Sugen på katt...

karamelldrottningen

Trådstartare
Tänkte kanske ta emot en kattunge från ett stall. Är det ngt. speciellt jag bör tänka på?

Hur mkt. kostar en katt årligen, blandras alltså.

Hur tänker ni ang. att bara ha en katt och inte fler? Vill helst bara ha en.

Finns det nackdelar med att ha katt?

Har en papillon redan, kan det vara oklokt att skaffa katt?
 
Sv: Sugen på katt...

Om det är en renras eller blandras gör ju inte så himla stor skillnad i priset mer än i försäkringskostnad, bondkatter har ju samma behov som raskatter.

Jag har inte stenhård koll på vad jag lägger på katterna i månaden men skulle tro att det är mellan 2-400:-/katt.

Det du kan kolla upp innan priser på är ju:

Försäkringen - ligger väl på en 50-lapp för en bondkatt skulle jag tro
Kattsand - Olika beroende på märke, för mig kostar det ca. 100:- månad för tre katter.
Kattmat - Också väldigt olika beroende på märke, här går 2,5 KG Orijen på ungefär 1,5 månader, det är alltså 198:- per säck, mina har fri tillgång och äter även kycklingvingar, halsar och annan rå föda ett par gånger i veckan.
Veterniärvård - Årliga vaccinationen och gärna en buffert för självrisk om något händer.
Leksaker och aktivering - Lägger väl max en 50 lapp på sådant i halvåret, men mina katter är inte jättebenägna att ha sönder saker, som vissa kan vara.

Sedan är det ju engångskostnader.

Kattlåda och tillbehör.
Klösbräda eller Klösträd, detta är ju en större kostnad och får väl bytas ut efter något år om den används flitigt men helt klart en bra investering för kissarna.
Kastrering - Är ju helt klart optimalt om man ska ha en innekatt som inte skall gå i avel.
Vårdkit - Borste, kloklippare och dylikt.

Jag glömmer förmodligen någonting nu, finns säkert någon annan som vill fylla i.


Jag tycker inte alls att det skall vara något hinder att skaffa en kattunge för att du har hund sedan innan, det är sällan något problem och de vänjer sig vid varandra väldigt snabbt.

Jag har gärna inte katt ensam, men alla katter är individer och de finns de som trivs bättre ensamma och de som absolut inte klarar sig utan kattsällskap. Finns väl inte direkt någon universal sanning för alla katter, jag föredrar dock att de har sällskap av en artfrände.

Tänk på att köpa en kattunge som blivit vet. besiktad innan, är chippad, avmaskad och vaccinerad.
 
Sv: Sugen på katt...

Acses har sagt det mesta redan men jag kan väl lägga till lite...

Nackdelar med att ha katt finns det gott om. Eftersom du redan har en hund vet du att man blir bunden på ett helt annat sätt än personer utan djur och det kan vara svårt att resa bort.
Katter tycker om att klösa och har man otur så ratar de klösträdet och sätter klorna i soffan istället (jag hade otur...)
Krukväxterna här hemma är i stort sätt katternas egendom och är ett vanligt problem, särskillt när man har innekatter.
Ett extra djur = extra mycket päls och det går åt många hårborttagningsrullar. :grin:
Katter klättrar högt och lågt och vill man ha prydnader i bokhyllan så får man se till att limma fast dem!
Du kan inte lära en katt vart den får/inte får vara på samma sätt som du lär en hund.

Tänker man efter finns det många nackdelar med djur överhuvud taget, men personligen anser jag att fördelarna överväger dessa!
En tillgiven och kärleksfull, kurrande katt som väcker en på morgonen är hur mysigt som helst! :D

Personligen anser jag även att katten bör ha sällskap, särskillt som innekatt. En hund kan funka, men det är inte alls säkert. Sedan finns det självklart katter som trivs bäst själva också - men jag hade skaffat två, särskillt om jag ska utgå efter mina egna erfarenheter.

Försäkringen på mina katter är 39kr/styck/månad och hade de varit dyra raskatter hade de givetvis kostat mer. Annars är det ingenting som skiljer kostnadsmässigt mellan ras/huskatter.
Vad jag lägger exakt i månaden på mina katter har jag inte räknat på faktiskt!

Slutligen vill jag trycka lite extra på det här med kastering, ID-märkning, försäkring och vaccinering!
Kastreringen går på ungefär 500 för en hankatt och 700 för en hona. Det kan vara mycket pengar för vissa men det är så värt det! Inte bara för att man ska slippa oönskade kattungar utan även för kattens skull. Det är jobbigt för en katt att behöva gå igenom en löpperiod stup i kvarten, särskillt när de kanske inte får utlopp för sitt behov, detta gäller både hanar och honor.

Skulle din katt försvinna blir det mycket svårt att få tillbaka den om den inte är ID-märkt. Även en innekatt kan rymma. Skulle du dessutom hitta din omärkta katt men inte kunna bevisa att du är ägaren så kan det bli problem om någon annan hittat katten och tagit den till sig.

Många katter avlivas på grund av att ägaren inte har råd att betala veterinärskostnaderna - därför säger jag bara försäkra. Annars kan det bli en mycket dyr historia om du vill ha kvar din katt ifall den blir sjuk.

Vaccinering är även detta väldigt viktigt, inte bara för din egen katts skull utan även för att undvika att sjukdomar sprids till andra katter.

Hm, det blev en del text! Men jag hoppas att det jag skrev kommer till nytta i alla fall och jag önskar dig lycka till med ditt eventuella kattköp :)

/Micks - mamma till två kissekatter
 
Sv: Sugen på katt...

Tack för bra svar :)!

Jag måste tänka lite mer om hurvida det blir en katt nu eller senare. Har så mkt. annat att det känns lite dumt att skaffa katt dessutom. Men frestande är det...
 
Sv: Sugen på katt...

Nackdelar med att ha katt finns det gott om.
Krukväxterna här hemma är i stort sätt katternas egendom och är ett vanligt problem, särskillt när man har innekatter.

Så behöver det inte vara, har två innekatter och uppåt 30 blomkrukor, det har aldrig varit något problem.

Katter klättrar högt och lågt och vill man ha prydnader i bokhyllan så får man se till att limma fast dem!

Nejdå, våra katter har aldrig vält eller haft sönder något, har man en försiktig katt så behöver man inte limma fast prylar.

Du kan inte lära en katt vart den får/inte får vara på samma sätt som du lär en hund.

Jo, det kan man. Man kan behöva lite mer envishet än med en hund möjligen, men det är inte alls svårt eller omöjligt att lära en katt att den t ex inte får vara på bordet, diskbänken eller balkongen.

Försäkringen på mina katter är 39kr/styck/månad och hade de varit dyra raskatter hade de givetvis kostat mer.

Nej, tvärtom - raskatter kan vara billigare att försäkra än huskatter. Vi har en av varje, och raskatten får rabatt på sin försäkring jämfört med huskatten, just för att den är en raskatt.
 
Sv: Sugen på katt...

Så behöver det inte vara, har två innekatter och uppåt 30 blomkrukor, det har aldrig varit något problem.



Nejdå, våra katter har aldrig vält eller haft sönder något, har man en försiktig katt så behöver man inte limma fast prylar.


Håller med där, jag har ändå en "galen rex som är mer i taket än på golvet" och får ha blommorna ifred. Det beror ju helt på katten och det går att lära dem att hålla sig ifrån fönsterbrädor alt. ge dem en utsedd plats i fönstret att sitta och kika i. Mina är inte benägna att riva blommor om de har plats att sitta någonstans.



Och ang. försäkring. Jag försäkrade min MCO-Flicka som jag precis fått hem och hennes ligger på 83:- månaden, då har jag alla tillläggsförsäkringar, högsta vet och avel på henne, så det är ju inte speciellt dyrt att försäkra en raskatt heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Sugen på katt...

Bättre sätta fast prylar man gillar, än att stå där och sopa upp glasbitar i efterhand....
Jag har fått en av varje, en som inte välter grejer, den andra som gör det av ren jävlighet, tuggar i sig mina blommor, vrålar tills vi går upp osv.. :angel:
 
Sv: Sugen på katt...

Alla katter är ju givetvis olika! Jag gav bara exempel på de eventuella nackdelar som finns och som TS undrade över :)
 
Sv: Sugen på katt...

Jo, det kan man. Man kan behöva lite mer envishet än med en hund möjligen, men det är inte alls svårt eller omöjligt att lära en katt att den t ex inte får vara på bordet, diskbänken eller balkongen.

Fast det beror helt på vad det är för katt, säger jag. Jag har i snart ett års tid kämpat för att få min ene katt att inse bl.a. att man inte får vara på diskbänken, men hittills har det varit helt förgäves. Han förstår så väl att han inte får vara där, men han skiter verkligen fullständigt i det (okej han bor inte direkt på diskbänken och han hoppar ofta ner så fort han hör hur jag närmar mig köket eller när jag säger till, men nog återfinns han där uppe varje dag).

Alltså, jag menar inte att säga emot dig i att det går att lära katter saker och få dem att lyssna, för det går absolut, men min erfarenhet är att vissa katter är klart svårare än andra och det tycker jag att man ska vara beredd på, i alla fall om man köper en bondkattunge.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
174
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 881
Senast: Badger
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
419
Senast: gammalek
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 550
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hjälmar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp