*SUCK* Varför slår människor hästar????

S

Sidney

Min häst har den sista veckan stått ensam i en hage. Han har en kompis i hagen intill men iallafall, detta har gjort att han har mycket överskottsenergi. Anledningen till att han stått ensam är att han tagit sig ur den stora hagen där han brukar gå med sina kompisar, och att tråden inte blivit utbytt, varför jag inte vågar släppa honom där. Detta skulle blivit gjort under veckan men det är en annan historia...

Nu till saken. Jag har märkt att min häst blivit orolig och väldigt på tårna då jag tar honom till och från hagen. Jag fick en känsla av att någon slagit på honom eftersom han verkar så nervös.

Jag pratade med tjejerna i stallet och fick veta att han "betett sig som en galning" och gått på dem osv. och att de då varit tvungna att slå honom??! vi har ett kollektivstall så alla hjälps åt med insläpp, utsläpp osv.

Jag har aldrig slagit min häst. Däremot har jag jobbat mycket med andra övningar som förbättrat vår kommunikation och gjort att vi förstår varandra bättre. På detta sätt har jag lärt mig hantera honom de dagar då han är "på tårna" och väldigt busig med för mycket spring i benen. Jag är självklart bestämd och konsekvent men behöver inte med slag "sätta honom på plats" som några av de andra personerna uttrycker sig i mitt stall.

Det finns verkligen inget ont i min häst och han är inte på något sätt elak, men visst kan han hoppa och skutta. Självklart får han inte gå på någon eller vara farlig att hantera, men jag anser att det finns bättre sätt än att slå.

Enda anledningen jag ser att slå på en häst är om den är direkt farlig, dvs. anfaller dig, biter eller sparkas.

Vad anser ni? Ska väl tillägga att det är en unghäst jag pratar om, 4 år.
 
SLÅ hästar utan anledning,,,,,,,ge dom till mig jag skall nog slå utan anledning jag mä.

så här har jag tagit efter mina systrar.
biter hästen,bit tilbax,
sparkar hästen,vänd ryggen till å sparka baklängs tilbax.
men SLÅ aldrig en häst,då den inte kan slå dig.
 
Vill börja med att säga att jag peronligen inte tycker att man ska slå en häst, MEN jag tycker därimot inte det är fel att markera vad som är rätt coh fel.
Ta en titt på hästars beteende gentemot andra hästar, hur gör de om ngn annan häst kommer för nära.....
Om en häst, (spelar ingen roll om det är min eller någon annans häst,) går/springer över mej då markerar jag för kusen att den är inne på "mitt revir" och då får den EN boxning på bogen.....
Hjälp vilken hästmisshandlare jag är.... :angel:
 
Där är jag benägen att hålla med dej, fast jag inte heller vill förespråka att man slår djur överhuvudtaget. Men går en häst på ming så viftar jag ut med en arm eller svingar änden på grimskaftet. Om inte hästen då bakckar bak så blir den ju träffad... Lär den sig inte att hålla sig på avstånd så ja, då får den ju arm/grimskaftet på sig igen... De flesta fattar efter ett tag... :smirk:
 
jag håller med Buick50. Det är aldrig fel att markera vad som är rätt och fel. Dock kan man göra det på olika sätt och efter vad hästen lyssnar på. Min sköthäst skiter fullständigt i om jag med mörk, bestämd röst säger nej när hon står och krafsar med frambenet, och då kan jag peta på henne med fingrarna så att hon reagerar och fattar att jag vill att hon ska sluta. Sen har vi en mycket temperamentsfull dam i stallet som blir helt vansinnig om man slår henne (väldigt rädd om sig), och problemet är att hon är väldigt bråkig och vet om sin stora storlek (och utnyttjar den!). Vi har nyligen kommit på att det bästa sättet att tillrättavisa henne när hon biter lr sparkar (vilket hon gör ofta), är att vifta lite med händerna och bestämt säga nej. Det lyssnar hon på.
Därefter har vi en hingstig pojke som, liksom min sköthäst, skiter i röstläge och viftningar. Lr skiter och skiter, bryr sig inte. Han boxar jag till eller liksom slashar till (inte som det låter :P) när han beter sig fel. Men så räcker det med en gång, sen förstår han.
Så personligen tycker jag att man i tid, endast i tid och ej i otid, ska tillrättavisa hästarna på ett sätt dom lyssnar på. Enligt mig är det också viktigt att inte bråka med hästarna om man inte måste. Min sköthäst är ett bra exempel, då hon bara blir värre och värre om man inte tillrättavisar minsta lilla tendens till bråkighet i stallet. Medans andra hästar behöver man bara säga till om dom verkligen biter eller sparkar.
Man måste rätta sig efter häst och individ.

Hoppas jag inte sluddrat allt för mkt nu ;)
 
tänkte oxå tillägga att jag även sköter en 4-årig nykastrerad valack, och honom tillrättar jag bestämt men aldrig så att han blir rädd för mig, när han bråkar. Med bråk syftar jag på allt från att tugga sönder mina kläder till att med välriktat ben sparka mot mig. Jag är ganska sträng mot honom, men det ger resultat och han blir bara bättre och bättre för varje dag. Jag brukar inte behöva mer än att använda röst (och kanske ibland en liten boxning på bogen) när han är bråkig. Sen måste man ju ha överseende med att han har hingstbeteendet kvar.
En gång sparkade han mot mig, men då hann jag dra upp min fot mot hans hov (träffsäkert :D) och han blev så paff att han aldrig har försökt sparka mig mer när jag står bakom honom.
 
man ska inte slå på hästar i onödan,men e de kollektivstall får man ju se till att ha pli på hästen unghäst klr inte!
 
föredrar du att din häst orsakar skador på de andra i stallet eller att din häst får stå inne de dagar du inte kan släppa ut och ta in din häst själv?

jag föraktar människor som inte pratar med hästar på hästars vis utan ska lära dem att "tala" som människor..
en häst uppfattar ordet "nej" som ett nej om det förknippas med ett straff.. men du kan likagärna säga "duktig häst" med grov arg röst och få hästen att reagera på det likadant som den reagerar på ett "nej"..
och själklart tvärtom att säga med gullig röst "ditt halta j*vla åbäke" och klappa hästen.. då förknippar den det med beröm..
en höjd hand och ett bestämt steg framåt går inte att misstolka..

och en fråga:
hur lär sig en häst vad "nej" betyder? hur vet den att det är ett förbud?
 
Säger som många andra:
ett grimskaft, en höjd hand eller hotande kroppsställning brukar räcka, men man får naturligtvis se från individ till individ.

/
Susanne
 
Egentligen har du faktiskt ett val. Antingen tar du hand om din häst helt själv och får det på precis det sättet som du vill, eller så låter du de andra få fortsätta ta in och ut. Om inget tilltalar får du väl flytta.
Själv är jag egentligen inte för att slå, men jag har heller ingen lust att riskera livet för en lekfull häst. Tycker att det är respektlöst att leva rövare medan man tex går till och från hagen och det tycker jag mkt väl att man kan påtala för hästen på lämpligt vis.
Om tex en häst gång på gång inkräktar i mitt revir gör jag till slut utfall mot den. Dvs tar några snabba steg, morrar och höjer handen (slår INTE). Har endast hänt en gång att en häst inte backat då (den gick till anfall, men det är en annan historia...)
 
Jag tycker inte att man ska slå hästar, men dom måste samtidigt veta vad som är rätt och fel och man måste kunna säga åt dom. Oftast räcker det med rösten eller kroppsspråk.

Men jag tycker faktiskt att du som hästägare har ett ansvar att se till att det fungerar att dom andra hanterar din häst.
Du kanske får se till att vara med och hjälpa till och visa dom hur dom ska göra om hästen är stökig.

Vi har också ett kollektivstall, och tyvärr händer det att man måste uppfostra andra hästar. Vilket jag inte tycker är rätt. Vi har precis fått in en ny hingst som inte är speciellt trevlig att hantera för tillfället. Men då får faktiskt ägaren se till att ta in och ut hästen om inte jag tycker att det fungerar. Igår reste han sig och låg på som ett ånglok. Idag däremot gick det bättre, men nu står han i närmsta hagen.
Det är ägarens ansvar att se till att man kan leda hästen till och från hagen säkert.
 
Att slå en häst kaäänar lika lite till som att slå en människa man förlorar på de i lägnden men i ditt fall är de du som ägare som förlorar på deo ch inte minst hästen som får stå ut med de!!
Förstår tjejerna til len viss del unghästar och stirriga hästar kan vara en *helvete*att ta ut och in i bland!
Men genom att säga till med hjälp av en lugn röst eler små volter!!
har fullbolods hästar själv och har en lite uppföddning i familjen så de kan vara ett tufft jobb att ta ut de där motorerna i bland!!
säg åt dom att de förlorar bara i lägnden själv genom att betee sig så tänkt om du skjullle göra desamma med sdin häst=/
 
Slå och slå. Det kan ju vara på väldigt olika sätt !

har du frågat EXAKT hur de gör när de slår honom ?

En häåst som försöker springa över en är INTE roligt. Jag skulle först markera med kroppsspråk, typ arm eller grimskaft, är det då så att hästen inte reagerar så kommer den att "krocka" med arm/grimskaft" och på så vis få en smäll. Jag skulle också fråga ägaren om tips och råd hur den (dvs du) gör. Skulle hästen inte skärpa sig så skulle jag vägra ta ut den. Jag tar inte på mig att uppfostra andras hästar, jag vill heller inte riskera mig själv.
 
jag sa aldrig att man skulle SLÅ hästen,

jag sa sparkar den så sparka tilbax,då menar jag inte hårdt eller så.pluss att man skall vända ryggen till före man sparkar.

biter hästen,bit tilbax.

men jag skrev aldrig att man skall slå hästen.
 
Jag instämmer med föregående talare... Står man i ett kollektivstall och förväntar sig att andra ska hantera ens häst måste hästen helt enkelt vara så pass uppfostrad o hanterad att vilken hästvan, vuxen person som helst kan ta den till och från stall och hage. Ingen vill bli ihjälslagen och särskilt inte av någon annans häst.

Sedan undrar jag vad du menar med att SLÅ också? Pryglar dina stallkamrater din stackars kuse, eller säger de bara ifrån? Ibland funderar jag på om detta "nya" med kommunikation och ledarskapsövningar gått till överdrift... Visst är det jättebra att sätta sig in i hur hästen tänker osv, självklart, men detta att hästen ska VILJA allt själv och att man ska BE den snällt hela tiden tror jag kan bli farligt om man gör det urskiljningslöst. Det är stora och starka djur det handlar om, och de MÅSTE veta sin plats, MÅSTE veta att det är tabu att springa på eller slå emot en människa.

Självklart tycker jag inte att man ska vara ELAK emot dem, men att markera "NEJ" genom en knuff eller ett slag med grimskaft e d - varför inte? Hästen måste ju faktiskt utsättas för någon form av obehag för att förstå att den INTE får göra på ett visst sätt. Ett välriktat slag, knuff eller spark mot en häst som går över gränsen är INTE PÅ NÅGOT SÄTT misshandel.

AKO- som senast i går knuffade in åringen i boxen när han ville gå ut innan jag...
 
Står man i kollektivstall är det en förbannad skyldighet att ha sin häst hanterbar för andra människor. Jag skulle aldrig dela stall med någon som inte hanterar hästar på ett sätt som är acceptabelt för mig. Om någon av mina stallkamrater tappar min häst på väg till hagen vet jag att det hade kunnat hända mig likaväl. Vi har alla likvärdig kompetens inom den allmänna hästhanteringen.

Jag tycker det är jättefint att man först markerar för hästen att "nej, detta är inte OK". Men det är också på sin plats att inse att vissa hästar inte reagerar för t ex ett svängande grimskaft utan ser detta som en uppmaning att "ta fighten". Vet man med sig att man har en häst som kan sätta sig upp mot sin handler får man nog acceptera att vederbörande använder sina egna metoder för att inte skadas.

Min förra häst hade en tendens att dra iväg med folk, dock aldrig med mig. Jag tycker inte om att ha kedjegrimskaft till häst, men jag fick acceptera detta då det var nödvändigt för att alla skulle känna sig komfortabla med att leda honom.
 
Nej visst ska man markera vad som är rätt och fel, men vad är då rätt och fel? I mina ögon får inte hästen gå över mig, det är alltså fel, men ändå inget jag anser föranleder att jag slår min häst. Jag markerar med en hand i luften eller höjd röst, det räcker för att min häst ska veta att han gjort något jag tycker är fel.

Visst är hästar ibland tuffa mot varandra, men om du tittar på dem så visar de alltid på något sätt sitt missnöjde innan de går till angrepp rent fysiskt. Hästen måste få en chans att förstå att den gör fel också eller hur.
 
Ja du det kan man ju tycka. Vet inte om du läste hela mitt inlägg, men anledningen till att min häst varit på tårna i några dagar är att han inte haft några kompisar att leka med i hagen. Han har gått själv i en hage pga staketen inte varit i ordning. Tidigare har ingen haft några problem med honom och jag har varit i det här stallet i flera månader, så "pli" handlar det knappast om. Det handlar om överskottsenergi.

Det enda jag begär är att de andra har lite tålamod med min häst och inte slår honom så fort han skuttar till eller blåser upp sig. Självklart får han inte gå på dem, men det är ändå ingen anledning att slå honom. Det finns bättre sätt att tillrättavisa en häst och att få "pli" på en häst än att slå den, det är min absoluta övertygelse och också något jag lärt mig av lååååång erfarenhet.

Men visst, vi är alla olika, och jag har insett att många slår sina hästar i tid och otid för att få "pli" på dem eller sätta dem på plats.

Jag kan tillägga att de andra tjejerna i stallet har betydligt äldre hästar än min, men särskilt bra pli på dem har de inte trots att de använder andra metoder än mina.
 
Självklart har jag lärt min häst vad NEJ betyder, annars vore det ju ingen mening att använda det kommandot eller hur?

Min häst är inte farlig på något sätt. Men du kan läsa vad jag skrivit i mina tidigare inlägg om du orkar, så kanske det framgår lite tydligare vad det är som hänt här.

Självklart får ingen häst ha ett farlig beteende gentemot oss människor, men det ju det jag säger. Han får inte gå över någon och inte skada någon, men en häst måste också få vara en häst och vi människor måste förstå hästar beteende och inte slå på dem när de gör något som VI tycker är fel. Vad är egentligen så fel med att ha spring i benen när man inte har några kompisar och busa med och hur tror du att slag skulle kunna förhindra det beteendet??

Jag har kanske inte varit helt tydlig, men min häst är absolut inte "ouppfostrad". Vi har jobbat mycket från marken och han "lyssnar" bara men bemödar sig om att var lyhörd och "tala" till honom på ett sätt han förstår.
 
Till frågan i rubriken: Varför slår människor hästar?
Därför att de inte vet hur de ska behärska situationen och får nån typ av panik. Då sätter de uråldriga instinkterna igång och säger "bort bort bort!!!" för att skydda en själv.
Vet man inte bättre blir man aggressiv. Så funkar vi människor. (Försvarar oss...)

Det kan ju vara en så enkel grej att hästen råkade trampa en av tjejerna på tårna o så rullade det hela vidare - de kanske misstolkade nåt?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 075
Senast: mars
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 892
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp