Stubbåkrar

*tove*

Trådstartare
Hur är det nu, får man rida utan tillstånd av markägare på stubbåkrar?

Jag har för mig att man får det, men känner mig ändå lite skyldig när jag gör det så jag vet inte riktigt. Det är ju inte lätt att veta vilken åker som tillhör vem heller, så jag kan ju inte fråga markägare om lov. Nu börjar ju stubbåkrarna komma fram och det finns ju inget underbarare än att låta hästen sträcka ut på öppet fält :love:.

Så, någon som har koll?

Sv: Stubbåkrar

Nej det får du inte. Anledningen är att det inte alltid syns om åkern är insådd, dvs den ska inte plöjas. Isåfall förstör du när du rider på grödan, precis som om du red på ett sått fält.

Allemansrätten innebär att man ALDRIG, i något avseende, får lov att rida på odlad mark.

Ta du kontakt med bonden som äger marken, och fråga, för vanligtvis ska ju marken snart plöjas upp ändå. Är det i grannskapen lär ju någon ha koll på vem det är som äger vilken mark, det är ju bara att höra sig för!

Det är ju inte konstigt att många människor har emot ryttare/hästar när man gör på det viset.

Omkring oss har vi mkt bra kontakt med alla bondefolk och alla grannar. Vi försöker variera oss så inga stigar/ingen mark ska bli alltför upptrampad, vilket ju alla har gott av. Ingen rider på några gärden utan tillåtelse (och eftersom det är mark som brukas är det inte enligt markägarnas önskan att rida på dom heller!) möjligvis när tjälen har gått ner i backen ordentligt, och man inte kan förstöra något.
Eftersom vi alla är är rädda om markerna är det mkt bra kontakt alla grannar emellan. Inga ridvägar som "man inte får rida på" bara för att nån husägare är tjurig.

Men som sagt. Odlad mark får icke beträdas.

Nej det får du inte. Anledningen är att det inte alltid syns om åkern är insådd, dvs den ska inte plöjas. Isåfall förstör du när du rider på grödan, precis som om du red på ett sått fält.

Jo det får du OM du är säker på att den inte är insådd.

Till *tove*

Fråga alltid!
Det går dessutom att kolla vem som äger marken, och för att sedan ringa till ägaren till marken. Du förstör ju om det är insådd när du rider där.
Frågan är ju om "du" skulle bli så glad om en bonde plöjde upp din hage:grin:. Visa hänsyn. :)

Men på sådana åkrar där rundbalarna ligger kvar är det ju inte sått. Eller hur? Klart man ska fråga, det var mest en fundering

Bonderna brukar vara så snälla så det brukar aldrig vara prolem att få rida på ICKE sådd åker OM man ringer och frågar först! Om inte annat så tycker nog bonden själv att det är trevligare om folk frågar än att helt plötsligt se folk rida runt på gärdet utan tillstånd :P

*delvis kl*

Jag fråga för att få svar. Men man kanske inte ska fråga alls då man får smirkar och sura miner som svar? Ganska onödigt.

Nu är det inte så att jag har racat omkring hur som helst på stubbåker. Jag red en kort sväng på kanten på en stubbåker igår, det är allt. Jag hade för mig att man fick, men var inte helt säker. Men nu vet jag svaret.

*delvis kl*

Jag fråga för att få svar. Men man kanske inte ska fråga alls då man får smirkar och sura miner som svar? Ganska onödigt.

Nu är det inte så att jag har racat omkring hur som helst på stubbåker. Jag red en kort sväng på kanten på en stubbåker igår, det är allt. Jag hade för mig att man fick, men var inte helt säker. Men nu vet jag svaret.

Bäst hade ju varit att fråga innan du gjorde det.... Lite sent efteråt, i mitt tycke.

"Risken för markskada avgör
Allemansrätten sträcker sig inte lika långt för dig som ryttare som för den som tar sig fram till fots i naturen. Detta beror på att ridning kan skada marken.
Du får därför inte rida på områden där det är risk för skada på marken.

Vid upprepad ridning på samma platser kan skaderisken vara så stor att du måste ha markägarens tillstånd att rida. Samma sak gäller vid ridning i större grupper i organiserade former."

Jag skulle med hänvisning till ovanstående vilja säga att rent teoretiskt så behövs inte markägarens tillåtelse, däremot så kan det ju vara svårt att på annat sätt än att just fråga markägaren, få veta om gärdet ändå ska plöjas upp eller inte.
Så länge man ej skadar marken är det alltså ok att rida, gå eller vad man nu vill göra.

Låter ju som om man får korsa en mark men kanske inte rida runt och runt och runt på den :p

Rider på stubbåkrar utan att fråga, vet vilka som ska plöjas känner bonden lite halft så han blir inte arg om jag skulle rida på fel (har inte hänt än dock) :D

vi har det så bra tt vi har jättebra kontakt med bonden som har åkrarna runt oss, så han berättar alltid vilka åkrar vi kan rida på osv, och sen är vi dom ända som har hästar där runt i kring, så vi har fått det att fungera jättebra genom att ha bra kontakt med bönderna ;)

Men på sådana åkrar där rundbalarna ligger kvar är det ju inte sått. Eller hur? Klart man ska fråga, det var mest en fundering

Även en sådan åker kan vara sådd. Insådd kallas det, vilket flera redan har nämnt. Ibland sår man i vall för att den ska vara fin år 2 medan man odlar exempelvis havre första året. Då kan det sedan havren är tröskad ligga kvar rundbalar på en sådd åker.

Man tycker att det borde väl inte vara så farligt att trampa i lite gräs, det växer ändå upp på nytt till våren, men en bonde blir nog alltid glad om det frågas först.

som sagt, om markägaren ger dig tillstånd så är det fritt ram, dock ingenting jag skulle rek, du är väl medveten om att stubbåkrar kan skada hästens senor rejält? De blir vassa att flyga fram på.

Senast ändrad av en moderator:

Låter ju som om man får korsa en mark men kanske inte rida runt och runt och runt på den :p

Rider på stubbåkrar utan att fråga, vet vilka som ska plöjas känner bonden lite halft så han blir inte arg om jag skulle rida på fel (har inte hänt än dock) :D

Nej, du får inte korsa en odlad mark, du ska överhuvudtaget inte vistas på den.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 736
Senast: Freazer
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 859
Senast: Oh_really
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 860
Senast: JohannaB
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka