*SUCK* Varför slår människor hästar????

Nej, det har du rätt i. Jag har själv haft ett ganska ilsket sto som gjorde det och mycket mer... men detta är ett beteende som jag ser bottnar i rädsla och osäkerhet och alla gör de likadant. Som om de vore stöpta i samma form liksom...
 
Om det är risk att man själv kommer bli övertrampad eller på annat sätt skadad så måste man ju få säga ifrån, men slag är ju alltid sista utvägen.
Berätta för de i stallet hur du vill att de ska hantera honom, var med när de leder och visa hellre en gång för mycket så att du slipper riskera att det händer igen.
 
Hej Sidney!
Skönt att det finns såna som du, du tänker helt rätt.
Det finns andra sätt att kommunicera med hästar än
att slå dem. Det är dessutom förbjudet enligt paragraf 2 och 5(tror jag det är) i Djurskyddslagen att slå hästar.
Jag har varit i kontakt med Djurskyddsinspektionen och polis i ett ärende gällande detta. man får alltså inte
bära hand på djur, gäller även hästar. Många tror att det
är legalt och tyvärr används mycket våld inom hästsporten,
hoppas det blir en ändring på det.
Man måste ta sig tid med sin häst och bli vän med den och få
en vänskaplig respekt. Det går!! om man har tålamod.
Det finns ingen häst som vill illa!!
 
Jo, jag har sagt att jag håller med om det. Däremot inte att slag är befogat, det är enligt mig bara befogat när hästen anfaller och det var det verkligen inte fråga om här.

Eftersom jag inte hade en aning om att min häst blivit jobbig för de andra tjejerna så hade jag heller inte en tanke på att visa dem hur de ska göra... nu vet de dock!
 
Hej Gustava!

Vad fint skrivet av dig! Skönt att höra att någon har samma uppfattning som jag har!! Ska ha dessa paragrafer i minnet. Händer något i mitt stall igen, ska jag definitivt läsa lagen för dem, skulle inte heller dra mig för att anmäla!!

Vad hände i ditt fall??

Min häst är glad och nöjd igen nu, så några problem med honom har jag inte. OM jag får det så är det tålamod som gäller!! Håller med dig om att det inte finns någon häst som vill illa. Hästars beteende har alltid en orsak och jag anser att det är vi människor som måste bemöda oss om att ta reda på varför en häst beter sig på ett visst vis och sen försöka åtgärda det på bästa sätt. Slag är aldrig ett alternativ.
 
Nej, men det är synd om hästen blir livsfarlig på vägen dit... Det är stora starka djur vi talar om, och vissa hästar är tuffare än andra och behöver bli satta på plats för att de ska vara hanterbara.

Jag menar INTE att man ska vara elak emot hästar och själv minns jag inte när jag använde spö annat än som ett lätt pet som framåtdrivning.

AKO - numera stämplad som djurplågare (gud vad alla som känner mig skulle skratta :))
 
Jag vill inte vara otrevlig, men ärligt talat... Sätta på plats... vad är det i dessa sammanhang?? Just dessa ord jag hör från tjejerna i stallet. Hur gör man när man sätter en häst på plats? Slår den? Tror man då att man genom att slå hästen får den att förstå vad man menar? För mig låter detta fullkomligt befängt.

För övrigt - min häst är fullt hanterbar och jag har aldrig upplevt att han behöver "sättas på plats". Visa vad som är rätt och fel, javisst, men det är en helt annan sak. Och slå gör jag definitivt inte vid dessa tillfällen.
 
Hej igen Sidney!
Hoppsan! jag var visst borta från den här VIKTIGA tråden ett tag!

Svar till vad som hände:
Ja..a det är en lång historia.
Får försöka korta ner den "mycket"!!

Hade två hästar inhyrd i två olika stall som dock låg nära varandra. Stallmiljön var dock olik varandra som NATT och DAG. I det ena stallet var man väldigt mån om den mjuka och fina kontakten/respekten mellan "häst och människa" samt "människa och människa"
inga översittarfasoner eller en massa tyckanden.
I det andra stallet gick det ut på att människan "minsann" skulle ta ledarskap(på ett negativt sätt då) och kommando över hästarna. Där skulle det minsann demonstreras vilka som bestämnde. Tyvärr med slag, knytnävar(baksidan av knuten näve) mot huvud och mule..slag med selremmar...skrik och gapande. Detta kunde inträffa för att hästen betedde sig normalt. Ex.v om det låg Hö framme och en häst kom åt
och tog sig en mumsbit när han gick förbi. Vem skulle inte göra det om man var häst. Om en häst krånglade med att lyfta
en hov vid kratsning, litet ivrig vid utfodring o.s.v.
Ja det hände så mycket ledsamt så det går inte att ta upp
allt här.

Det går att få ordning på alla hästar med problem om man
tar sig tid och det kan ta tid. Man måste göra sitt hjärta enormt stort, ha tålamod och respekt, mycket beröm till hästen. Man kan jämföra litet med hur en ledarhäst tar ledningen i en flock. En ledarhäst som tar ledningen med
våld kan bara hålla ledarskapet så länge han är stark och viril sen tar någon annan över. En ledarhäst som har tagit ledningen för att han ger sina flockmedlemmar respekt och trygghet kommer oftast alltid att vara ledare även när
han är klen av ålderdom.

Så det var så här i det "dåliga"
stallet att hästarna hade tappat respekten för sina "ägare" och hela tiden ville ge igen, de blev bitiga
och krånglade extra.

Det verkar som om en människa inte ska bete sig som en dålig ledarhäst, där de andra hästarna försöker ta tillbaka övertaget.

Det blir en ond cirkel som man aldrig riktigt kommer ur.

Önskvärt är väl ändock att ta ledarskapet med respekt, välvilja och som en bra och god människa, inte en häst!?

Övrigt: Det finns ju hästar med ex.v ADHD, hormonrubbningar som diabetes och liknande som ger dem ett dåligt humör. Det finns alltså fysiska grundorsaker också!
Ska vi då slå på dem för att minsann ta kommando och lära dem vett och etikett och vem som bestämmer.

Om det uppstår en akut hotfull situation måste man naturligtvis värja sig!
Men jag tycker att man ska göra sitt yttersta för att
försöka förstå grundorsaken till det hela.

Har man en häst som verkligen älskar sig i grunden så
har man en verklig vän för livet!!

Oj nu blev det ett långrandigt inlägg, ho, ho.
kanske längdrekord :(

Ja jag håller i alla fall med dig Sidney! :bump:
 
...en av anledningarna till att vi inte längre tar emot inackorderingar är att många hästar är så fantastiskt ouppfostrade. När man markerar att det inte går för sig att springa över mig eller bitas (bara på skoj naturligtvis, deras hästar gör ingen illa) så är man våldsam och andra saker. Om folk såg till att hästarna viste vem de får busa med och vid vilka tillfällen så skulle det vara lugn och ro!
Ni som tycker att det är ok att hästarna "leker lite" med stallpersonalen tycker jag ska ta hand om era hästar själva. Utan avdrag på hyran!
Ponnymamman som är glad att bara ha sina egna väluppfostrade hästar kvar i stallet! :banana: :banana: :banana:
 
Hej igen!

Känner igen mig exakt i det du beskriver om det "första" stallet. Just så var det där jag hade min häst. Fick dessutom höra nu att en av kvinnorna sagt att man MÅSTE slå hästarna för att de ska veta vem som är ledaren?? Fatta logiken i det påståendet??! Och från en person som haft hästskötsel som yrke i nästan 20 år??! Skrämmande eller hur?

En annan av tjejerna blev förra veckan biten av sin häst... och kunde inte förstå VARFÖR??!!

Nu har iallafall jag flyttat därifrån och min häst trivs bra i stallet. Alla är glada över honom och han sköter sig exemplariskt!
 
Jag håller med dig helt och fullt. Men det jag ville säga var inte att jag tycker det är okey med ouppfostrade hästar, bara att jag inte tycker att slag är en bra metod att uppfostra på!

Det finns andra sätt att på ett bestämt och konsekvent sätt visa för hästen vad som är tillåtet och vad som inte är tillåtet. Det framgår inte av ditt inlägg vad du tycker är okey... Slår du en häst som skuttar runt när du tar ut den till hagen?? För mig skulle det aldrig komma på fråga om inte hästen var direkt farlig för mig eller sig själv.

En liten volt brukar hjälpa när unghästarna har för mycket spring i benen, men visst det kräver ju lite extra tid en, halv minut eller så :)
 
Hej Sidney!
Skönt att du och hästen kom därifrån!
Att man måste slå hästar till lydnad lärs ju tyvärr
ut av travtränare såväl som till barn och ungdom av
ridskolelärare. Skrämmande!!
LRF ska ha hästen i fokus i 3 år. Man kanske kan påverka
dem att ta upp den här frågan! Jag har funderingar på att
själv forska i och skriva om ämnet samt göra en film
om eländet! Om fler av samma åsikter går ihop och startar
en förening/klubb så har man större chans att komma någonvart i påverkan! :idea:
 
Jag har inte haft tid att läsa hela tråden. Jag förstår att du inte tycker att det känns bra. Jag förstår också de som skall hnatera din häst. Felet tycker jag är att de inte på en gång kontaktade dej och berättade att det inte gick bra för att ni tillsammans skulle lösa problemet. Jag skulle bli jätteledsen och arg om jag var den nästan siste som fick veta!!!! Vilka kompisar, fast jag har förstått att det kan vara så på kollektivstall. (Står iof på ett sån´t själv - ja hästen asså).
 
Nej, jag "slår" inte hästar. Jag har inga problem med mitt ledarskap men ibland måste detta befästas hos hästar som både är stora, starka och oförskämda, samt vet om allt detta. Det kan då te sig "hårt" för den ägare som har låtit sin häst springa över folk, bitas, vända baken till osv, osv, (listan kan göras hur lång som helst)när detta sker. Enda gången jag slår så är det när hästen hugger efter mig. Då använder jag min armbåge som oftast träffar i ansiktet på hästen. Slag med flata handen gör troligen mer ont på mig än på hästen.
En annan metod när ex unghästar är nosiga är att leka märr och backa mot dem med lyftat "bakben" och pipa. Det brukar fungera direkt.
Tyvärr tror jag att det ligger en hel del mänskliga värderingar i det här med att slå. För oss människor så är det ett sätt att visa vår agressivitet, göra illa osv. En häst har inte dessa värderingar. Det är lika illa för mig om matte skriker och gormar på sin häst som för andra när någon drämmer handflatan i baken på sitt djur.
Det ultimata är om ledarskapet är naturligt och sitter där bara. Det är tyvärr få hästägare förunnat att ha detta. Många har inte ens fattat att hästen inte pratar "svenska".:smirk:
 
Ho,ho och gnägg, gnägg!!
Hästar pratar ALLA språk ...nämligen....KROPPS-SPRÅKET!!!
:angel: :rofl: :devil: :( :) ;) :o :banana:
 
Nej, bara hästarnas kroppsspråk. Inte vårat. Det är upp till oss att läa oss deras!
 
Ho, ho igen då1
...litet retsamt men vänligt dock.
Om de bara läste av hästars språk så skulle de inte
kunna lära sig dressyr, agility, skilja på ja och nej och
....bla....bla...allt som människan lär dem.
En häst rider inte på en annan häst och skänklar och
fattar tyglar, smile :D
Jobbigt för dig då att gå på alla fyra och leka häst hela dagarna.....skojar!! :angel:
Vänligt retsamma hälsningar ;)
 
skulle inte slå en häst om det inte var den sista utvägen...och många många ggr finns det andra utvägar...slag är bara en genväg och d straffar sig i längden. om hästen inte lyssnar på mitt kroppsspråk så säger jag till med skarp röst. sen tar jag ett ordentligt tag i grimskaftet/tyglarna (rycker inte) så att hästen uppfattar att jag är där. om hästen fortfarande inte lyssnar kan jag vifta till med handen/grimskaftet framför mulen så att han fattar att d e allvar. oftast behövs inte mer än så...om man har en bra relation till sin häst ska man inte behöva gå läbgre än till att använda rösten. om det är flera som ska hantera hästen måste man få den att respektera de som ledare också, mmen inte genom slag! tro mig, jag har sett många hästar förstöras genom felaktig behandling...tyvärr alltförmånga av de klassades som galna och såldles eller slaktades. Så långt ska det aldrig gå. Då har inte människan konstroll på sig själv och då kan man omöjligt ha kontroll på en 500-kg varelse. det går inte ihop... :cry:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 075
Senast: mars
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 892
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp