Det verkar uppenbart vara olika. För mig framstår det där med att kunna styra vem man blir kär i/attraherad av ungefär som att kunna teleportera: onekligen väldigt användbart, men samtidigt komplett omöjligt. Jag kan varken med vilje bli kär, eller sluta vara kär, lika lite som jag med viljestyrka kan böja en gaffel.
Det ger ju livet lite mer spänning att inte kunna styra, för all del, men samtidigt tänker jag mig att det måste vara enormt praktiskt att kunna bli kär eller sluta vara kär på kommando.
Till den grad att man kan bestämma på eller av inför en viss person som på kommando, tror jag är ovanligt. Men jag tror att de flesta kan komma närmare det än vad tex romantiska idéer innefattar.
Jag lutar åt att jag har rätt stort inflytande i det individuella fallet över "av". Jag kan låta bli att odla en förälskelse om jag har goda skäl för det - tex jag fattar på något plan att personen är fel för mig. Men det är inte som att släcka en lampa med strömbrytaren, lite mer än så kräver det.
Men i stort sett är det väl inte en kapacitet man behöver utveckla, om man redan från början har turen eller omdömet att bli kär i vettiga män som man kan ha ett vettigt liv med. (Det finns ju även vettiga män som just man själv inte kan ha ett vettigt liv med, det måste inte handla om att undvika äkta strulpellar.)