Sv: stuptygel

England fick sin första djurskyddslag, kommer inte ihåg om det var världens, tack vare boken om "Black Beauty"! :bow:

Nora skrev:
Och så länge dom ger fan i att köra ihjäl nån annan än sig själv!!!

Jo det var nog skillnader mellan hästar och hästar, och som du säger säkert för att alla var tvungna att ha häst även om dom inte gillade dom... Men överlag tror jag att djurhållningen var rätt mycket sämre då än nu!

Sedan så tror jag att vi har avlat sönder mycket av tåligheten med.Och om man ser till dom kunnskaper som vi har idag mot vad dom visste då så vet jag inte om jag kan hålla med om att djurhållningen va såååå mycker sämmre förr.

Så det skulle vara en ursäkt? Trots att man inte visste hur det skulle göras så är väl faktum att djurhållningen är bättre nu än förr. Sen har det väl inte så mycket och göra med hur egenskaper avlats sönder...

Ja, djurhållningen var ju sämre då pga att man inte visste lika mycket om hur djuren fungerar då som nu.
Men jag tror nog att många var måna om sina hästar på sitt eget bästa vis ändå. Många hade inte så mycket pengar att röra sig med och då fick man se till att sköta de djur och saker man hade bra, eftersom man inte hade råd med "slit och släng".

Idag bor ju hästar i stora fina stall och har alltid bra mat. Det är ju förståeligt att man inte kunde bygga såna stall vi har idag åt sina djur när man själv bodde trångt och kanske knappt hade mat på bordet för dagen.
Precis som idag i vissa delar av världen. Många förfasas över hur illa djuren är skötta, men då får man titta på hur människorna har det.
Hur bra ett djur har det hör ofta ihop med hur ägarna har det ställt.

Förr kunde de iaf fredligt köra en tur utan att riskera att möta monster till traktorer, crossar, långtradare och fan o hans moster som kan ställa till med bekymmer om det vill sig illa.

Ja, ush det finns så myck dumt folk som har häst. Månge kan vare så elake med. Dom se int hästen som en kompis utan mer som en gammel syffel som är bra att ha ibland :devil: . Sonna folk gill jag int.

Senast ändrad av en moderator:

Jo, jag säger ju inte att man behöver lägga ner så mycket pengar som möjligt för att hästen ska vara väl omhändertagen. Och det var nog dom som hade det lite sämre ställt som skötta djuren bäst. Och jäkligt intressant att se alla djurskyddsregler men inga regler för hur stor yta en människa måste ha... :smirk:

menar ni en Sidecheck?
sidecheck.jpg

Gar fran bettet genom ringarna vid pannbandet o fasts mellan tommringarna.

Vi anvander sidecheck pa hastar som har bra "head set" men tenderar till att sanka det for mkt. Bade vid longlining o vid korning.

Hittade den här gamle tråden om stuptygeln o tycker den ser ganska lik ut som den sk. "grästygeln" som säljs för att hindra glupska ponnyer från att köra ner huvudet o äta. Inte så himla dum tanke tycker jag faktiskt! Rätt använt till rätt häst kan den nog va bra... precis som andra hjälptyglar är bra om de används rätt...

hej om ni söker på youtube sökord horsepulling så har dom . när man körde med stuptygel förstörde man ryggen på hästarna .

Söker man på selar i usa så har många selar stuptyglar. Men idag kallas det som tidigare nämnts för sidecheck (går vid sidan av huvudet som på bilden ovan) eller ett overcheck (går upp över pannan och nacken precis som på travare)

Joo...allt ska ju se bra ut! Jag är helt säker på att det var så på riktigt. Författaren förde ju fram hur djuren behandlades, då det inte var något man direkt la någon omtanke på under den tiden! en tidig djurrättsaktivist? (någon credit ska man väl ha för att tvingat igenom sig två år av litteraturhistoria???)

Jo den boken skrev som en protest mot hur hästar behandlades i dåtidens England, så det är nog sant. Vetinte varför det inte skulle vara det, djur får gå igenom mycket för att folk ska vara nöjda.:crazy:

Är det inte också förklaringen till att vagnsraser har den höga nacken och höga knälyft tex? Se på friesern och andra vagnshästraser. Det ska se tjusigt ut utan att behöva spänna dem så.

Det närmaste jag har kommit till en förklaring (till en bild där det tömkördes på blank kandarstång och med stuptygel) var att stuptygeln skulle hindra hästen att bli för kort och låg i nacken.

(Ett annat tips för att motverka det är ju att köra på tränsbett tills hästen är mogen för stång... :angel: )

Jo det stämmer att jag har en gammal finsele med huvudlag och stuptygel...jag är inte säker på hur jag får till det där med bild :confused: Jag ska kolla om nån kan hjälpa mig att lägga in.
Selen är just nu inlämmnad för genomgång så det finns bara kort utan häst tyvärr..

Oj :o jag svarade dig men det var ju både dig och nordtravre :angel:

Liknande trådar

IT & mobiler Med "äldre" här menat säg 50+. Alltså typ medelålders och uppåt. Är nyfiken: Hur väl hänger ni med i dagens teknik/medier/etc? Använder...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 572
Senast: åke
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 228
Senast: Mickizz
·
Kropp & Själ Så jag sitter här lite småchockad med tusen tankar i huvudet efter ett besök hos gyn. Funderade en sekund om jag inte skulle göra en...
2 3
Svar
40
· Visningar
12 473
Senast: Anonym15
·
Övr. Barn Min son är diagnostiserad med asperger samt selektiv mutism, högfungerande och väldigt intelligent. Kommer troligen blir lite rörigt...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 073

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp

Hästrelaterat