"Strular" i longering

lovehorses

Trådstartare
Hoppas detta är på rätt tråd....
Jag har en finnhäst på 9 år.
Jag har problem med longeringen på henne. I vänster varv går hon som en klocka men höger.:crazy:
Hon vill inte alls springa i det varvet, hon byter varv snabbt. Jag tror att det är så att hon är otränad eller stel i det varvet vilket jag måste bygga upp.
Men hur???:confused:
antagligen bara att nöta men har ni något annat tips som jag kan ta hjälp av.
Nu har jag gjort så att jag har tagit det bättre varvet först några varv, sen bytt å kört på det tills hon går några varv i det, så att jag är nöjd. Sen vytt igen till det bättre varvet för att visa att det blir bättre...

Alla tips motages med tacksamhet!
 
Sv: "Strular" i longering

Min lill-kille var likadan, han har fortfrande problem med att gå i ena varvet, men det är bara att nöta på! Ge dig inte förrän hon gått några varv bra i rätt varv, avsluta med det "lätta" varvet och beröm massor när hon går bra i det svåra varvet!
Alltså: Fortsätt som du gör! ;)
 
Sv: "Strular" i longering

okej! skönt att jag gör rätt.
man kanske kan sätta ut några bommar på marken när man longerar så får hästen något annat att fundera på eller blir det knasigt....?
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 201
Senast: Acto
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 938
Senast: Whoever
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
4 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp