Struppipsoperera gammal häst?

mullah

Trådstartare
Har en 16-årig valack som är struppipare. Försäkringsbolaget ersätter en operation men jag är i valet och kvalet. Vill gärna fortsätta tävla honom i lätta klasser men tvekar att lägga en äldre häst på operationsbordet. Vill gärna ha lite synpunkter på hur ni andra här på forumet tänker kring detta.

Sv: Struppipsoperera gammal häst?

Jag hade inte gjort det, iom alla risker som finns. Klarar den inte alls att gå lätta klasser?

Hur kommer det sig att det inte upptäckts förns nu? Har han inte utvecklat det förrän nu eller har det inte kollats upp? Jag skulle nog överväga hur allvarlig den är och hur länge hästen haft struppipning. Har han haft det länge och klarat av att tävlats kanske en operation spelar mindre roll. Det finns väl fyra grader av struppipning vill jag minnnas? Vart ligger han på denna skala?

Är hästen i dagsläget så påverkad att den inte klarar av att gå lätta klasser? I så fall hade jag opererat. En 16 år gammal häst utan andra sjukdomar skulle jag inte bedöma som vara väsentligt större riskpatient än en yngre häst. Risker med narkos finns där ju alltid, oavsett ålder på hästen.

Håller med ovanstående. Åldern har försumbar betydelse i det här fallet, så fokusera inte på det.

Kl
Tror man gör det stående på bedövad häst, hemgång samma dag.
Det kanske finns olika typer av operationer men så gjordes det på min häst iaf.

Begär att få göra arbetsprov med kamera i halsen så ser man om operation är nödvändig eller ej.

Jag vet inte vilken grad av strupppipare han var innan jag köpte honom, bara att han var det och han har funkat i lätta klasser. Men för tre veckor sedan blev han extremt mycket mer tungandad. Endoskopi gjordes, visade irritation på slemhinnan, en del slem i halsenm kanske pga av dammig halm, kanske på fuktigt väder, jag vet inte. Endoskopin visade också en fyrgradig struppipning. Nu har han gått på slemlösande, ventipulminsamt cortison under ett par veckor mot astman och han låter fortfarande illa,Kanske är det så att struppipningen förvärrats sedan jag köpte honom för ett år sedan och då är det inget att tveka på. Då opererar jag honom.

Jag har struppipsopererat en häst som då var 4 år. Verkligen ingen lätt operation. han sövdes, och hade sen två hål, ett i strupen och ett i halsen. Där bubblade det luft, tills det läkte ihop. läbbigt.
Hur som, ni kan ändå inte göra en operation så länge han har andra luftvägsproblem.

Oj, är den fyrgradig skulle jag i alla fall operera. Det kan ju inte bli sämre och det är tveksamt att en sådan häst klarar av att ha ett bra aktivt liv. Min häst opererades som 7-åring. Hon gick på en kortisonkur innan operationen för att se hur mycket irritationen på slemhinnan spelade in. Visade dock inte på någon förbättring.

Min opererades sövd först och sen gjordes efterjustering med laser vid stående operation. Min hade inga öppna sår som jag hört att andra har haft (typ som ck). Ett fint litet sår högst upp på halsen med typ 10 stygn som togs bort efter 2 veckor.

Jag har struppipsopererat en häst som då var 4 år. Verkligen ingen lätt operation. han sövdes, och hade sen två hål, ett i strupen och ett i halsen. Där bubblade det luft, tills det läkte ihop. läbbigt.
Hur som, ni kan ändå inte göra en operation så länge han har andra luftvägsproblem.

Operationsteknikerna har utvecklats sedan dess. Numera inte några öppna sår och operationen är inte någon våldsamt avancerad procedur för en erfaren kirurg. :)

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 718
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 920
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Vi går letat ponny ett tag nu och provridit ett par som inte riktigt fallit oss i smaken. Nu såg jag en annons på en D ponny född -04...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 029
Dressyr Med "de lättaste klasserna" här menat LC:1-LB:3, för storhäst. Tycker mig ha observerat en utveckling i den riktningen, bara under den...
2
Svar
21
· Visningar
4 034
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka