Stukad fot, nu då?

Ja, det har du haft. Men det kan vara lite olika förfarande: Om du t ex. åker in till akuten efter kontakt med 1177 så börjar din läkarkontakt på akutmottagningen och då kan (observera kan inte ska) du ju få träffa en läkare efter röntgenundersökning utan att skelettskada påvisats, som sammanfattar resultat och kan ge råd (vilket ofta består av "vänd dig till familjeläkarmottagningen" ... ), men i din systers fall så började vårdkontakten hos familjeläkare som gjorde bedömningen och beställde en röntgenundersökning. Då är det den specifika undersökningen som din syster åkt in till sjukhuset för att göra och därför ska hon vända dig till familjeläkarmottagningen igen.
Hoppas på snar bättring för din syster.

Ja, jag har nog åkt in helt akut båda gångerna. Ena gången med ambulans, dessutom. Jag hade lite större risker också (nacke) så det är väl inte helt jämförbart.
Tack!

Din syrran kan ju vara glad att hon ens fick låna ett par kryckor utan att bråka, jag har varje gång hamnat i diskussion med vården om kryckors vara eller icke vara när foten varit som en fotboll även om inget var brutet. Ut och gå, bara att stå ut och röra på foten för att svullnaden ska gå ner och att det inte blir stelt.

Det var nog för att hon skulle iväg på travtävling efter besöket och inte kunde belasta foten alls första dagen.

Jag stukade foten väldigt illa på jobbet för ett par år sedan, var rätt illa och en sjuksköterska beklagade att jag inte brutit den istället :meh: jag fick träffa en läkare på VC som sedan sjukskrev mig och skrev ut Diklofenak och Alvedon 665g. Dock visade det sig några dagar senare att jag var gravid så jag slutade med Diklofenaken så vet inte hur pass den skulle hjälpt. Jag fick tyvärr lite "fel" råd såsom kryckor lite för länge och att inte belasta något på alldeles för länge, för hur ont det än gör så är ändå det bästa att försöka få igång foten igen. Jag har men än idag och har gått hos sjukgymnast i många omgångar, så vifta inte bort råd alltför lättvindigt. Så absolut Alvedon och liknande, klart man inte ska gråta av smärta, men det gör förbannat ont med en stukad fot men det går över och desto snabbare om man "biter ihop".

Hon har tyvärr hamnat hos en trist läkare på vc. Ingen fråga om smärtstillande, inget om sjukskrivning. Inget tips om sjukgymnast heller. Däremot bestämde han sig för att hon blivit trampad, vilket hon försökte få honom att förstå att hon aldrig blivit. Men han köpte aldrig det...

Hon har tyvärr hamnat hos en trist läkare på vc. Ingen fråga om smärtstillande, inget om sjukskrivning. Inget tips om sjukgymnast heller. Däremot bestämde han sig för att hon blivit trampad, vilket hon försökte få honom att förstå att hon aldrig blivit. Men han köpte aldrig det...

Ja det lät inget vidare såklart. Går det att be om att få träffa annan läkare?
Sjukgymnast fick jag dock rodda i själv men det var bara att boka en tid. Gick på tå i fyra månader då jag inte fick ner hälen, varav jag inte nog kan påpeka vikten av rörelse trots smärta, så jag hade inget större val än att söka hjälp.

Ja det lät inget vidare såklart. Går det att be om att få träffa annan läkare?
Sjukgymnast fick jag dock rodda i själv men det var bara att boka en tid. Gick på tå i fyra månader då jag inte fick ner hälen, varav jag inte nog kan påpeka vikten av rörelse trots smärta, så jag hade inget större val än att söka hjälp.

Ja, hon ska leta runt idag. Vad glad jag är över min vårdcentral i sånna här lägen. Aldrig varit med om att inte bli tagen på allvar där.

Ipren och Alvedon räcker inte längre, hon har ätit det sen det hände. 0 verkan. Hade det funkat hade hon ju knappast velat ha starkare heller, eller hur?

Tar hon det på rätt sätt då? Är hon frisk i övrigt (bla ingen astma, ingen allergi, inga magsår, ingen lever- eller njursjukdom) ska smärstillande tas i fulldos kontinuerligt. Den antiinflammatoriska effekten från ipren tar några dagar för att komma igång. Fulldos innebär 4 gånger 1g alvedon samt 3 gånger 400g ipren per dag. Och detta även om hon inte har speciellt ont när hon vaknar. Att bara ta smärtstillande vid smärtgenombrott är ingen bra metod för att hantera förväntad smärta. Det är enklare att förebygga.

Tar hon det på rätt sätt då? Är hon frisk i övrigt (bla ingen astma, ingen allergi, inga magsår, ingen lever- eller njursjukdom) ska smärstillande tas i fulldos kontinuerligt. Den antiinflammatoriska effekten från ipren tar några dagar för att komma igång. Fulldos innebär 4 gånger 1g alvedon samt 3 gånger 400g ipren per dag. Och detta även om hon inte har speciellt ont när hon vaknar. Att bara ta smärtstillande vid smärtgenombrott är ingen bra metod för att hantera förväntad smärta. Det är enklare att förebygga.

Ja, hon tar det flera gånger om dagen och har ställt klockan på mobilen, så noga är hon.

Ja, hon tar det flera gånger om dagen och har ställt klockan på mobilen, så noga är hon.

Nu vet jag ju inte alls hur din syster tar dem men en del har fått för sig att de ska ta alvedon och ipren varannan gång. Det stämmer inte, man kan ta dem tillsammans. Förtydligar lite till:

Morgon: 1 g alvedon, 400 mg ipren
Lunch: 1 g alvedon
Middag: 1 g alvedon 400 mg ipren
Kväll: 1 g alvedon, 400 mg ipren

Är en mer aktiv på dagen än på kvällen kan en ta iprenen till lunch istället för till middag. Alternativt 400 mg till lunch, dela en 400 mg och ta ena halvan till middag och andra halvan till lunch om en är aktiv under dagen. Men inte gå över 1200 mg ipren eller 1 g alvedon per dag.

Anledningen till att jag förtydligar är för att många inte riktigt vet hur man ska ta smärtstillande, att det ska tas kontinuerligt och att det kan tas samtidigt. Samt att jag blir lite misstänksam att det inte tas rätt om det inte ger någon effekt. Ibuprofen och paracetamol i fulldos tillsammans är jädrans effektiva.

Nu vet jag ju inte alls hur din syster tar dem men en del har fått för sig att de ska ta alvedon och ipren varannan gång. Det stämmer inte, man kan ta dem tillsammans. Förtydligar lite till:

Är en mer aktiv på dagen än på kvällen kan en ta iprenen till lunch istället för till middag. Alternativt 400 mg till lunch, dela en 400 mg och ta ena halvan till middag och andra halvan till lunch om en är aktiv under dagen. Men inte gå över 1200 mg ipren eller 1 g alvedon per dag.

Anledningen till att jag förtydligar är för att många inte riktigt vet hur man ska ta smärtstillande, att det ska tas kontinuerligt och att det kan tas samtidigt. Samt att jag blir lite misstänksam att det inte tas rätt om det inte ger någon effekt. Ibuprofen och paracetamol i fulldos tillsammans är jädrans effektiva.

För mig funkar 665 mycket bättre än vanlig Alvedon vid långvarig smärta, båda mina frakturer har varit så. Men hon tar sina samtidigt, det såg jag. 3 tabletter stoppade hon i sig på Friends i alla fall :D

Alvedon var 6e timme o Ipren var 8e timme om man vill undvika smärtgenombrott.

Alvedon var 6e timme o Ipren var 8e timme om man vill undvika smärtgenombrott.

Fast det är ju inte riktigt genomförbart för alla. Jag skulle tex inte ställa klockan för att ta alvedon kl 4 på morgonen om jag tog sista kl 22 när jag gick och la mig. "Vedertagna" medicintider är ju morgon, lunch, middag och kväll.

Och de flesta har ju andra saker att göra än att ställa en klocka var 8e timme och en klocka var 6e timme för medicin.

Jag stukade rejält med skador på ledband för några år sen. Jag tror inte jag fick några smärtstillande då. Inga vidare hemgångsråd heller.
Fick kryckor, blev lindad och veta att det inte var brutet.

Som tur var gick jag redan hos en kiro och sjukgymnast som forskat på just såna skador och arbetade åt basketlandslaget sen många år(mkt vrickningar/stukningar).
Så jag fick mkt bra träningshjälp och hade stor nytta av att få lära mig tejpa vristen för rätt sorts stöd. Iom att jag jobbade med att utbilda hästar så var det bra om jag slapp lindan och kunde ha ridstövlar/norma skor etc.

Så sjukgymnast och om man har mkt uttänjda ledband och stor instabilitet: tejp-hjälp en bra tid tills man tränat upp både känslan och stabiliteten och slipper dra upp det regelbundet igen och igen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag snubblade häromdagen, foten vred sig först åt vänster o sen åt höger, med ett rätt högt knäckande ljud. Gjorde svinont o jag blev...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: sassiball
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 230
Senast: Korven
·
Kropp & Själ Hej Jag lyckades stuka min fotled för ca 2 månader sedan, foten vek sig inåt och det sa långsamt kraasch, tyvärr inte i pinnen som jag...
Svar
8
· Visningar
2 136
Senast: Zaga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama