Stübben eller Hubertus?

Sv: Stübben eller Hubertus?

Diabolical_Kitten skrev:
Nej, de var bara för smala för din häst. .

nejnej, jag skulle aldrig ens köpa en stubben, så jag vill inte ens prova dom på hästen. Har ridit mkt i dom förr o aldrig gillat dom. ;)

utprovaren sa att stubben är smalare än andra sadlar.
vi pratade om olika sadeltyper o bomvidder.
jag la det på minnet givetvis.
Visade på olika bommar o dylikt.

Men då borde din utprovare berättat resten av historian, som jag gjorde nyss.
För man kan bara säga att Stubben är smalare om man jämför med ett annat märke som Lemetex eller liknande.
Sen kan man ju översätta bomvidder hyfsat bra mellan märkena, men man måste veta att de inte har samma form på bommen trots allt.

Jag skulle ha vallt en stubben för dom har bättre kvalitet plus att dom är mjukare att rida i.

Rider själv i Stübben! Älskar den. Hur bekväm som helst. Hubertus sadlar har jag ingen erfarenhet av.

Har en Hubertus sadel som hållits i fint skick i 14 år. Fullkomligt älskar den. Mjuk och skön att sitta i, passar perfekt hästen och mig. Kvaliteten tycker jag är enormt bra eftersom den är fortfarande i bra skick och användts tidvis väldigt flitigt! Tycker du ska satsa på hubertus om den bara passar på hästen. Så mycket skönare för ryttaren jämfört med Stubben.

Varför är det så många som säger att stübben är hårda och obekväma? Jag har ridit i både äldre och nyare stübbensadlar och jag tycker att de är bekväma! Bra kvalitet är det på dem också.

Jag håller med...
De har bara dåligt rykte. Visst, Stubben var ju inget mot Arabiansadeln jag provade idag ;) Men jag tycker inte de är hårda. Dessutom så är det nåt med Stubbens sadalr så jag tycker det funkar att de är hårdare.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 543
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·
Kläder & Bli fin Ja, jag vet. Shein pratas om med allt annat än positiva ord från de som bryr sig åtminstone lite om hur klädproduktion påverkar vår... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
9 154
Senast: Badger
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 040
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka