Sugen på att skaffa hund

N

NewMember

Jag har den senaste tiden funderat på att skaffa hund, uppvuxen med hundar runt mig så det känns som det hör till att ha en liten(stor) vovve.

Jag tvekar dock för att jag nyss flyttat och bor ensam utan att ha jättemånga möjligheter till skötsel av hunden om jag måste åka bort. Dessutom är det ju lite tuffare att hitta boende med vovve som sällskap. Arbetsdagarna är inte oöverkomliga så hunden borde inte blir för ensam iaf :)

Någon annan som är i liknande läge men klarar sig ändå? Är det dyrt att anlita hundpensionat, brukar de skötas bra på såna? Borde jag tänka på något annat?

Är främst en engelsk setter jag är sugen på..

Sv: Sugen på att skaffa hund

Är du intresserad av jakt ?

Hur länge är "överkomligt" och hur gör du första 6 månaderna när man inte kan lämna valpen och den är för ung för att gå på dagis ?

Är du inte intresserad av jakt skulle jag faktiskt undvika att köpa fågelhundar (eller älghundar med för den delen).
Tänk på att en valp inte kan vara ensam på dagarna, så bor du så att du inte har möjligheter att ta ledigt X antal veckor och sedan skola in valpen i att vara ensam skulle jag skaffa en vuxen hund.
Omplacering eller foderhund från en uppfödare exempelvis.

Jag tycker det låter som om du borde skaffa en vuxen hund som redan kan det där emd att vara ensam, annars är risken att du får antingen en rejält stressad hund eller en söndetrasad lägenhet. Jag tycker inte det är svårare att hitta boende med husdjur. Jag har 2 katter (har haft 3 st)och 1 hund. Nu ska vi skaffa en till hund. Hyresvärdarna bryr sig inte nämnvärt om dina djur inte förstör någonting såklart. Däremot kan det ju vara svårt att få hyra i andra hand.
Mitt råd till dig är också att inte skaffa setter, det är hundar som behöver väldigt mycket aktivering och dom har mycket spring i benen. Definitivt ingen stadshund enligt min mening.

Fast det håller jag verkligen inte med om.

Folk som säger att arbetande hundar inte kan bo i lägenhet eller i stan brukar jag oftast skaka på huvudet åt..( om det inte gäller polar-raserna)

Man motionerar väl inte hunden inomhus och om man nu bor i stan så får man väl anpassa så att man tränar på bruks flera dagar eller löser det på annat bra sätt

Största anledningen till att Setter inte passar är väl att det är en jakthund

Skaffa inte en setter! Min erfarenhet av settrar är att dom är otroligt livliga på gränsen till stökiga, iaf när dom är unga o lite tröga i huvudet. Har två st i min närhet o jag säger aldrig i livet att jag skulle vilja ha en sån hund. Visst dom är jättevackra men det är nog det enda också. Nu kommer jag säkert få en massa skit från setterägare.

Visst är Settern livlig, men en rätt arbetad Setter som får utlopp för sin energi är bland de trevligare raser jag träffat på :)

Tack för inputten :)

Det är en drygt ett år gammal tik det är fråga om. Har erfarenhet av två irländska och två engelska settrar i familjen redan, vet att dom är livliga :) Speciellt dom irländska. Kommer inte att jaga med henne, men har relativt gott om tid att motionera henne och bor naturnära.

Jag är ju av den åsikt att hundar som är avlade för ett ändamål även ska få utlopp för de gener som dom besitter.

Lika med BC som är avlad för vallning.

Visst dessa hundar klarar sig ev på annan motion, men man ser stor skillnad på de settrar som används till både bruks och jakt och dom som inte används i jakt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 561
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Tänkte försöka slå slag i saken att börja tänka mer seriöst på att skaffa hund antingen i slutet av detta år eller 2024. Uppvuxen med en...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 614
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 590
Senast: Asko
·
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
14 370
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv