Sug på bettet

malinsky

Trådstartare
Hur skulle ni beskriva att hästen har "sug på bettet"
Jag blev så full i skratt sist jag red, för då hörde jag hur hästen faktiskt gick och sög.. Det hördes tydliga "sug ljud"

Allvarligt talat är "sug på bettet" för mig att hästen tar tag i bettet, får förtroende för handen och "man får en kontakt" via bettet... men har jag missat något och hästen faktiskt går och suger :confused:

Hur skulle ni förklara min hästs sugande? :rofl:
 
Sv: Sug på bettet

ingen som vågar sig på en def. av sug på bettet?? Eller är kommentarer överflödiga tro...
 
Sv: Sug på bettet

Hej du,

Tyckte väl jag kände igen ponnyn på din avatar!

Du har väl tjuvdoppat T:s bett i något sött och gott så han kan gå och smaska och ha det gött under ridningen :rofl: !!

Skämt åsido, jag tänker också på "sug på bettet" eller "sug fram till handen" som du, dvs ett uttryck för hästens vilja att söka sig fram till handen, och framåt rent generellt.

Tycker sugljudet du hörde låter positivt, en häst som slappnar av, rör lite på käkarna, tuggar lugnt på bettet osv utsöndrar ju mer saliv. En del hästar kan då göra lite sugande ljud.

Sen kan ju en del hästar utsöndra MYCKET saliv för att de är stressade, de togtuggar på bettet osv. Det ska inte ses som ngt positivt enligt mig för då är det en stressreaktion. Men det var ju knappast det du beskrev här, ville bara nämna det för det missuppfattas ibland att ju mer fradga/salivutsöndring desto bättre.
 
Sv: Sug på bettet

min medryttarhäst brukar börja suga på bettet när hon jobbar ordentligt. då blir hon aldeles vit i munnen. så det är antagligen bra att din häst suger på bettet :)
 
Sv: Sug på bettet

Hej!

Ja, han låter ibland som när man försöker suga in tandkrämslöddret för att inte dräggla :o

:rofl:

Jag upplever inte honom som orolig i munnen, utan han brukar få vitt (eller grönt, alt orange.. beroende på.. haha) "läppstift" runt munnen, vilket jag tror är bevis på lösgjordheten och inte hysteriskt tuggande (överaktiv) så det rinner
 
Sv: Sug på bettet

min medryttarhäst brukar börja suga på bettet när hon jobbar ordentligt. då blir hon aldeles vit i munnen. så det är antagligen bra att din häst suger på bettet :)


Japp, tror jag med.. men jag har aldrig hört ett sörplande ljud från någon annan häst innan. :)
 
Sv: Sug på bettet

Din, till skillnad från andra, kanske inte vill söla ner frambenen, därför försöker han suga in dregglet igen :rofl:

Tycker definitivt det låter som ett positivt ljud, dvs saliv från avspändhet.
 
Sv: Sug på bettet

Hej, en av mina fd sköthästar sög på bettet rejält när hon var helt avslappnad och trivdes som bäst vid ridning. De kommentarer jag fick av andra var att "åh, vad gott det låter" och "nu trivs hon!". Så i detta fall är det positivt när hästen suger på bettet.:d
 
Sv: Sug på bettet

Jag kan höra min häst göra så ibland;ljudet är väl lite svårt att beskriva det där med tandkrämen var ju bra:) Eller om man tänker att man ska ge en puss men drar in luft istället:confused:
 

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 823
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 900
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 237
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp