styngflugelarver

T

Thindra

Vi har varje sensommar styngflugans ägg på våra hästar. Nu håller jag på att planera höstavmaskningsmedlet. Sedan det kommit ut nya medel på marknaden så har jag dåligt med koll.

Ett bra och billigt medel som framför allt tar just styngflugan? Tips? Vi använde oss av Equimax Nu, då detta var ett krav från betesföreningen där våra unghästar spenderar sin sommar, vilket gjorde att vi tog det på alla hästar i stallet. Vi har många yngre hästar i stallet, och vi har haft förekomst av bla spolmask hos dessa.

Men nu gäller det alltså höstavmask. där vi ser styngflugans ägg och kan till 100% anta att våra djur fått larver i sig innan sommaren är över.

Så bra tips tack :bow: !

Sv: styngflugelarver

Måste också passa på att fråga. I Häst boken man kan köpa på apoteket så finns det ett mycket käckt avmaskningspreparat schema. Alltså man ser vilket/vilka preparat som tar vilka parasiter, spektrumet så att säga.

Men boken uppdateras inte lika ofta som maskmedlen just nu! Dessutom känns det onödigt att springa och köpa en ny bok hela tiden bara för maskschematsskull. Finns det något liknande här på nätet? Man vill ju inte avmaska med för brett spektrum om det inte är nödvändigt. Och maskmedelstillverk. tar inte med konkurenters medel så som apoteksboken gör.

Tacksam för tips!

I Ridsport har de i princip varje vår ett nytt schema med alla medel (åtminstone verksamma substanser) som jag tycker är ganska bra. Vårens nummer har dock varit.

Får hålla utkik nästa vår då! Gillar när det är färdiga pedagogiska scheman där man lätt kan överskåda preparaten och dess verkan! Om någon hittat en sådan sida på nätet, tipsa gärna! Eller kanske någon som gjort en egen uppdaterad variant?

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 776
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 425
Senast: Karminnie
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
258 530
Senast: sassiball
·
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
2 026
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.