Strulmagnet

Fast troligen alla - eller väldigt många - åsiktsskillnader skulle kunna förklaras i alla fall delvis med hänvisning till olika personlighet.

Det existerar ju en /flera teoretiska och intellektuella diskussioner kring våra relationsmönster och vidhängande känslor och känslouttryck. Mina tankegångar är mycket långt ifrån unika.

Jag tycker att du psykologiserar och individualiserar på tok för mycket.

Fast du missförstår ju. Jag säger inte att dina tankemönster är unika, jag säger att du har andra förutsättningar än de som upplever parrelationer som annorlunda än vänskapsrelationer. För allt vad jag vet är du i gott sällskap, det var du som definierade dig som skild från "mainstreamkulturen". För mitt argument är det dessutom helt irrelevant om dina förutsättningar är resultatet av medfödd läggning eller kulturell påverkan, poängen är förutsättningarna skiljer sig åt.

Jag kan ta ett exempel till: det är som att du har köpt två par likadana gympaskor. Ett par som du promenerar med, ett par som du springer i skogen med. Sen säger du att min åsikt är att promenadskor är samma sak som joggingskor, men jag vet att mainstreamkulturen tycker annorlunda, de säger att joggingskor är något annat än promenadskor. När man sen tittar på vad mainstreamkulturen har på fötterna, så inser man att det inte är så att de har annan åsikt om huruvida dina skor är likadana eller olika, de har helt enkelt två olika sorters skor: en typ av sko för promenader, och en annan typ av sko för löparrundor.

Det som skiljer dig från vad du kallar "mainstreamkulturen" är inte att du har åsikten att A och B är samma sak, och de tycker att A och B är olika saker, utan att du jämför A och B, och de jämför A och C. De skulle kanske hålla med dig om att A och B är samma sak, men de jämför inte A och B, de jämför A och C. (Här är alltså A vänskapsrelationer, B din parrelation och C mainstreamkulturens parrelation). Ni jämför och pratar om olika saker.

Om sen A, B och C är resultatet av gener, individuell läggning, kulturell påverkan, psykologiska eller sociologiska förklaringar, Guds inverkan eller vad man nu kan tänka sig är en helt separat fråga.

Så hur kommer du fram till att jag psykologiserar?

Och jag är helt tvärtom. Med ragg, ligg, partners har jag otroligt låg bullshittolerans och är rätt bra på att hålla huvudet kallt och se varningstecken. Blir jag illa behandlad på nåt vis, minsta lilla vis, så packar jag hellre ihop och går vidare än stannar med risk för att bli ännu mer illa behandlad. Med vänner däremot verkar jag kunna ta hur mycket skit som helst. Seriöst alltså. Är man vän med mig kan man göra typ vad som helst - så länge man ber om ursäkt efteråt. Jag saknar även gamla vänner på ett helt annat sätt än jag saknar föredetta partners eller ragg. Eller snarare, gamla partners saknar jag aldrig någonsin det minsta medan vänner, som behandlat mig som totalt skräp, kan jag gå och sakna i evigheters evighet om de var viktiga för mig. Jag kan liksom inte släppa dem.

Oj så långt och ointressant svammel.

Det är ju det där som är så konstigt, att bara för att man har ett förhållande så är det något slags likhetstecken för en del människor att bete sig illa mot sin partner, på många olika sätt. Som de inte skulle göra mot en kompis. Som att sex ger nån slags äganderätt till en annan människa? Jag kan inte heller acceptera sådant. No way.

Att kompisar beter sig som svin har jag ingen större erfarenhet av, som tur är :)

Mitt x, var en strulpelle som misshandlade mig psykiskt, tyvärr verkar det som jag dras till sådana killar som har den tendensen, varför vet jag inte.
Fast är inte strulpelle ett konstigt ord på företeelsen?

Strulpelle: liten pojke som glömmer läxböckerna hemma, kommer försent till skolan och ibland skolkar.
Ungdom med problem: pojke som röker, röker på, skolkar ofta, dricker sig så full att han inte kan komma hem själv ofta, driver runt och struntar i läxorna alltid.

Idiot: man som inte bryr sig om sin flickvän utan tycker att hon ska göra allt husligt och ta hand om barnen och använder för mycket av sina pengar själv istället för att köpa kläder till sina barn för dem.
Kvinnomisshandlare: misshandlar sin flickvän fysiskt eller psykiskt
Narkoman: kan inte kontrollera sitt drogintag
Alkoholist: kan inte kontrollera sitt drickande

Brrrrr!: man som slåss, dricker, behandlar sin flickvän illa, knarkar... osv

Det är väl klart man dras till strulpellar, strulpellar är ju söta! Men man kanske ska kalla rätt person för strulpelle och stryka de farliga och otäcka killarna från begreppet. Blir man inte lite påverkad av att kalla någonting vid ett diminutiv? Vari ligger det gulliga i att misshandla sin flickvän?

(Och så svarta hingsten syndromet såklart, om inte jag tar hand om den här livsfarliga hästen och tämjer den, vem ska då göra det? Men det är ju inte hästar, det är män, de kan tämja sig själva eller strunta i det.)

Strul:
strula
ställa till oreda, taffla, trassla, fingra
  1. trassla; inte fungera korrekt; innebära problem
    Så fort som det blir kallt så börjar bilen strula - den vägrar starta.

Pelle:

Janikke hjälper en liten pellegris
En av de nyfödda griskultingarna behöver lite hjälp för att komma igång och Janikke och Erik får också känna efter om det finns fler kultingar kvar inuti mamman.
http://www.tv4play.se/program/farmen?video_id=2274349
Den minsta och sötaste grisen som behöver hjälp att komma igång.

Strulpellen den sötaste lillen som trasslar till det lite för sig för han är så naiv och oskyldig. Klart urgulligt. Det är väl klart att man vill ha den om man kallar den för det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Tillbaka