*SUCK* Varför slår människor hästar????

Självklart har jag lärt min häst vad NEJ betyder, annars vore det ju ingen mening att använda det kommandot eller hur? Jag förmänskligar inte min häst om det är det du menar?

Min häst är inte farlig på något sätt. Men du kan läsa vad jag skrivit i mina tidigare inlägg om du orkar, så kanske det framgår lite tydligare vad det är som hänt här.

Självklart får ingen häst ha ett farlig beteende gentemot oss människor, men det ju det jag säger. Han får inte gå över någon och inte skada någon, men en häst måste också få vara en häst och vi människor måste förstå hästar beteende och inte slå på dem när de gör något som VI tycker är fel. Vad är egentligen så fel med att ha spring i benen när man inte har några kompisar och busa med och hur tror du att slag skulle kunna förhindra det beteendet??

Jag har kanske inte varit helt tydlig, men min häst är absolut inte "ouppfostrad". Vi har jobbat mycket från marken och han "lyssnar" bara men bemödar sig om att var lyhörd och "tala" till honom på ett sätt han förstår.
 
Ja exakt! Påtala på ett lämpligt vis, det håller jag fullständigt med om. Jag tycker inte att slå är lämpligt dock...
 
Ja det är sant. Jag håller med dig. Nu är det så att min häst tidigare fungerat hur bra som helst, men nu pga hag-problem (se tidgare inlägg) har han blvit jobbig. Det handlar om en kort period och SÅ farlig är han faktiskt inte.

Tack och lov blir de nya hagarna klara i morgon och han kan gå tillbaka till sina kompisar och får busa av sig all överskottsenergi!!
 
Ja vi förlorar alla på detta. De får göra som de vill med sina hästar, vilka alla drar åt sig huvudet så fort man höjer armen för att de tror att de ska få en smäll. De slår i tid och otid, om unghästen inte står stilla igången, tar en tugga av höet som ligger framme mitt framför nosen men som hästen själv ska förstå att han inte får röra, om de inte går spikrakt från hagen in i boxen osv osv.

Jag märker på min häst att han blir nervös och orolig när människor runt i kring honom beter sig så. Han förstår ingenting. Jag har själv tagit ut och in min häst de senaste dagarna och det är inge som helst problem. Spring i benen, javisst, men han håller sig en bit bakom och går absolut inte på mig. En volt räcker oftast också med min häst om han är "uppjagad". Ibland får jag göra två, men den tiden tar jag mig gärna om det lugnar ner honom.

I morgon kommer han tillbaka med sina kompisar, så förhoppningsvis är då ordningen återställd!!
 
Jag håller med dig!
De har inte frågat mig om något. Jag märkte på hästen att han var nervös och frågade dem vad som hänt. Då berättade de. De har slagit honom på huvudet, hårt.
 
Säga ifrån är självklart okey. Men inte att slå. Jag har hanterat hästar i 30 år och har inte "annammat" det "nya" med kommunikation och ledarskap som du pratar om.

Jag har däremot sunt förnuft och erfarenhet. Mitt sätt fungerar för mig och jag har haft mer än en unghäst som blivit riktigt trevlig!

Jag säger självklart ifrån till min häst. Det skulle vara omöjligt att både hantera och rida honom annars. Han är en häst full av energi och ganska tuff.

Däremot slår jag inte honom. VAd jag menar med slå är slag. Alltså att du slår till din häst hårt med handen, tex. på huvudet som i det här fallet. Eller tar med dig ett spö för att "sätta hästen på plats". Detta är helt oacceptabelt i min värld.

Sen har jag inte någonstans använt ordet misshandel. Det är inte alls det jag talar om. Utan om VARFÖR vissa människor så gärna slår hästar.
 
Jag tror att dom som slår hästen gör det för att dom inte vet något annat sätt som fungerar.

Att slå en häst på huvet är bara vansinne, det enda man får är en huvudskygg häst.
Rösten funkar helt klart bättre för det mesta.
Men vissa hästar måste uppfostras innan man kan låta olika personer ta in och ut dom från hagen. Men i ditt fall verkar det vara temporärt bara, men om det fortsätter kanske du kan vara med och hjälpa tjejerna?

När jag hämtade den nya hingsten i hagen igår tog jag med mig spö. Inte för att jag tror att jag ska använda det, men som för säkerhet. Det kanske ni tycker är galet, men eftersom jag inte känner hästen och inte vet vad han kan hitta på.
Har aldrig någonsin använt det på en häst när jag lett den, men kan ta med det ändå. Dom andra hästarna och hingsten tar jag inte det, men hjälmen är oftast på.
 
Håller med. Det är väl inte fel att ha ett spö med sig om man ska leda en främmande, eventuellt busig häst. Spöet har man ju för att kunna markera eller i värsta fall "värja" sig - inte för att prygla pålle med.

Jag håller gärna i ett spö både vid ridning o vid visning av häst vid hand, men det är MYCKET sällan jag använder det. När jag använde spö annat än i form av ett lätt pet som framåtdrivning minns jag faktiskt inte ens - måste vara länge sedan.
 
när jag läser ditt inlägg igen så kommer tanken upp att en häst inte ska skita i människan som går bredvid och rusa över och runt denne bara för att den är pigg.. en häst rusar inte in i eltråd, dörrar, väggar, träd eller andra fasta grejer även fast dom är helstirriga och jätteheta.. dom har respekt för de sakerna och de ska de även ha för människan.. och en häst är inte rädd att gå nära en eltråd bara för att den vet att det får en stöt om den går för nära..

hästen måste vara hanterbar även om den får gå i en hage för sig, alternativet är väl att dra ner på kraftfodrt under den tiden så att hästen inte blir lika mycket på tårna..
En unghäst (4 år) i stallet gick dagligen på 8 kg hö (2+1+1+8) och på 4 kg kraftfoder (2 kg havre, 2 kg K.grund) och 2 liter färdig betfor.. denna häst började stegra sig med hovarna över mitt huvud och gjorde efter det samma sak med stallförmannen som hon annars har respekt för.. detta anser jag är en STOR risk när man hanterar hästar, och jag vägrade leda den hästen till och från hagen efter det att den börjat kaxa sig..

jag har respekt för hästar, går helst inte bakom rmpan på någon häst, känd som okänd, och jag förväntar mig att en häst ska kunna ha respekt för vemsmhelst bara man förtjänar den.. en häst som är totalt respektlös och skiter i människan trots att man är ledaren och hästen går sin egen väg kan människan inte rå på..

men är din häst inte busig på det sättet att han stegrar, sparkar eller bockar sig utan bara drar på eller går emot en så finns det bättre sätt än att slå.. :)
 
Spring i benen får en häst gärna ha. I hagen. Inte när jag skall hantera den.

För att få stopp på en springig häst slänger jag ut en arm, ett rep eller vad jag nu har i handen - går hästen in i detta - his loss. :smirk:

Min häst kan vara ett monster att hantera för vissa har jag förstått, han ser DIREKT när han får en chans att plocka "poäng" och är inte alltid lätt för mig heller. Men, sedan jag slutade dalta och KRÄVDE att han till varje pris skall kunna uppföra sig på vägen till och från hagen har det gått mycket bättre. Idag tror jag inte att han springer över någon iaf... ;)

En häst som står i ett kollektivstall skall vara så lätthanterad att vem som helst skall kunna ta in den som har hyfsad hästvana. Det skall gå lätt, fort och smidigt, och man skall inte behöva gå ledarskapskurser för att ta in en häst på säkert sätt. Det är ägarens uppgift att se till att hästen är såpass väluppfostrad och har den minimirespekt för tvåbeningar att det inte finns risk för att den gör illa någon som hanterar den.

Själv har jag uppmanat mina stallkompisar som lunchar att om min häst beter sig som en apa - tag med ett spö ut. Han kan vara RIKTIGT überjävlig mot andra ibland, och då kan jag inte garantera deras säkerhet. Mig tjurar han lite mot när det gäller fodring i hagen, men skulle inte göra mer än bara lägga öronen bak. Men, det ÄR inte alltid jag som fodrar, så då får mina tvåbenta vänner göra det de tycker lämpligt för att fodringen skall gå smidigt.

Är man inte beredd att uppfostra sin häst, eller låta alla hantera hästarna utefter deras egna kunskaper eller säkerhetstänkande - ja, då får man flytta eller skaffa sig eget stall. Alternativt sköta sin häst helt själv. Plättlätt.
 
Jag håller med dig!

Min häst får nästan inget kraftfoder. Han stegrar, bockar och sparkar ej. Däremot blåser han gärna upp sig och skuttar några steg... Jag har förståelse för att man kan bli irriterad på det, men ser inte vitsen med att man slår honom då...

Nåja, det är fixat nu. Han är åter tillsammans med sina kompisar och har busat och lekt i hagen hela förmiddagen!!
 
Okey. Jag håller med dig på alla sätt, självklart är det ägarens ansvar att hästen går att hantera, annars får man hantera den själv, ingen tvekan om den saken. Det förvånade mig bara att min häst blivit så jobbig mot de andra, de har trots allt lett honom till och från hagen i flera månader utan problem. Med mig har han varit busig den sista veckan, vilket jag anser en 4 åring med överskorttsenergi får vara, dock självklart till en viss gräns, han får inte gå på mig, inte bocka, inte sparka osv. men att blåsa upp sig och skutta några steg är aldrig någon anledning till att slå enligt mig.

Många svar här har kommit att handla om uppfostran. Jag håller helt med om att det är ägarens ansvar att fostra sin häst. Jag säger också att jag inte har några problem med honom, och att om de som hanterar honom när jag inte är där har problem får de självklart säga ifrån men jag vill inte att de slår honom. Är det för mycket begärt??

Vad jag egentligen ville veta är om ni tycker det är okey att slå en häst. VAd gäller uppfostran är jag enig med er alla.

I mitt fall hade det iallafall känts bättre om jag fått veta att han varit odräglig så att jag hade kunnat komma och ta ut och in honom själv, alternativt visat de andra hur de ska göra. Jag blir irriaterad och ledsen av att de slagit min häst, och att jag kom på det genom att jag märkte att han var nervös...
 
Instämmer. Just det att hästen blev nervös är ju illavarslande. Känns som en berättigad bestraffning inte skulle göra hästen nervös - det har aldrig någon häst jag hanterat blivit iaf. :(
 
Jag tycker att detta verkar helt sjukt. Hur kan någon ta sig rätten att slå din häst det är ju du som ska uppfostra din häst och ingen annan. Om du inte ber om det förstås... Har du möjlighet att byta stall kanske? JAg skulle bli helt galen om någon gjorde så här mot min häst. Jag tycker överhuvudtaget inte att man ska slå hästar, det blir bara värre av det, man kan faktiskt markera rätt och fel på andra sätt.
 
Ja, jag vet :(

Tro mig, jag har funderat på att flytta. Jag har nu iallafall pratat med alla i stallet och de vet var jag står. Det är jag som har ansvar för fostran av min häst. Är det någon som får problem med honom så är det mig de vänder sig till INNAN de börjar slå honom!

Min häst har det för övrigt jättebra i stallet, stor utebox, bra mat, underbara gräshagar året om, bra unghäst kompisar... Jag får helt enkelt väga för och emot, och förutsätta att det inte händer igen. Skulle det mot förmodan göra det tror jag att jag skulle explodera... och definitivt flytta hästen därfrån iallafall!
 
Hm har alltid förundrat mig över folk som måste slå hästar i huvudet, man ska inte och aldrig slå en häst i huvudet.
Finns bättre sätt att få kontakt med glada och pigga pållar, oftast räker det med att man själv behåller sitt lugn..

Tycker du ska ta och tala om för dina stall kumpaner att gå en charmkurs i hästhållning om dom inte kan hålla händerna i styr..

Lycka till med din pålle.. :)
 
Jösses.

man undrar ju vad de vill uppnå med att slå hästen hårt i huvudet ????

Vore jag dig skulle jag som sagt se till att såna INTE hanterade min häst.
 
Ja det är verkligen riktigt hemskt. De slår sina hästar också på det viset, vilket såklart märks på hästarna. De är alla rädda om sitt huvud och stryker öronen bakåt då man tex. ska fodra. Man får tala lugnt och stryka dem över halsen, först då blir de lugna. Jag funderar väldigt mycket på det här... förstår inte alls varför de slår och inte heller tanken med det. Har fått svaret "de ska sättas på plats" men ingen djupare förklaring om VARFÖR??! Tror ibland att det bottnar i rädsla och definitivt i okunnighet om du frågar mig.

Ser jag någon slå min häst igen så lovar jag, det blir en rak höger på den personen.

Min häst är dessutom lugn och nöjd nu när han är åter i hagen med sina kompisar!
 
Vad skönt att höra att hästen är sitt vanliga jag igen.

Det att hästar stryker öronen bakåt vid fodring är väl inget direkt ovanligt ? Jag har ägt två hästar som kört "arga-minen" lite då och då. Alltid skrämmer det någon. Men vi har aldrig brytt oss. Varken hutat åt dem eller gullat extra om de varit såna. Det är väldigt skönt att veta att de som hanterar våra hästar ALDRIG skulle få för sig att slå till bara för att öronen pekar åt fel håll.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 075
Senast: mars
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 892
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp