Sv: suck

Så var våran hund också, fast då fick vi tipset om att ge en överfull, stor skål med blötlagd mat (alltså man häller vatten på torrfodret o låter det dra så kulorna blir mjuka) så hunden kan äta hur mycket den vill typ.
Gubben som tipsade oss om detta knep sa att valpar är vana att slåss om fodret tillsammans med sina syskon, så då slänger de i sig maten för att hinna få i sig så mycket som möjligt typ.. Hurvida det stämmer eller inte vet jag inte, men hunden slutade iaf kasta i sig maten efter några omgångar med överfulla skålar =)

Ge ute på gräsmattan?

Alltså, lägg maten i en upptrampad ruta på ca 2*2 meter, eller hur stor du vill ha den, så får hon "leta" upp maten.

Eller blötlägg.

Ge ute på gräsmattan?

Alltså, lägg maten i en upptrampad ruta på ca 2*2 meter, eller hur stor du vill ha den, så får hon "leta" upp maten.

Det löser väl egentligen inte problemet? Den kommer ju fortsätta hetsäta när den får maten i skål i alla fall. Varför inte försöka arbeta bort det befintliga problemet istället?

Nämen alltså, jag menade såhär. Slänger hon ut maten på gräsmattan så löser det ju inte hetsätarproblemet. Den dagen hunden får mat i matskål igen kommer den ju hetsäta lika ordentligt?

Lägg några stora stenar i matskålen så att hunden måste fösa omkring dem för att komma åt käket.
Men mår hunden bra så låt den äta som den vill.

Mina har fått det ute ändå, när det har varit mycket snö, trampar jag av ett område först, eller trampar ner kanske man ska säga.

Brukar du vara i närheten när hon äter? Hon kanske blir stressad av att du är i rummet?
Bara en tanke..

min labbe har ätit så i åtta år utan att må dåligt av det. han äter också så fort så att han får hicka. jag upplever inte att han är stressad, det är bara hans sätt att äta. har din hund inte problem av att hon äter så snabbt så tycker inte jag att det finns någon mening med att krångla med maten. var istället glad över hennes goda aptit! :)

Min familj har en vorsthe som ALLTID glufsar i sig maten. Måste blötlägga till henne annars kräks hon bara upp maten igen eftersom hon hetsäter. Men det börjar bli bättre och bättre dock vet jag inte om hon nånsin kommer äta lugnt...det har ingen av våra vorsthe gjort:D

verkar ju onekligen extremt jobbigt att behöva gå ut 2-3 ggr om dagen och slänga maten utomhus åt hundarna.. :crazy: och när det är lerigt, låter du hundarna äta en massa lerig mat då? jag tror nästan att det faller under djurplågeri att ge smutsig mat.. :crazy:

vad händer om du inte är hemma? ex nere i sthlm på besök hos en vän, går du ut och slänger hundmaten på trottoaren? :rofl: då kommer du garanterat att få en anmälan på dig..

nej ditt förslag var ju inte lämpligt som lösning för alla.. :crazy:

min labbe har ätit så i åtta år utan att må dåligt av det. han äter också så fort så att han får hicka. jag upplever inte att han är stressad, det är bara hans sätt att äta. har din hund inte problem av att hon äter så snabbt så tycker inte jag att det finns någon mening med att krångla med maten. var istället glad över hennes goda aptit! :)

Precis! Det är bara en vanesak hos ägaren huruvida man förfäras över hetsigt ätande eller ej. Jag tror inte att någon som någon gång har ägt en labbe ens höjer på ögonbrynet av att en hund kastar i sig maten. ;) Är man däremot van vid hundar som fis-äter så kan det kanske bli lite ..chockartat att se en labbe äta :rofl:

Jag tycker inte att förslaget att alltid fodra sin hund direkt på marken låter vare sig särskilt lämpligt eller bekvämt för vare sig hund eller ägare. Och jag kan tänka mig att en djurskyddsinspektör eller kennelkonsulent skulle ha ett och annat att säga om saken..

Jag tror inte det är det minsta farligt att hiva ut maten på marken såvida inte nåt väldigt olämpligt har hänt just där. Däremot blir det troligtvis obekvämt att alltid behöva göra det.

Men jag har väl inte skrivit någonstans att det är en lämplig lösning för ALLA??

Varför skulle det vara jobbigt attge ute? Jag ska väl ändå ut både morgon och kväll för att kissa dem?

Ok, ja det är ju dennes personliga bedömning. min personliga bedömning är att jag inte skulle fodra mina egna hundar så regelbundet. Och jag har fortfarande svårt att tro att en kennelkonsulent skulle godkänna att man utfodrade en grupp med kanske runt 10 hundar tillsammans på det sättet.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 457
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 196
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 708
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla, ny här på hundforumet på buke. Jag har ett problem. Min sambo köpte för lite mer än ett år sedan en vorstehvalp, en hane...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat