sulor eller annat?

tezzie82

Trådstartare
jag ska ju starta en pp i augusti och min häst behöver sulor. jag undrar då om det finns någon annan sort man kan använda än de hovslagaren sätter på under skon? ska bara rida en ritt i år så det känns ju lite onödigt att ha sulor i åtta veckor då. finns det något man kan sätta över skon eller kanske sätta fast med små brodd eller liknande?
min hovis hade en ide om att sätta någon slags plåt över skon och sätta fast med något i broddhålen, men jag vill ju att det ska hålla och vara säkert för hästen isf. är det någon som har gjort något liknande?

Sv: sulor eller annat?

Det ska finnas något skum som man lägger i hoven. Har ingen koll på vad det heter dock. Din hovslagare kanske har koll?

Varför behöver hästen sulor och sedan är det onödigt att ha sulor i 8 veckor?
Behövs det sulor bara på själva ritten? I så fall hade jag struntat i sulorna och tagit det lugnt på ritten.
// Linda

han har blivit halt på en distans tävling med förra ägaren och även om man tar det lugnt så kanske det inte hjälper om det är hårda grusvägar. här hemma kan jag rida längre sträckor utan att behöva rida så långt på grusvägar. det vore ju fiffigt om man kunde använda något endast på tävlingar :)

det låter ju intressant! nä min hovis visste nog inte om det för han nämnde inte det när jag frågade vad man kunde använda ist för sulor. någon annan som kanske har hört något om detta skummet?

det låter ju intressant! nä min hovis visste nog inte om det för han nämnde inte det när jag frågade vad man kunde använda ist för sulor. någon annan som kanske har hört något om detta skummet?

Hej!
Våran hovslagare har pratat om att det finns snösulor som man på något sätt skruvar fast med brodden.
Principmässigt så borde det funka även med vanliga sulor, förutom att man sällan/aldrig använder brodd sommartid på distanstävlingar?
/Camilla

frågan är ju då vad man kan sätta fast dom med? blindbrodd som är extra långa om det finns sådana? sen så kanske det blir halkigt att ha något utanpå skon utan något som ger lite fäste. ja det är lurigt det här. hittar jag inte något bra så får jag väl rida med vanliga sulor eller helt utan. tack för svaren :)

http://www.vettec.net/
Någon av dessa produkter du menar? Råkade snubbla in på sidan, och läste den här tråden precis efter.. Vet dock inte om man kan köpa dem i Sverige.

det verkar ju väldigt intressant, men frågan är om det blir tryck någonstans där det inte ska vara det om du förstår vad jag menar? iofs ser det inte ut att bli något över skokanten... hade varit bra om någon hade provat det så man visste hur det fungerade.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 873
Senast: Askur2017
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 366
Senast: Miingla
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 876
Senast: lizzie
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 648
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna