Styrketräna unghäst

Askur

Trådstartare
Hur mycket och hur hårt kan man styrketräna en 4 åring?
Tanken är att bygga muskler då han är väldigt muskelfattig för tillfället.
Tänker jobba honom från marken under några veckor innan jag börjar rida honom igen och tänkte klättra i backar, promeneras i skritt, löshoppa lite då och då och även träna lite cavaletti lös. Men hur ofta, länge och hur hårt är "hälsosamt"?
Han är ju faktiskt bara 4 år och jag vill göra det så naturligt och roligt för honom som möjligt FAST att kunna bygga fina muskler.

Någon som är duktig på detta? :)

Sv: Styrketräna unghäst

Om hästen är väldigt muskelfattig så hade jag börjat med en väl uträknad foderstat där alla behov är tillgodosedda och vänta med träningen tills hästen fått upp lite hull och muskler.

Med det arbetet du beskriver tror jag inte att det är någon som helst risk att du överanstränger honom.

Håller dock med om det där med översyn av foderstaten, om du inte redan har gjort det.

Just för tillfället har han ett perfekt hull. Det enda som saknas är muskler. Foderstaten har jag redan analyserat över tillsammans med min foderleverantör. Han kommer att få tillräckligt för att kunna bygga musklerna om man tänker kring foderstaten men frågan är nu HUR man skall gå tillväga för att se bästa resultat. Hur mycket tex.

om den är i bra kondition/hull osv i övrigt: vad är det för muskler du avser att bygga? är det stärkande osv allmänt, för att komma vidare i träning osv? eller hur avser du? Är den riden osv hittills? Vad är bakgrunden till om du upplever den muskelfattig i sig osv?

Han är ganska nyss tagen. Går på vila nu och kommer att vidareutbildas inför en 5 års visning. Och som det ser ut nu har han inte tillräckligt med muskler för att kunna ridas för att sedan kunna vara redo att delta med. Han orkar liksom inte eftersom att han inte har några muskler. Så tanken är att först jobba upp konditionen och musklerna från marken för att sedan jobba vidare med det i ridningen. För som det ser ut nu orkar han inte det. Och det känns som det naturliga är bäst, och även roligast. Han är ju unghäst och jag vill inte tråka ut honom. :)

OK..
jag förstår nog inte riktigt ändå.
har du en nytagen unghäst så kommer den givetvis inte att ha muskler eller orka i sig? då rider man väl in den/börjar stärka både uppsuttet och jobb från backen med många vilopauser och fåtal gånger i veckan planerat osv, och sen bygger man på? eller har jag missuppfattat ditt inlägg? bygger på sig gör den ju då per automatik successivt utan att det handlar om ngnt intensivt muskelbyggande i sig?

I övrigt låter ju upplägget helt ok men jag undrar som sagt lite varför du upplever att den inte skulle vara ridbar utan att behöva massa muskelbyggande om den är i bra hull och kondition osv allmänt?

Ja, du missuppfattade det hela nog lite grann.. Åh, vad jobbigt det blev.
Hur som helst. Jag vill bara ha tips på hur man kan jobba med honom för att jobba upp hans kropp lite. Och hur MYCKET för att inte överanstränga honom fast få full effekt.

Hur mycket och hur hårt kan man styrketräna en 4 åring?
Tanken är att bygga muskler då han är väldigt muskelfattig för tillfället.
Tänker jobba honom från marken under några veckor innan jag börjar rida honom igen och tänkte klättra i backar, promeneras i skritt, löshoppa lite då och då och även träna lite cavaletti lös. Men hur ofta, länge och hur hårt är "hälsosamt"?
Han är ju faktiskt bara 4 år och jag vill göra det så naturligt och roligt för honom som möjligt FAST att kunna bygga fina muskler.

Någon som är duktig på detta? :)

Tycker ditt upplägg låter bra. Men är han inriden så tycker jag inte du ska vara rädd för att rida honom. Du känner ju din häst bäst med hur mycket han orkar hur mycket du kan köra på med. Skrift och klättring stärker ju mycket

Vår unghäst tränade vi enl följande:
Promenad ca 1 timme, blandat skritt och trav, varannan dag (vid hand)
Klättring i backar med inslag av liggande träd och sten, ca 30 min varannan dag (vid hand)
Löshoppning 1 gång varannan vecka
Tömkörning 1 gång/vecka

Efter 3 mån var han tillräckligt musklad för att påbörja inridningen.

Naturligtvis fortsatte vi ovanstående träning anpassad till övrig träning för att ytterligare bättra på och därefter upprätthålla styrkan.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 626
Senast: ako
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 596
Senast: Ragdoll
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 656
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar