Struntar "folk" i att anmäla ägarbyte?

break_a_leg

Trådstartare
Jag vet flera hästar som är sålda och som fortfarande har sina gamla ägare kvar i registret...Struntar folk i att betala för ägarbyte? Vem är det som ska stå för kostnaden, finns det några regler?

Själv har jag som köpare betalat avgiften på de hästar jag har köpt.

Sv: Struntar "folk" i att anmäla ägarbyte?

Vet inte om det finns några regler, men när jag köpte min häst så skickade vi in en lapp om ägarbyte till ASVH, det var jag som fick räkningen tillsammans med den där lappen man ska klista in i passet. Så det verkar som det är nya ägaren som får betala om man inte själv ser till att få pengar från säljaren.

Det är ju faktiskt lite jobbigt att använda en vanlig hederlig penna och fylla i en blankett som sedan måste postas med ett frimärke, som man måste gå till Ica för att köpa, för att man sedan måste hitta en gul låda att lägga detta i. :eek:

Allvarligt talat, jag tror att många skiter i det och att ännu fler kanske inte vet att sådant skall göras, tänker kanske främst på trav och galopphästar som går ur träning nu, men själv förstår jag inte varför jag ska stå kvar som ägare till redan sålda hästar eller varför jag inte ska stå som ägare till mina hästar.

Nu med dom nya passen är det väl mer eller mindre "lag" på att göra ägarbyte på rätt sätt. Som köpare borde det ju ligga i ens intresse att allt står rätt hos myndigheter och dyligt ifall det skulle hända något.

Själv tycker jag det är dåligt att man inte är mer noga med sådant, och tycker att det är upp till köparen att anmäla ägarbytet.

När travare byter ägare brukar sällan folk ändra ägaruppgifter...DVS när travare säljs som ridhästar till folk...knappt heller då hästen dör. Har sett flertalet av travare som endera är död sedan länge eller har helt andra ägare..eller står kvar på uppfödaren, men sålts 3-4 ggr ?!!

Jag erkänner mig vara en sån slarver. Ägarbyte är inskrivet i registreringsbeviset (ASVH) men ej inskickat. Vad det nu är som ska skickas in....

Tänkte vara duktig att fixa sånt nu när det är dags för pass.

*tar en knapp*

Nu tänkte jag inte bara på passen utan även på licensbyte, när hästen har tävlingslicens. Det verkar ju inte heller vara en prioriteringsfråga. Är folk bara snåla eller okunniga?

Jag är okunnig so enlighten me - hur genomför jag ett ägarbyte på ett halvblod? Vad ska skickas in?

snåla tror jag, främst iallafall när det gäller avlagda travare...det kostar ju pengar....

Nu är det så många år sedan jag höll på med halvblod, men jag antar att dels så måste passet ändras. Har hästen tävlingslicens så ska man ändra denna hos förbundet, kostar 300 kronor.

Jag har varken licens eller pass än, jag har det regestreringsbevis jag fick när jag köpte hästen och där är ägarebyte inskrivet.

Nu ska reg. beviset skickas till ASVH eftersom det är dags att skaffa det där förbenade passet men om nån vet hur man skulle ha gjort för att få det rätt från början så är jag nyfiken.

Och jag är mest bara lat. Fast jag har ju bara sålt min ponny till lillsyrran, så då kändes det lite onödigt att ändra ägare. Men han är en NF och när jag frågade föreningen så sa de att det är gratis att registrera ägarbyte. Men däremot måste jag ju betala för att få hans licens ändrad.

Har du läst på deras hemsida vad du behöver skicka in?

Jag har ju fått skaffa pass till båda ponnierna men det har gått smidigt. ID-kontrollen var redan gjord av de förra ägarna, men längre hade de inte kommit.

Nu står det bara hur man ska göra för att få passen och det är inte det som är problemet. Frågan är hur jag skulle ha gjort från början, dvs för tre år sedan när jag köpte hästen.

Vadå gjort rätt ? Ang pass/ägarbyte står ju följande: Ägarbyten:
Om Du vet med dig att Du inte fört över dig som ägare till din häst bör Du göra detta. Me de nya passen följer ett hästägarbevis som fylls i och skickas in. För de hästar som inte har hästägarbevis behöver vi ha kopia av registreringshandlingens första sida samt kopia av köpekontraktet.
Kostnaden för ägarbyte är 150 kronor.

Så svaret är alltså att man skickar en kopia av registreringshandlingens första sida samt kopia av köpekontraktet till ASVH vilket jag inte gjort därav uttalandet om att jag inte gjort rätt från början.

Det enda som står om ägarbyten i registreringsbeviset är följande:
"Ägarbyten ska ifyllas av säljaren". That's it. Om dom talade om att ägarebytet de facto inte är genomfört innan man gjort ovanstående skulle nog fler ägarbyten registreras.

Nu när vi måste ha pass så kommer nog väldigt många hästar byta ägare på pappret.

Senast ändrad:

Men nu när jag ändå måste skaffa pass så är det inget problem längre för då ska hela registreringsbeviset skickas in och man gör ägarbytet samtidigt. Det jag tycker är luddigt är hur man skulle gjort tidigare dvs innan det var påtänkt med pass.

Eftersom det inte står nåt i registreringsbevisen hur man skulle göra för ett korrekt ägarbyte så tror jag många, som jag, bara skrivit in det i regestreringsbeviset vid köpet och struntat i resten.

Jag har ändrat ägare på min häst hos ASVH, men däremot inte på tävlingslicensen. Detta hade heller inte förre ägaren gjort, så den som står som min hästs ägare där var den som ägde henne för 10 år sedan.
Att jag inte ändrar i tävlingslicensregistret är för att jag inte ska ha henne som tävlingshäst utan som avelssto, och därför anser att det är en onödig utgift för mig.

Dig kan jag i och för sig förstå, men om man nu har en tävlingshäst som kanske är såpass bra att den får pengapriser, rapporteras dessa då på den som står på licensen?(Det är ju hästägaren som får ev. pengavinster)

Nu är det ju få hästar/ponnier som inbringar några större vinstpengar, men ändå.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 133
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 556
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar