Styngfluga

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Vinga
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 240
V

Vinga

Den ska man ju maska mot ungefär vid första frosten (om man hittat ägg)

Mina hästar har haft gott om ägg på frambenen senaste månaden så det får bli en maskning nu med ivomectrin.
2 nätter nu har det varit frost, så ska man maska nu eller vänta ännu någon vecka???
(bor i östra skåne)

Sv: Styngfluga

Jag skulle nog vänta lite till för att vara på säkra sidan att flugan verkligen gett sig.

Jag kulle oxå vänta ett tag till, tills dom "riktiga" frostnätterna har anlänt.

Tänkte också så men frågade fall i fall :)

brukar vänta med den maskningen (de år det krävs) till in i november iaf, så då får det bli så även i år !

*Knapplån* (och lite trådkapning...!)

Har inte haft häst så länge och undrar om det bara är vid konstaterade ägg på kroppen som man behöver avmaska mot styngfluga? Vet hur de ser ut, men har inget sett på honom.

Ja ser man inga ägg behöver man inte maska i regel.

Vi plockade bort de ägg vi hittade direkt och det kom inga nya, så vi maskar inte heller.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 727
Hästvård Fattar inte vilket underforum jag ska lägga tråden på men snubblade över dokumentären "Fjällryttaren" på svt och har visserligen bara...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
20 080
Senast: MiaMia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka