superhett varmblod

Sv: superhett varmblod

Vill säga några saker ....

ridtravare: hästen behöver inte ens tyglar för att samla ihop sig. Finns massor av människor som rider samlat på långa tylgar eller med halsrem. Min travare gick bäst utan stöd i munnen, och trivdes bra på körbett(stång). samlingen kommer från bakdelen, inte munnen.
Min erfarenhet av omskolade travare är mycket skritt, byta bett till något de inte är vana vid från travet (ex stång) och att underhålla huvudet mycket, som många redan skrivit.

till trådskapararen:

Varför inte tänka över tanken att flytta din häst till ett stall som är gjort för hästar?
Jag hyr ut boxplatser, och om någon av de inackorderade tar in hästarna före 8 på kvällen blir det reprimand. Hos mig ska hästarna stå ute minst 12 timmar per dag, ha fri tillgång på hö och gå i flock. Det ger lugna hästar.

5 timmar! då kan man ju lika gärna skaffa hamster i bur.
Inte ditt fel att det finns människor som tycker det är ok, men det är ju din hästs välbefinnande vi pratar om. Byt stall, bojkotta ohästvänliga stall. Eller begär att få ett stallmöte där du tar upp detta. Det finns säkert fler hästar där som har beteenden som inte är normala.

det jag var inne på var inte samling i direkt form.
utan jag pratade om en samling genom form/gå på tygel..hästen behöver stödet och bettets inverkan för att klara av detta.

Vill säga några saker ....

ridtravare: hästen behöver inte ens tyglar för att samla ihop sig. Finns massor av människor som rider samlat på långa tylgar eller med halsrem. Min travare gick bäst utan stöd i munnen, och trivdes bra på körbett(stång). samlingen kommer från bakdelen, inte munnen.
Min erfarenhet av omskolade travare är mycket skritt, byta bett till något de inte är vana vid från travet (ex stång) och att underhålla huvudet mycket, som många redan skrivit.

till trådskapararen:

Varför inte tänka över tanken att flytta din häst till ett stall som är gjort för hästar?
Jag hyr ut boxplatser, och om någon av de inackorderade tar in hästarna före 8 på kvällen blir det reprimand. Hos mig ska hästarna stå ute minst 12 timmar per dag, ha fri tillgång på hö och gå i flock. Det ger lugna hästar.

5 timmar! då kan man ju lika gärna skaffa hamster i bur.
Inte ditt fel att det finns människor som tycker det är ok, men det är ju din hästs välbefinnande vi pratar om. Byt stall, bojkotta ohästvänliga stall. Eller begär att få ett stallmöte där du tar upp detta. Det finns säkert fler hästar där som har beteenden som inte är normala.

Hon är lika het nu som när hon stod i ett stall där hon fick vara ute dygnet runt, så det gör ingen skillnad. Men visst, jag håller med dig, skulle önska att hon fick vara ute mer, men nu är det som det är.

håller inte med om att en häst behöver bett och hand för att "gå,på tygeln". allt kommer bakifrån och det är sits och bjudning som är det viktigaste, det är helt enkelt olika i olika läror.

trådskaparen. Har du provat att helt skippa allt vad träning heter och bara ut o skritta?

Med min travare som tävlar i körning (tävlade, jag har inte kvar henne) Körning är ej trav, utan Körning med maratonvagn ex.
Henne skolade jag om på ca 3 månader. När hon kom kunde jag inte köra henne utan att det blev sken hemåt, och ju mer man tog ju mer drog hon.
Jag började skritta istället. timmar i vagnen har jag skrittat, aldrig annat än skritt på vägen hem, kanske kortare sekunders trav på bortavägen. Jag bytte bett, till ett stångbett, för lydnad, säkerhet och för att bryta ovanan att ta bettet. Efter tre månader började vi trava korta sträckor i form på hemvägen med. Till sist kunde jag trava på långa tyglar och jag styrde nedast med rösten. Bettet hade mist sin funktion som igångtriggare.
Efter det blev det en underbar rid och körhäst.

Min hade med tävlat 1.10 hoppning och la dressyr, så välskolad var hon. Detta höll jag igång på en ridbana där hon inte alls var så het som ute på en äng eller grusväg.

jag önskar dig all lycka till, ta bort kraftfoder och lägg till hösilage om du vill förändra foderstaten något. Självklart ska du ha analys på höet innan du gör något åt din foderstat.

Det där med att de bara springer fortare när man håller emot i tyglarna känner jag igen ;) när jag fick mitt varmblod tog det ett tag innan man kom på varför det bara gick fortare och fortare ute i skogen ;), men rid mkt med vikt och säte. Nu efter att mitt varmblo stått i 3 månader pga. kotledsinflamation och vi har börjar rida igång han igen har vi börjat rida mer med vikten och fokusera på sitsen. Jag läste en bok om centrerad ridning och blev inspererad :D, navänder knappt skänklar och tyglar nu.

träning träning... o tålamod.det tar tid att skola om ett vbl till en trevlig ridhäst.
tog min direkt från travbanan för ca 1,5 år sen,han va då "superhet"
mycket träning...
i dagsläget äter han 12 kg hö, 4 liet greenpower, 1 kg kornkross,1 kg hippo champ musli,1 kg eggersmann hi power musli,plus mineraler o vitaminer o extra olja... så det med att fodra ner den i temperamentet funkar inte-de tror ja inte på.. mer träning bara så blir det nog bra! hjärngympa...

Liknande trådar

G
Hästhantering hoppas tråden är i rätt kategori nu ;-) Lång text, men jag skulle vara så otroligt tacksam om ni orkar läsa igenom och ge era åsikter...
2
Svar
20
· Visningar
4 250
Senast: tuaphua
·
E
Foder & Strö Hej, Till min foderhäst har jag fått informationen om att hon skall ha följande kost: 2,5dl Betfor (innan blötläggning) 7 dl...
Svar
17
· Visningar
1 164
Senast: isa__
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 571
Senast: moonstruck
·
V
Foder & Strö Jag har tagit en ridtravare på foder, hon är 8 år och har MYCKET motor och energi. Det går nästan inte att rida ut själv, hon bara drar...
Svar
7
· Visningar
987
Senast: MiaMaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka