Vi köpte en gamling i höstas. Eller gammal o gammal, men här är den i alla fall äldst, den är nu 16 år. Piggast i stallet, en riktig racerponny om den själv får bestämma. Jag är lite orolig för den... var längesedan jag hade så gammal häst. Men vi är noga med uppvärmning och vilodagar så jag hoppas den ska hålla. Supersnäll Jag tänker som tidigare har nämnts i tråden, den har ju bevisligen hållit för tävling i många år så då håller den nog som läromästare här några år.
Alltså 16 år är ingenting på en ponny! Knappt ens en ”storhäst” räknas som gammal vid 16 år - det är runt där elithästar brukar vara på topp. Precis som du själv säger så en äldre häst som varit hållbar tidigare genom livet ”går inte sönder” i regel . Finns tillochmed etablerad understöd på det från veterinärer forskare och f-bolag osv. Just det att om hästarna klarat sig från stora skador i yngre år, av art som påverkat deras hållbarhet som ridhästar så håller de oerhört bra som äldre.
Det är ju norm att ffa ponnyer lever och är pigga och friska och tävlar väldigt högt upp i åldrarna - 25 år plus är inte ovanligt på lättare nivå som läromästare !
Senast ändrad: