strömtråd

selda

Trådstartare
Vet inte riktigt vart den här passar in men provar här.
Jag undrar lite hur ni får era strömtrådar att fungera på vintern. För mig verkar detta vara rent omöjligt att få och fungera. Jag har ett agregat för kontakt (ganska stort vet ej riktigt storleken).... Snälla massor med tips vill jag ha, det står en nordis där som ju då hälldre står utanför, är rädd för att min kommer att följa med honom snart...
 
Sv: strömtråd

Jag läste om det igår..Det var någon speciell tråd man kunde köpa, tyvärr kommer jag inte ihåg var det fanns. Men jag letade efter företag som sålde stolp o tråd. Då hittade jag nån som sålde det.
 
Sv: strömtråd

Jag löser detta p åett enkelt sätt.. jag slår av strömmen...
Mina hästar smiter inte och jag behöver igentligen inge el=)
Hästen är 25 år och har aldrig smitit hittills och skulel hon börja så tja då tar jag de då=)
 
Sv: strömtråd

Vi ser till att tråden är "ren" - inga växter, extra snö eller grenar över tråden. Dessutom kopplar vi bort undertråden om den nästan täcks av snö och har enbart el i den övre. Blir bra effekt.
 
Sv: strömtråd

Ha blanktråd som övre tråd. Så fort det blir blötsnö så tar jag sopkvasten och drar längs trådarna så allt trillar av. Undre tråden kan man slå av strömmen från så den inte stjäl el ifall det ligger gräs på. Har du besvär med rymmarhäst kan du ha båda trådarna i blanktråd på vintern. Jag har plankstaket plus blanktråd till unghingstarna, det bästa enligt mig för rymningsbenägna. Sommartid då det är enklare med elen har jag vanligt elband. De går "vägg i vägg" med vuxen hingst och ston som visst fungerar elen då ;)

Se till att det är en BRA dubbelisolerad kabel från aggregatet ut till jordspetten, är det inte det försvinner mycket ström därifrån.
 
Sv: strömtråd

Varför skulle det funka sämre på vintern? :confused: Vi har aldrig haft problem när det varit kallt.
 
Sv: strömtråd

En av orsakerna är att det är berg där vi bor så det går bara att få ner jord pinnen i marken en bit,(1½dm).. Vet ej om det kan ha nån betydelse men jag har fått det för mig iaf. När kärlen kommer så slutar det att fungera.
 
Sv: strömtråd

När det blir vinter kan kontakten från hästens hovar och till jord bli sämre, bla a isolerar kall och torr snö, likaså om backen hinner torka ut innan det tjälar.
Därför blir det sämre funktion under vintern.

MEN, om hästen lärt sig elstaket tidigare, så spelar vintern ingen roll. Det finns tillräckligt med kräm för att det ska kännas och det räcker för hästen.

Konstigt att man inte lärt sig att jordspett är onödiga? För alla utom för dom som säljer dom. :devil:
Ta istället en oisolerad tråd på några meter och gräv ner på så djupt och bra ställe som möjligt, helst där det alltid är fuktigt. Vattna gärna!
Någon skrev tidigare om att hon släppte ner tråden i en brunn med gott resultat.

Ledningen mellan jordning och aggregat behöver inte vara isolerad ur "förlustsynpunkt". Den ska ju ändå jordas!

Blanktråd syns inte för djuren, och är därför inget alternativ hos oss. Elrep etc av god kvalité leder lika bra.

LIA
 
Sv: strömtråd

har oxå bott där det varit svårt att jorda. vi löste det genom att serie koppla 3 jordspett i gödselhögen. den fryser ju inte heller :angel: och jorden "går i backen". tänk bara på att inte jorden får sticka upp mer än någon cm, när det inte går att jorda djupare (så har jag fått lära mig)
 
Sv: strömtråd

Vi har löst jordproblemet genom att jorda i vattenledningarna, funkar också finfint även fast det är vinter.
 
Sv: strömtråd

När man släpper in en häst i en hage med blandtråd första gången ska man nog visa den var tråden går, men vår tråd är rätt grov. Vi har inga problem med att de inte vet vart tråden går, de petar ut sin mule under, så visst vet de exakt vart den är. Vi har inte plank runt hela hagen, utan på ett ställe är det enbart blanktråd och där är inga problem heller :)
 
Sv: strömtråd

Övriga djur då?

Vad händer om dina hästar av någon anledning spränger stängslet? Ostskärare!

LIA
 
Sv: strömtråd

Konstigt att man inte lärt sig att jordspett är onödiga? För alla utom för dom som säljer dom. :devil:
LIA

:idea: synd att man är så godtrogen när det gäller små onödiga detaljer :angel: men inte nu längre :devil:
Jag tackar för tipset iaf :bow:
 
Sv: strömtråd

leder inte vattenledningen ut strömmen på andra ställen då?!

Vi har kontakt med elen till stängslen och vårt vatten någonstans på gården och vissa dagar får vi (små)stötar av kranarna i duschen :crazy:
 
Sv: strömtråd

Man jordar INTE i vattenledningar. För har man kass jordning så kan aggregatets pulser kännas i tex hästarnas vattenkoppar. För att få bra jordning på vintern bör du lägga ut jordningen direkt i stängslet.


MEN stirra dig inte totalt blind enbart på jordningen...ett stängsel är mycket mer än så. Felar någon länk, tex du har rostiga skarvar, eller knytit i hop trådarna, trådarna ligger an någonstans, dåliga isolatorer, för klent aggregat osv...då felar ju hela stängslet.

Ang stenig backe...ett spett behöver ju inte sitta direkt i anslutning till aggregatet. Finns det inte bättre mark en bit därifrån då ?

Först tar du reda på styrkan i ditt aggregat, därefter vad har du för tråd ? Villket ohm antal har den ???
 
Sv: strömtråd

Man jordar INTE i vattenledningar. För har man kass jordning så kan aggregatets pulser kännas i tex hästarnas vattenkoppar.

Precis min tanke, eftersom vi får ström i duschen måste det kunna dyka upp på andra ställen också i t.ex vattenkoppar
 
Sv: strömtråd

Obehag p g av jordning i vattenledning beror på hur installationen är utformad.
Men det är olämpligt att jorda i vattenledning av flera skäl.

Gräv ner en tråd istället!

LIA
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
579
Senast: Åsa A
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 951
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 544
Senast: Sasse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp