G

Generalen

Vet att det finns tusen och åter tusen av sådana här trådar, men då jag inte varit med om det själv har jag inte behövt avreagera mig. Förrän nu...

Jag och min systers stora hund (en blandrashane, kastrerad, dock hanhunds- och småhundsaggressiv) var ute och gick i parken. På vägen hem lekte vi lite med pinnar, han var givetvis kopplad. Ser en tjej komma vår väg med något som liknar en foxterrier. Självklart lös. Jag fortsätter leka för att distrahera Ozzy, systerns hund. Tjejen kallar tills sig sin hund när hon ser oss och jag tänker "bra, hon kopplar den". Tji fick jag... När de går förbi sticker hunden genast skällande mot oss. Jag tar Ozzy mellan benen och spjärn i halsbandet och den lilla hunden stannar en halvmeter framför oss. "Nu är det kört" tänker jag medan ägaren skriker efter hunden. Som tur var stannade den där och lommade tillbaka till ägaren som givetvis ber väldigt mycket om ursäkt (tur det :devil: ) och vi kan gå vidare.

Samtidigt som jag blev rädd blev jag väldigt stolt då Ozzy faktiskt inte rörde en fena mer än att resa lite ragg som han iofs alltid gör. :love: Duktiga vovve!

Men varför ska det vara så svårt att hålla hunden kopplad, åtminstone på allmän plats... ? :angel: Tänk om Ozzy faktiskt hade gjort ett utfall... ? :crazy: Usch!

Sv: Suck!

Håller med dig!! Det värsta är ju att du skulle åka dit,även fasst det var DU som hade din hund kopplad! Sjukt...

Är det så? Verkar ju helt sjukt, mig veterligen är det väl dessutom koppeltvång just nu...
Tjejen kom inte ens fram för att hämta hunden, utan stod på ett och samma ställe och skrek efter den. :crazy:

Haha ja just det ja :rofl:
Nåja, har man inte koll på hunden så får den ju gärna vara kopplad... *erhm* :cool:

Skönt att det gick bra! Alltid lika tråkigt att höra om nonchalanta hundägare...

Fast det där med koppel är ju inte alltid det hjälper... En foxterrier är ju visserligen lätt att hålla, men jag mötte två 45 kilos schäferhanar kopplade en gång... De var inte kopplade så värst länge när de fick syn på min hund(som gick fot så tyst o fint), de slet sig så ägaren välte! Då var jag glad att min hund INTE var kopplad, för hon kunde "fly fältet". Hon är än idag rädd för de två schäfrarna, och lägger sig pladask på rygg så fort vi möter dem.

Ja, det finns ju tyvärr två sidor av allt även om koppel kan rädda många situationer från att hända.

håller helt med dig har lite problem med en stundtals välldigt argisint herre som är grymt överbeskyddande mot mig! Andra hundar får inte komma i närheten... vilket kan blir välldigt läskigt när folk faktiskt inte har koll på sinna hundar!

Sanning med modefikation...

Ja hon får direkt ta skador på sin försäkring men kan sedan kräva ersättning för att den andra hundens matte/husse brustit i strikta ägaransvaret

Ja,är då 99,9% säker iallafall. Ifall din hund skadar en annan hund så kan du bli skyldig att betala skadorna...

Konstigt,men sant!

Lite off topic,men...Grannarna hade en katt nu i våras/sommras som sprang in på mammas gård hela tiden (över en väg,som är ganska trafikerad),och den kunde sitta och gömma sig i ett träd,sen helt plötsligt så hoppar den ner nedanför hundarna bara och sprang,klart dom drog efter! Men tur så stannade ju hundarna så fort man såg det och skrek "stanna",men att ha dom ute på gården utan uppsikt var ju omöjligt...

Det "roliga" var att om nån av hundarna skulle få tag på katten och skada den,så skulle vi få betala,fasst det är våran gård,och katten inte har nått att göra här överhuvudtaget! (sen att den pissade ner allt var ju inte heller så där jättekul..Katt piss är omöjligt att få bort)Om hundarna kanske inte skulle stanna,och springa ut över vägen (för katten sprang ju alltid hem,dvs över vägen) och katten skulle bli överkörd,så får vi betala,om hunden skulle bli överkörd,så får vi betala! Helt sjukt!

Nu lever inte den katten längre,för det vart tydligen överkörd,och tack och lov,INTE pga våra hundar!

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 671
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Vänder mig till er för lite tips och råd :) Har en hund på fem år som är av den lite nervösa typen. Under "spökåldern" hade han en del...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 390
Senast: soom
·
Övr. Hund Här är då min helt förändrade hund. Vet inte vad jag ska ta mig till riktigt.. Förra Söndagen så körde en trimmad bil förbi oss i typ...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 268
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka