Styrande tygeltag?

Totola

Trådstartare
Styrande tygeltag, är det något ni använder er av?
Isåfall vilka, i vilka situationer?

Tänker t ex på trängande tygeltag, tygeltag som placerar huvudet i ställning eller på annat vis är tänkt att positionera huvudets placering, ledande tygeltag osv, allt förutom den vanliga ramen av tygelns längd (som ju alltid finns där vare sig man tänker på det eller inte, och vare sig den blir rätt eller fel..).

Tänker ni på för- och nackdelar så ni anpassar tygeltag utifrån en viss nivå - och isåfall när bedömer ni att gränsen för nästa steg är nådd? (Tänker t ex på ledande tygeltag.) Finns det styrande eller huvudplacerande tygeltag som ni alltid tycker är ok och användbara?

Är nyfiken på att höra vad ni har för åsikter och erfarenheter i området! :)

Sv: Styrande tygeltag?

styrande tygeltag existerar inte så som jag ser det, aldrig hört det uttrycket? Just för att man inte styr med tygeln, såvida vi förutsätter att vi pratar om ridning bakifrån och framåt och den primära hjälpen sitsen.

ledande tygeltag använder man sig ju av dagligen dax, beroende på vad det är frågan om. ställning är väl det vanliga.

trängande tygeltag är no-no i min värld : )

Nyfiken fråga:
Om du tar ett ledande tygeltag för att ställa tex. Om du inte håller emot med innerskänkel då; går din häst inåt eller är den kvar på linjen den tidigare gick på?
Vad betyder tygeln om hästen följer den innåt? Är skänkeln då en mothållande hjälp?

Jag styr med flera kroppsdelar. Främst vill jag använda mina axlar till att styra. Följer hästen inte pga den inte är på hjälperna helt så kan jag behöva lägga till hand och i värsta korrigeringsfall skänkeln framdragen. Handen använder jag så att jag flyttar manken/bogen. På en skolad häst så räcker det med att jag vrider axlarna dit jag ska och tar med mig händerna. På en grönare så får jag använda mig av tygeln mer mot halsen. Handen får dock aldrig gå bak eller bli fast och dragande. Jag upplever det väldigt simpelt att få tag i tex en utskjutande ytterbog eller obalans i sidled i hästen med det här sättet. Hästen ska också hela tiden fråga"får jag göra volten större?". Vi börjar med att flytta dem undan inner tygel och ev inner skänkel för att lära in det och få en insida genom böjning. Sedan kopplar vi på en yttersida och har där yttertygeln som ram för fomen. Hästen frågar "får jag gå ut?" och vi säger "ja, hit men inte längre" med yttertygeln. Då håller sig bogen på plats och man kan lägga i mer energi bakifrån. Och hästen är i balans i sidled.

Jag använder en massa olika tygeltag i olika situationer för att formge hästen framtill och koppla på den fram innan jag börjar rida den bakifrån. Det är väldigt udda vet jag. Och förklara dem på nätet känns lite överkurs.
Men jag använder handen där det ger effekt då jag korrigeringsrider/utbildar. I slutet är handen enbart still i normalposition.
Det är inget man bör laborera med själv utan kunskap.
Men jag skulle önska att fler tränare hade kunskap nog att lära ut ett sätt som leder till mindre slitage i hästarna. För jag tror mycket av ridningen som idag sker i utbildningsstadie av häst och ryttare är rent skadlig för hästen.

vad har din fråga att göra med att jag säger att jag inte känns vid styrande tygeltag som koncept? om skänkeln är mothållande är inte tygeltaget mer styrande för den delen. vill jag styra gör jag det ju med ett ledande tygeltag och ytterhjälperna i samverkan med förhållande innerskänkel. Det är ju inte tygeltaget som är det styrande i ordets bemärkelse.

Nyfiken fråga:
Om du tar ett ledande tygeltag för att ställa tex. Om du inte håller emot med innerskänkel då; går din häst inåt eller är den kvar på linjen den tidigare gick på?
Vad betyder tygeln om hästen följer den innåt? Är skänkeln då en mothållande hjälp?

ett ledande är ju just- att man tar med sig hästen dit man ska, men i första hand med vikt o vändande ytterskänkel.

det går inte att ställa hästen med det.

Styrande tygeltag är ngt eget påfund.

Jag använder en massa olika tygeltag i olika situationer för att formge hästen framtill och koppla på den fram innan jag börjar rida den bakifrån. Det är väldigt udda vet jag. Och förklara dem på nätet känns lite överkurs.
Men jag använder handen där det ger effekt då jag korrigeringsrider/utbildar. I slutet är handen enbart still i normalposition.
Med tanke på vad du skrev om din unghäst så blir det fel om huvudställningen går först.

Varför kan du inte bara svara på frågan? Den är väl inte så hemsk? Det känns som du blir förolämpad eller känner dig trängd av en simpel fråga? Jag ser inte varför tyvärr. Ber om ursäkt om jag på något sätt fått dig stött. För jag fattar inte varför.

Jag bara frågar hur din häst reagerar på tygeltaget. För att jag är nyfiken och gillar att diskutera. Även om vi tror olika saker så bör vi ju kunna prata om det på ett diskussionsforum tycker jag.

Jag tycker du verkar vettig. Så tänkte att vi kanske kunde diskutera något jag finner intressant. Som rör styrningen.

När man svänger med traditionella systemet så visst, sitsen är primära hjälpen även där. Men med unghästar tex så måste man ju ibland förstärka med tygeln. Och då upplever jag att man måste hålla emot med innerskänkeln för att inte obalans ska uppstå i sidled. Och lär man hästen att följa tygeln, vilket man faktiskt gör i det vanliga systemet upplever jag att man lättare får obalans i sidled. Och att man dessutom måste lägga till ytterligare en hjälp enbart för att mothålla. Man måste först säga "gå dit" och sen bestraffa den för att den gör det genom en mothållande skänkel.
Eller när bogen flyter ut och man antingen ska sitta och rida utåtställd tills den skjuts in. Eller dra fram ytterskänkeln. Vilket för mig blir dumt då man tex i galopp vill ha ytterskänkeln bak.

Genom de tygelhjälper jag använder så behöver man inte använda benen till att styra fram(bogarna alltså.. de styrs med tyglarna om sitsen fallerar). Man behöver inte heller ge en mothållande hjälp då man först ber hästens kropp göra en sak och sen bestraffa den i stor sätt genom att säga motsatt sak - samtidigt.

Så tänker jag.. Var och en blir salig på sin egen tro. Jag på min så klart. Men iom att jag tror så här vore det intressant om någon kunde motbevisa mina teser om det andra sättet. Du rider ju så och brukar kunna förklara bra och vara vettig. Därför frågar jag dig.:)

Om du använder ledande med skänkeln som förstärkning är det understödjande tygeltag. handlar om att få den att böja sig i inner sidan- ej halsen.

Inget som jag använder på unghästar.

Det går prima att rida en unghäst med ytter-vändande skänkel långt fram utan att den tar det som galopp.:confused:
Det är dock en korrigerande hjälp som även kan användas i galopp- men bara som en markering- in med bogen eller om den ska vända snävt- inget heller för en ung häst.

Det krävs när man ska minska en volt jättemkt- för att den inte ska luta inåt.
Man vänder vänder in framdelen hela tiden o måste ibland putta ut rumpan.
I trav eller skritt- jo. Som en framdelsvändning.

äsh, du tolkade mig fel, jag svarade bara kort, det var inte avsett att vare sig vara otrevlig eller handlade om att jag blev defensiv.

Men jag tycker jag svarat på frågan? axel verkar ha tolkat mitt svar korrekt. I ditt sista svar till mig så ser jag inte att vi pratar om samma sak riktigt? skänkeln är ju inte det styrande tygeltaget. Jag svarade utifrån fokus på just tygeltaget. vad skänkeln gör har ju inte med det att göra, så som jag såg frågan.

på en unghäst är det fortfarande ett ledande tygeltag för min del - om än ett förstärkt övertydligt sådant, dvs handen ut och mer ledande än på en utbildad häst.
pratar vi första uppsittningen utan medhjälpare någonsin så visst - då har jus skänkeln ingen funktion då hästen inte förstår den. Kanske kan man snacka om styrande tygeltag då - fast då måste ju hästen förstå även tygelns grundprincip hjälpmässigt?

Jag tolkade TS som att vi pratade om frekvent förekommande hjälper i fråga om tygeln - inte undantags variant a la oriden unghäst som inte förstår hjälper ö.h.t?

du blandar in en massa här som jag inte tolkat ursprungsfrågan som. Nu är galopp fattning med? jag förstår inte sammanhanget att det skulle vara ett hinder att i vissa fall ha skänkel läget längre fram och i andra lägen längre bak? det registret använder man sig ju av hela tiden under ett ridpass, beroende på vad man utövar??

Senast ändrad:

Han är ett extremfall. Han har lugnat sig sen jag bytte till det här sättet. Han har som jag skrev i andra tråden varit värre då han ridits "som alla andra rider". Han har ju ändå gått så hela sitt liv. Och då varit värre.
Med honom fick jag tips av min ena dressyrtränare att skita i formen och bara rida fram och fram.. Det gjorde honom värre. För hans psyke fixar inte det. Då taggar han upp mer och mer och man måste rida tills han blir helt utjagad innan han blir lugn.
Nu när jag bytt till andra dressyrtränarens filosofi så har han inte rest sig en enda gång. Och han är mer harmonisk att rida. Han är inte lika rädd heller iom att han inte hinner tagga upp och fullständigt flippa ur.
Han har ridits vanligt hela livet och då varit fullständigt livsfarlig. Trots att han stått hos tyskutbildat proffsberidare och annan proffsberidare. Så att försöka ge mig och ridsystemet jag nu börjat använda på hästet skulden funkar tyvärr inte. Det hade varit enklare för mig med. För då hade problemet varit enkelt fixat.;)
En häst anser jag ska gå med noll i handen. Så vill han ha det också. Men den måste tåla att man någon gång tar i den. Tex om den vill springa iväg då man sitter upp eller om den blir till sig och försöker ge sig iväg. Då kan man inte resa sig för att man inte vill stanna. En viss tolerans och lydnad för bettet måste man ha. Han kan inte få rusa runt helt okontrollerat i valfri gångart.
Är han i korrekt form och helt lösgjord så taggar han inte upp. För han är inne i arbetet mentalt och mentalt lösgjord. Det fungerar på den här hästen. Att han rest sig förr och varit väldigt upprörd då han fått fri form men inte nu i form känns som ett rätt bra kvitto.

Och som jag skrev så kommer inte formen först. Den kommer först när punkt 1 och två är på plats. En unghäst ska inte göra mycket till övningar. Och där är det lite skit i formen. Jag pratar om en utbildad häst. I inlärningsstadie eller om annat felar skiter jag också i formen. Men en inriden och lite utbildad häst ska kunna gå i form och kunna läggas där anser jag. Att sitta och harva 20 varv i en övning för att få den i form är inte min grej. En häst rider man i form med hjälperna. Sen kan man använda sig av övningar för att få till ännu mer samling, ännu mer lösgjordhet etc.

Men alltså.... vad pratar du om nu?
Jag tycker det blir farligt när man börjar diskutera extremfall och metoder tillhörande dessa, i en allmän diskussion.
Noll i handen - har du ett dragläge och stöd på bettet när du skriver noll? Det är en förutsättning för min del att dragläget finns där, dvs energin finns i en ram, sen att känslan är lätt lätt lätt, så ska det vara. Men Noll i handen - nada. om vi ska prata detalj betydelser i ord så vill jag definiera den skillnaden i mitt fall.

Haha.. Nu är det missförståndens dag tror jag..

Jag spann vidare på frågan. Jag ser inte skänkeln som den vändande hjälpen nej. Utan om man tar ett ledande tygeltag: vad händer i hela hästens kropp?
Det var min fråga.. Jag tycker att hela hästen liksom pivoterar runt inner fram då. Den kommer in med nosen och arslet vill ut lite om man överdriver det hela. Vikten hamnar iaf på inner fram(ytter bak lättar något). Om man bara tar tygeltaget. För att hästen då INTE ska ramla inåt måste man lägga till innerskänkeln. För att hålla upp balansen.

Och jag menade absolut inte att en unghäst skulle ta skänkeln som galopp. Jag pratar inte unghäst alls.. Haha..
Jag menade att i galopp vill man ju ha sin yttre skänkel lite tillbaks. Om man då ska flytta in en flyende ytter bog med ytterskänkeln i galopp har man ju lite problem anser jag. För foten är ju redan bak. Man kan inte ha den på två ställen. Därför måste man rida hästen "utåtböjd" alltså böjd mot ridhusets yttersida. För att bogen ska komma mot voltens mitt.

Det jag menar är att jag tycker det är konstigt system då man ska behöva göra så många hjälper som jag anser vara onödiga och går emot varann.

Om jag får en utåtskjutande bog i galopp på volt tex så sätter jag bara yttertygeln som ram iom att mina hästar inte får gå "genom" tygeln. De går upp till yttertygeln men inte längre. Och jag styr bogarna och manken med tygeln iom att jag inte påverkar i munnen då. Och iom att påverkan är direkt på det stället jag vill påverka slipper jag reflexer i resten av kroppen som jag måste påverka med mothållande hjälper.

Jag böjer också för innerhjälper.. Men mer då genom att bara sitta på inner sittben och något föra bak ytter ben någon cm iom att yttersidan blir längre.
Lyder inte hästen för sitsen så får jag även jag ibland använda inner tygel och inner ben. Men de hästar jag rider är skolade att inte följa tygeln och det ger en lite annan refex. De faller inte in med tygeln iom att tygeln betyder "bort" i sidled.

Nu var det axel som tog upp honom och inte jag. Jag känner bara att jag måste få påtala att metoden inte gett hästen problemen. Vilket jag förstod var Axels mening. Det här är en häst vars mor uppförst sig precis likadant och som trots proffsutbildning uppför sig så.
Så den lilla hinten om att det var pga ridmetoden han nu för några veckor sedan börjats tränas genom är liksom inget som håller.

Jag vet att Axel menade på att hästen hölls i form genom handen och att den därför reser sig. Han reser sig om han får något i handen. Så det går inte så enkelt att förklara.

Jag har kontakt i bettet och han kommer fram till handen. Men han hålls inte på plats. Jag jobbar på att få mer kontakt. För när de reser sig försvinner de ju från kontakten genom att backa av och upp.
Och givetvis, som jag påtalat för er båda och alla andra, i alla tidigare trådar så rider jag hela hästen.

En unghäst ska ju som sagt inte göra så mycket mer än gå i balans. Om den är normal.

Men jag pratade inte unghäst tidigare i tråden.. Tills Axel tog upp min för att misskreditera mig.

Ja, jag använder mig av styrande tygeltag.

Om jag planlöst skrittar runt på lång tygel i min egen lilla värld och inser att jag är på väg in i ett hinder, en pall, eller vadsom... så drar jag i ena tygeln och hästen går åt sidan. Förmodligen i ren självbevarelsedrift.

Min dotter som är 11 använder sig av styrande tygeltag. Dra höger, hästen går åt höger..

I andra övriga fall så använder jag mig av kroppen när jag ska styra hästen, däremot använder jag mig av ledande tygeltag och även ibland understödjande.

Men varför i hela friden ska du styra med tygeln till att börja med, så att du sen sekundärt ska behöva korrigera med skänkeln pga reaktionen?

det är ju det som är haken och anledningen till förvirringen? du styr och vänder med sits och skänkel! Tro fasen att hästen stjälper över om du börjar i tygeländen och inget annat, då blir ju skänkelhjälpen en första-hjälpen åtgärd som reaktion. Varför ska du behöva släcka bränder du själv onödigt och felaktigt självorsakat liksom?

Jag är inte intresserad av vad som tolkas som axels anledningar till att svara dig eller inte. Jag läste ditt inlägg rakt av, har ingen insatt het i era respektive dialoger sinsemellan.

Malinsky : )
i min värld finns det god chans att hästen själv svänger istället för att rasa in i hindret. Men det du beskriver är ju en självbevarelse reflex typ och jag förstår in poäng :D

KL
en bra övning är att skritta i serpentin i bågar på lång tygel. då märker man nämligen att hästen svänger av så lite som att man vrider sitt huvud och tittar i rörelseriktningen. Det är en riktig ögonöppnare och påminnelse för hur lite som krävs. Och det understödjer min filosofi att styrande tygeltag, i ordets äkta bemärkelse, är en villfarelse i fråga om både nödvändighet och effektivitet, om vi fortfarande pratar ridning så som jag alltid vill utgå ifrån - dvs ridning bakifrån och fram, och med sitsen som den primära.

Senast ändrad:

Jag lär in att hästen hela tiden ska fråga "får jag göra volten större?". Och då göra det i balans genom att komma utåt. När jag sedan kopplar på min yttertygel som stopp utåt och också vändande genom att jag stänger av med tygeln som ram i sidled så ramlar hästen inte inåt även om jag svänger snävt. Och på en volt får man ju svänga i varje steg iom att det är ett böjt spår. Just som Axel säger.

Men iom att jag lärt in att den ska flytta bogen och manken bort från tygeln i sidled så håller manken balansen och hästen börjar inte luta. Jag slipper utom i extremfall korrigera med innerskänkeln. Om hästen skulle börja luta har jag ridit för lite fram i innersidan. Den ska alltid tänka fram och ytterbog in på en volt. Som i en pirouett. För mig är volten början på en pirouett. centrerar man den så ska det kunna bli en pirouett. Då måste yttersidan tänka bogen in och innersidan tänka fram i balans. Jag ser ingen anledning att börja svänga annorlunda för att jag centrerar volten till max(pirouette). Många som rider pirouette använder sig ju lite av tränande tygel tycker jag. En vändning görs för mig på samma sätt om det är en stor volt eller en pirouette på arslet. Med samma hjälper.. Så jag vänder för yttertygel och om balansen blir tilt har jag ridit för lite fram i indidan och kan också behöva korrigera genom att lyfta innerhand lite(hästen ska ju upp och bort från den). Jag kan tänka lite att det är som att fästa sån där dubbel datorjoystick direkt på hästens manke. För mig fungerar det iaf...

Om du är intresserad av det eller inte är väl lite orelevant tyvärr när jag måste ta upp det iom att det dras upp för att misskreditera hela metoden. Man kan inte dömma ned en metod för att en häst som är speciell inte regarat bra på tidigare metoder och sedan försöka få det att låta som det jag och tränare gör nu är det som utlöst problemet. Det är lite tramsigt sätt att slippa duskutera.

Tycker man metoden jag kör är skit så är det väl en sak. Men diskutera det då istället för att dra in helt felaktiga saker..

Jag rider inte så som jag skriver att hästen välter av. Det vore ganska dumt att göra det om man anser det fel va?;)
Dessvärre ser jag ju många, många andra rida så och vara helt förtvivlade över att de inte får till det.

Jag svänger som sagt för sitsen. Men ibland behövs tygeln.
Jag tror inte du heller tex skulle klara att rida pirouett i galopp utan att svänga det minsta med tygeln. Jag klarar det iaf inte. Isf skulle den inte bli så centrerad alt slapp. Jag ger sitsen som primär hjälp. Går inte det igenom förstärker jag med övriga hjälper. Och nej, mina hästar stjälper inte. Det är just det som varit poängen i hela diskussionen.
Jag styr i första han bogarna med mina axlar och bakdelen med mina höfter. Jag kan hafsa mig igenom det mesta på häst utan utrustning. Så jag förstår att hästen svänger väl för sitsen. Men pirouetter tex skulle jag aldrig fixa så. Och jag har inte sett en enda GP-ryttare göra det heller.

Senast ändrad:

Nix, jag håller inte med.
volt eller piruett.
Jag vänder inte med ngt styrande tygeltag.
Jag vänder för ytterskänkel och sits. Grundprincipen som gäller för mig är att jag tittar dit jag ska, vänder, och tar hästen med mig. Jag är där jag sitter,det är centrum av min vistelse. liksom :D

att handen samverkar gör det inte till ngt styrande tygeltag för den skull. det är ju det jag skrivit. styrande i tygeln nej. ställning - japp. En volt eller piruett styr man framför allt inte med tygeln primärt för att få till det, jag lovar.

och jo - jag tycker faktiskt att din och axels personliga vendetta inte har ett dyft med saken att göra. Jag är inte för fem öre insatt och kan uppfatta den. så det som skrivs som argument eller tas upp som exempel här blir en generell redogörelse, punkt slut,som andra läsare sen redogör och svarar på, förutsättningslöst utan bakomliggande kriteria eller anledning. Ta det på pm och diskutera huvudfrågan objektivt här i tråden.

Jag förstår inte vad din synpunkt på att andra rider så, har att göra med din egen beskrivning? frågan är väl som TS skapat det, att man beskriver sin egen metod och motiverar varför och vad?

Senast ändrad:

jag kunde inte låta bli :p Blev faktiskt lite full i skratt :D

har aldrig hört "styrande tygeltag" förut. Men som sagt, på ridskolorna i nybörjargrupperna så är det styrande tygeltag som gäller.. ;)

Liknande trådar

Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 792
Senast: lbb
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 174
Senast: IngelaH
·
Träning Treåringen ger mig lite gråa hår för stunden. Okej att alla mina hästar är/har varit arbetsnarkomaner, men det här är löjligt...
Svar
11
· Visningar
1 528
Senast: Alexandra_W
·
Träning \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring Lite synpunkter och tankar tack! Läs dock HELA texten innan ni svarar. Kele är nu ganska exakt...
Svar
19
· Visningar
1 433
Senast: Honungsblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama