*Gotlandsrusset*

Trådstartare
vad gör man med en hund som sväljer torrfodret helt :cool:
får magsår av henne. hur jag än serverar de så slänger hon i sig maten. hon tuggar den inte ens.

Jag har serverat den som vanligt i matskål, i olika former så hon får kämpa lite för maten och de tar längre tid, leta upp maten mm.

Kanske är bättre att blötlägga till en sån hund?

Hon är en väldigt lugn hund annars och visar inga stress symtom. Men just när de gäller maten så slänger hon i sig den. troligvis för att hon va tvungen att slåss om maten med sina syskon. hon gick med sin bror till hon va 4 månader (sen flyttade hon till oss)o de fick maten i samma skål. de gick fort där med :cool:

tips?

Sv: suck

Min gjorde oxå så i början och sen spydde upp allt...slutade med fasta tider och erbjuder nu istället fri tillgång! Då blev han mycke lungnare isamband med maten!:idea:

Ras?
Vissa hundar äter som vilddjur innan de fattar att maten alltid finns framme.
Har haft ett par sådan här hemma, men de lugnar i regel ner sig, och äter mindre när de förstår att maten inte försvinner.

Labben här är sån. Så vi har gjort så att jag hälde på vatten så maten flöt precis. Då fick hon jobba lite för att få upp kulorna.
Men nu har jag faktiskt börjat med att ge henne blötlagt. Men just för att det fodret sväller och blir så mycket, så då får hon också känna en mättnadskänsla.

Verkar hunden må dåligt av att äta snabbt?
Om den inte mår dåligt spelar det väl ingen roll hur snabbt den äter?

Håller med Red_Chili. Varför ser du din hunds aptit som ett problem? Häll på lite vatten innan servering och håll hunden under uppsikt medan den äter om du är orolig att den ska sätta i halsen (vilket inte är direkt vanligt).

Var glad att du har en hund med god aptit. Det underlättar vid bl a medicinering och motivering. :p

Labben här är sån. Så vi har gjort så att jag hälde på vatten så maten flöt precis. Då fick hon jobba lite för att få upp kulorna.
Men nu har jag faktiskt börjat med att ge henne blötlagt. Men just för att det fodret sväller och blir så mycket, så då får hon också känna en mättnadskänsla.

ja, så gör vi med när vi ger i matskålen. känns dock som om hon stressar i sig den.

Verkar hunden må dåligt av att äta snabbt?
Om den inte mår dåligt spelar det väl ingen roll hur snabbt den äter?

kanske inte, är väl bara jag som får hjärtattack. Hon verkar inte må dåligt så sett, tkr de känns jobbig att hon känner att hon måste stressa i sig maten. De enda som händer är att hon får hicka ibland

Håller med Red_Chili. Varför ser du din hunds aptit som ett problem? Häll på lite vatten innan servering och håll hunden under uppsikt medan den äter om du är orolig att den ska sätta i halsen (vilket inte är direkt vanligt).

Var glad att du har en hund med god aptit. Det underlättar vid bl a medicinering och motivering. :p

har väl inte klagat över hennes aptit :crazy: har aldrig sett en hund slänga i sig maten så...

Min ena whippet gör precis likadant om han får torrt, han får alltid väl genomblött foder pga detta. Han sätter i halsen för han sväljer kulorna ner i halsen fortare än de hinner komma vidare så att säga, det blir stockkning och det kommer upp igen. Ser hemskt ut! Har även gått över från 2 till 3 mål per dag.

Om den andra hunden är borta över helgen äter han jättelångsamt och lugnt, tom TUGGAR maten. Så det beror alltså bara på att det finns en till hund hemma.

Kl..

Kan säga att jag vet en hund som dog pga att den var så glups så den satte i halsen. Nu var det iofs inte torrfoder, för hon hade knyckt en korv. Men det var en liten, liten bit som hade satt sig fel och hon kvävdes till döds. :(

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 457
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 196
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 708
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla, ny här på hundforumet på buke. Jag har ett problem. Min sambo köpte för lite mer än ett år sedan en vorstehvalp, en hane...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat