dl hit och 2 dl dit ? Syftet med detta ?

Jag tror inte hästen är het, möjligen stressad av att få för lite foder.

Den mängden du ger din häst är vad mina shettisar får per dag när jag fodrar med hösilage, då hade jag en kvot på drygt 9 på det.

Min varmblodstravare äter 20kg hösilage under natten, sen får han runt 10 kg ute på dan+ ett par kg havrekross o 1kg betfor, då är han inte ens igång utan går o skrotar i hagen. Dock är han ute på foder just nu o får ännu mer mat, eftersom han rids o inte blir han överpigg för det.

Tillägger, altså din shettis äter 12 kg hösilage per dag
och du har ett varmblod som du ger 30 kg hösilage samt "ett par" kg havrekross och 1kg betfor.
För mig låter detta ofantligt mycket..
Jag skulle kunna förstå att en häst på fri tillgång på hösilage kan sätta i sig den mängden per dag, men att den får så här stora portioner då målen är uppdelade flera gånger per dag förstår jag inte?
Som du skriver, han är inte ens igång. Jag skulle snarara säga, att din häst behöver förmodligen inte "ett par" kg havrekross och inte 1 kg betfor, det låter nästan vad en högpresterande häst käkar per dag. Har du tittat till underhåll och näringsbehovet om dina hästar verkligen behöver käka så där mycket varje dag?
Tror inte det är nyttigt med en allt för överviktig häst heller.

nu ska väl inte jag komma här och komma, eftersom jag är ganska kass på foder, men min gamle travare (amerikansk STOR) var också het på gröten, framförallt i traven.. han fick i matväg "bara" så mycket grovfoder han kunde äta och lite skrammel med mineraler.. hade jag gett honom kraftfoder hade jag suttit i haparanda efter en ridtur..
har ochså märkt att mina nuvarande kusar blir piggare av hösilage eller ensilage än av vanligt hederligt hö..några vetenskapliga belägg för det har ja inte, men det är en erfarenhet iaf..

sinner:

Du kanske hittar hösilage och ensilage som har väldigt fina värden! :)

Det är ju så att när värdena på grovfodret ser bättre ut och hästen kan tillgododöra sig på det mesta i höet/hösilaget/ensilaget så slipper man drösa ut mängder med andra fodermedel/fodertillskott.
Det är väl det man har som ideal att kunna ge hästen så lite annat foder än grovfodret som möjligt, dock måste man ju tänka på de tillägg som blir vid träning.

Jag kan tala om att mina hästar är i fint hull, långt ifrån överviktiga.

Men lugna o harmoniska, välmående individer

Jag har uttökat staten för att jag ville få upp hullet. När hon kom till mig åt hon 7,5dl kraft och 12kg hösilage om dagen. nu får hon lite mindre kraft med 1,2kg lucern varje dag samt 12kg hösilage. Jag vill givetvis inte ändra hennes stat för mkt heller med risk för komplikationer, men visst kan jag köpa resonemanget kring stressad=hungrig, men till saken hör ju också att hon lugnar ner sig bra när man sätter henne i tankearbete, skulle hon då fokusera bort sina hungerskänslor menar du? Sen har hon ibland mat kvar vilket jag tolkar som att hon är mätt. Men visst, jag kan nog lägga på några kilo hösilage till om dagen för att se om det gör någon skillnad. Men i dagsläget känner jag nog inte att jag kan öka kraften någonting, för då ligger även lilla jag uppe i haparanda och undrar vad som hände. Havre är som sagt uteslutet för den här lilla damen då blir spritt språngande galen av det.

inte för att jag är för att hästar ska se ut som stickor MEN måste få påpeka att en häst som får för mycket mat orkar således mindre också.

man bör verkligen gå igenom foderstaten ordentligt .. kolla ifalll man behöver tillsätta något eller ta bort något.
att fodra med ögat är en omöjlighet

Jag hadde om jag var du och hadde koll på vad som finns i grovfodret försökt att ge fri tillgång.
Detta har nämligen dämpat min betydligt.I dagsläget får min
16 kg hö.
2 kg Luzernpellets.
0,75 kg Mustang fiber musli.
+ att han står på halm som han äter ca 1½ kg per dygn.
Och han är lagom i hull.

ibland är det inte fodret som behöver ändras. har hon stora utrymmen i hagen att röra sig på, hur länge får hon gå ute och hur ofta rids hon och på vilket sätt.

Hon går i stor hage 5 timmar om dagen som absolut minimum (givetvis mer sommartid) jag tränar henne 6 dagar i veckan ca 45-90 minuter per pass. Även på vilodagen får hon komma ut och springa lite med longerlinan eller promenera i skogen. Oftast så longerar jag henne ca 10 min innan uppsittning på träningsdagarna, då hon annars är fullkomligt omöjligt glad och bara bockar (nej hon har inte ont någonstans och utrustningen är prima hon bara funkar så)

Senast ändrad av en moderator:

5 timmar är vad som är möjligt i stallet där hon står, inte överdrivet lite tycker jag, snarare normalt skulle jag gissa.

Jag förstår inte varför 30kg hösilage skulle vara orimligt för en stor häst på 165cm, det motsvarar ca 15-20kg hö o det bör iaf en såpass stor häst ha

låter mycket för mig..
äter hästen verkligen upp allt eller lämnar den?
15-20kg hö låter också mycket.

Men varför ska det vara mycket?
Hästar är gjorda för att äta grovfoder.En häst på bete tex kan klämma i sig kring 75 kg per dygn. En häst i frihet betar ca 16-18 tim per dygn ca 3-4 tim går till att sova och resten går till födosök.
med andra ord är inte 15-20 kg hö mycket för en normal stor häst.
Och faktum är att många av de sjukdommar hästarna har i dag skulle kunna motverkas om vi gav dem möjlighet att äta på ett mer naturligt sätt.

Liknande trådar

G
Hästhantering hoppas tråden är i rätt kategori nu ;-) Lång text, men jag skulle vara så otroligt tacksam om ni orkar läsa igenom och ge era åsikter...
2
Svar
20
· Visningar
4 250
Senast: tuaphua
·
E
Foder & Strö Hej, Till min foderhäst har jag fått informationen om att hon skall ha följande kost: 2,5dl Betfor (innan blötläggning) 7 dl...
Svar
17
· Visningar
1 164
Senast: isa__
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 571
Senast: moonstruck
·
V
Foder & Strö Jag har tagit en ridtravare på foder, hon är 8 år och har MYCKET motor och energi. Det går nästan inte att rida ut själv, hon bara drar...
Svar
7
· Visningar
987
Senast: MiaMaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka