Splittan

Trådstartare
Satt och läste om KG när han tömkör.
http://www.remont.se/article.asp?id=316

Är det någon här som har en bra bild på stuptygel, någon som har använt en sådan, för och nackdelar!

Jag vär nyfiken, för jag har aldrig hört talas om den sorts tyglen förut.
Man lär ju sig inte om man inte frågar. Har dock inga tankar på att använda den själv, men är nyfiken på dens funktion.

Räcker det inte att ha samma tråd på ett ställe? Det är fruktansvärt irriterande när samma tråd ligger på flera ställen, och så måste man hoppa runt för att svara. Snälla ni som läser detta, svara på den tråden som ligger på hästutrustning i stället där det redan finns en påbörjad diskussion!

Blev tipsad att lägga tråden här i stället! Ämnet handlar ju både om körning och om utrustning.
Tänkte att de är kanske fler i detta forumet som vet mer.
Av egen erfarenhet så håller man sig till de forum man tycker om...

Hej!
Jo, en stuptygel användes förr för att det ansågs finare med hästar som gick med huvudet högt. På många däcklar finns det fortfarande den krok som tygeln fästes i kvar. (Den som sitter mellan tömringarna) Man spände alltså upp hästens huvud på samma sätt som man gör på travhästarna i löp. Idag används inte stuptygel. (Möjligen av mycket kunniga personer för korrigering av en speciell häst)
Hoppas att du fick svar på dina funderingar.
/M

Sv: Re: stuptygel

Men finns inte den ringen kvar på många nytillverkade selar? Eller är det på gammla som jag har sett det?

Sv: stuptygel

Dom finns kvar av tradition och för syns skull men har ingen större betydelse!

Skulle vilja prova...låter som han pratar om min häst när han berättar om varför den används... :D

Precis. Jag har dock fäst tömmen i den ibland, och fäst ett körtäcke. Man kan hänga jackan på den när det blir varmt ;)

Jag har alltid hyst lite agg till stuptygeln efter historien om Black Beauty där den drogs åt tills Ginger blev tokig och stöp! Och stackars Beatuy fick gå med den jämt i allt arbete och hade så ont.
Då grät vi! :cry:

Men kroken är ju fin.

burton skrev:
Jag har alltid hyst lite agg till stuptygeln efter historien om Black Beauty där den drogs åt tills Ginger blev tokig och stöp! Och stackars Beatuy fick gå med den jämt i allt arbete och hade så ont.
Då grät vi! :cry:

Men kroken är ju fin.

Precis, de skulle dra ett stort lass uppför en brantbacke.

Visst spände dom kindkedjan jättehårt också? Eller var det stuptygeln? Ja det var nåt som var jättehemskt i alla fall men det var så länge sen jag såg den!!

Fast visst dras den annorlunda än uppkäken? Den löper ju över nacken och pannan, hade för mig att stuptygeln löper genom ringar bredvid nacken till bettet precis som chambonen, även om den sedan inte går ner mellan frambenen?

Den löper som du säger genom ringar på sidan av nackstycket och fästes i bettet så det lyfts varje gång hästen sänker huvudet.
/M

Jo det var stuptygeln som drogs åt mer o mer. Har för mig att de bodde hos nån dum kärring då som varje dag krävde att det skulle dras åt mer.
Det får man hoppas att folk inte gjorde så på riktigt, men man kan väl aldrig vara så säker. Det finns folk till allt.

Dom hade den säkert också för att inte fina vagnshästar skulle stå och dra ner huvudena och greja när meningen var att de skulle stå och se fina och väluppfostrade ut när de var parkerade på fina herrgårdar och annat.

Joo...allt ska ju se bra ut! Jag är helt säker på att det var så på riktigt. Författaren förde ju fram hur djuren behandlades, då det inte var något man direkt la någon omtanke på under den tiden! en tidig djurrättsaktivist? (någon credit ska man väl ha för att tvingat igenom sig två år av litteraturhistoria???)

Men det var ändå rätt olika på hur hästar behandlades. Gruvhästar och andra arbetshästar hade det nog stentufft, medans de på finare ställen hade det bättre än folket som skötte dem.

På den tiden fanns det ju bara hästar att ta sig fram med vilket medförde att folk som inte gillade djur alls var tvungna att använda dem. Mycket hästar blev nog förstörda och kanske kördes/reds ihjäl av fyllon på väg hem från krogen.
Idag behöver ju inte de som inte gillar hästar hålla på med dem, tack och lov, utan kan köra sönder en bil istället. (så länge de ger f*n i att köra fulla!)

Och så länge dom ger fan i att köra ihjäl nån annan än sig själv!!!

Jo det var nog skillnader mellan hästar och hästar, och som du säger säkert för att alla var tvungna att ha häst även om dom inte gillade dom... Men överlag tror jag att djurhållningen var rätt mycket sämre då än nu!

Liknande trådar

IT & mobiler Med "äldre" här menat säg 50+. Alltså typ medelålders och uppåt. Är nyfiken: Hur väl hänger ni med i dagens teknik/medier/etc? Använder...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 572
Senast: åke
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 228
Senast: Mickizz
·
Kropp & Själ Så jag sitter här lite småchockad med tusen tankar i huvudet efter ett besök hos gyn. Funderade en sekund om jag inte skulle göra en...
2 3
Svar
40
· Visningar
12 473
Senast: Anonym15
·
Övr. Barn Min son är diagnostiserad med asperger samt selektiv mutism, högfungerande och väldigt intelligent. Kommer troligen blir lite rörigt...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 073

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka