strömtråd

Sv: strömtråd

den "lilla" hagen va till för att det skulle vara REJÄLT med ström. ordinarie hagar är på några ha/st (om det är en "rymmare" så är det i en liten hage dom hamnar tills "poletten" ramlat ner, dvs. respekt för tråden). :smirk:

hennes lust är att gå i trädgården om man ska se till hennes beteende. det är dit hon går.

jag har av säkerhetsskäl bra ström på alla staket. men eftersom våra hästar går i stora hagar så händer det att "vilt" har sönder tråden och strömmen blir tillfälligt sämre. och rymmer någon så visst är det då.

men jag håller med dig om att olika individer är olika känsliga för ström.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: strömtråd

Nej tack, jag ser det hellre som gammal skåpmat, osanning alltså. Tror inte alls på din teori.

Vad menas med *säkerhetsskäl* ? För vem ? Inte dör folk om dom får en elstöt inte.
 
Sv: strömtråd

Om du betraktar det jag skriver om mina erfarenheter som lögner, så har vi diskuterat färdigt. :mad:

LIA
 
Sv: strömtråd

Eltråd är färskvara skall inte sitta uppe år efter år.
Vad har du för kvalité på din eltråd??
De äldsta av våra elrep sitter uppe för sjuttonde året och fungerar fortfarande oklanderligt. Några rep har vi tagit in och tvättat eftersom dom blivit smutsiga och beväxta men det är också allt.

LIA
 
Sv: strömtråd

Vi köper olika sorters tråd/rep osv av de vanliga märkerna hos de vanliga försäljningsställerna. Typ DeLaval, Revir mm.

Tråd som suttit i 17 år skulle jag aldrig ha mina djur bakom.
Vi växelbetar våra marker med övriga djurslag, nöt, får & vill inta att något djur kommer ut.
Alla ytterstaket har dessutom en slana ( för att synas & stoppa djur som springer emot, vilket ofta nöt gör första gångerna de är ute ) & minst 2 trådar med el.
Är även utmärkt för fölungar då de ser staketet, vilket kan vara svårt för dem annars med bara el.

Därimot staket för te.x fållindelning av beteshagen går utmärkt att bara ha en tråd. Där är det ju inte hela världen om de kommer på felsida !
 
Sv: strömtråd

Vi har valt elrep av flera anledningar. En är att dom syns mycket, mycket bättre än en vanlig blanktråd och därför har vi inte heller behov av några slanor, även om det inte är fel i att göra stängslet ännu mer påtagligt med sådana. Vi har har bara hästar nu, men hade tidigare även nöt. Även dom respekterade repen till fullo när dom väl lärt sig elstängsel som kalvar.

Det jag undrade över, var ditt påstående om "Eltråd är färskvara skall inte sitta uppe år efter år." Vad skulle hända med tråden? :confused:
Våra rep är slagna med rostfria trådar, en per kardel. Elmässigt fungerar våra gamla rep precis lika väl som den dag dom sattes upp. Dom rostar inte och nöts inte så vad skulle problemet vara?

LIA
 
Sv: strömtråd

att många rep/band är "rena skiten" och "smular sönder" redan efter några år skulle jag tro :angel: ;)
 
Sv: strömtråd

Sa du att ert staket fungerar oklanderligt !
Hur vet du det ? Ni hade ju inte elen på, av säkerhetsskäl :angel:

Hos oss får våra djur 1 stöt, sen går de aldrig på mer.
Försöker de 3 gånger som du skrev nånstans, är troligen elen inte tillräcklig !

Hälsn. Connemarasenior
som har elen PÅ av just säkerhetsskäl !

Ps. Köp skyltar & sätt upp på ditt staketet om du inte har det, som varnar för el. Finns både med svensk/engelsk text & för de som inte kan läsa - bild.
 
Sv: strömtråd

Sa du att ert staket fungerar oklanderligt !
Hur vet du det ?
Jag mäter med en voltmeter.

Ni hade ju inte elen på, av säkerhetsskäl :angel:
Om du ska citera mig, är jag tacksam om du gör det korrekt! :mad: Vi använder nästan aldrig elaggregatet.

Hos oss får våra djur 1 stöt, sen går de aldrig på mer.
Försöker de 3 gånger som du skrev nånstans, är troligen elen inte tillräcklig !
Återigen begär jag att du återger korrekt om du ska citera! Du får själv leta reda på vad du skulle skrivit istället.

4 kV är tillräckligt, men olika individer reagerar olika + att det inte är alla gånger dom förstår vad som hände första gången. Det borde ju gälla även din djur?

Nej, vi har vanligen elen avstängd av just säkerhetsskäl! Varningsskyltar finns (lag på det) men djur har så svårt att förstå dom. :angel:

Jag väntar f ö fortfarande på förklaring till "Eltråd är färskvara"! :confused:

LIA
 
Sv: strömtråd

att många rep/band är "rena skiten" och "smular sönder" redan efter några år skulle jag tro
Det stämmer säkert. Man får vad man betalar för. :idea:
Våra elrep är lika hållfasta (som rep) och har lika god ledning (som eltråd) som från början, åtminstone enligt vår enkla bedömning och enligt mätvärden. Dom är också välgjorda så att inte eltrådarna kryper in i repkardelarna.

Köper man kvalité så har man inte arbetet med att ta ner och sätta upp varje år.

LIA
 
Sv: strömtråd

När dom väl lärt sig eltråd, försvinner lusten att prova!

LIA

Tjo ho, stämmer inte in på ett gäng unghingstar i åldern 2-3 år som bor hag-granne med dräktiga ston... Vissa testar om och om och om. Att de får jordens smällar avskräcker inte alla. :crazy:

Till dem måste jag ha väl fungerande el. Till stona räcker med vanliga hushålls snören, de skulle aldrig komma på tanken att rymma.

Annars stämmer det väl att det oftast är något annat det är fel på, och inte själva elbandet. Se till att ha bra jorning, bra kabel och att inte det ligger en massa gräs och kvistar mot stängslet. Vi har inte haft vår gård så länge, men när vi flyttade hit så fanns en - säkert 10-20 år gammal tråd upphängd runt en hage som de fick ha under första sommaren, inte var det något fel på elen i den :)
 
Sv: strömtråd

visst får man det ;) vi har oxå "satsat" på ett bra (och dyrt) elrep. men det blir garanterat billigare i längden.
 
Sv: strömtråd

Till Trådskaparen !

Jo, mitt tips består, allting blir så mycket enklare om man har ny fräsch tråd/rep som man vet fungerar.
Köpa kvalitet lönar sig, köp tråd med ledare av rostfritt stål för det är starkare & påverkas ej av väder & vind. Och köp även tråd med UV-garanti.
Elstängslet blir inte starkare än dess svagaste länk !

Jordningen är den största felkällan & den svagaste länken i systemet.
Därefter kommer tråden/repet & dess skarvar !
Eftersträva att få så få skarvar som möjligt, köp lång tråd !
Vet tyvär att när man köper te.x 1000 m rulle förekommer det att den redan vid köpet är skarvad ( ihopknyten ). Har hänt oss ett flertal gånger, vilket inte är acceptabelt & vi har givetvis då fått lämna tillbaka rullen & fått en ny (+ ibland lite ´plåster på såren´ )

Knyt aldrig skarvar, utan använd riktiga skarvlås som finns att köpa .
Vanligt är oxå att tråden&repet är helt men ledarna kan ha gått av.

Det finns ett speciellt band att köpa som heter Security Tape.
Där går en av ledarna tvärs över bandet var 9 cm & leder därmed strömmen vidare på alla ledare vid evt. brott.

Det finns även sk. Polarband som har ledarna samlat vid kanterna & som ska vara lämpligt vid mkt. snö, har dock ej provat detta själv.

Lycka till med staketet & hoppas ni lyckas hålla hästarna inne !

Till Lia, givetvis kastas här ingen tråd ! Äldre tråd/rep sätter vi på mindre utsatta ställen, te.x fållindelning av beteshagar & övriga innerstaket.
Men på alla viktiga ytterstaket har vi bara hel & fräsch tråd, högst ettpar år gammal som vi vet fungerar.
Så håller sig oxå våra djur inne !

Och fortfarande har vi strömmen på av säkerhetsskäl ! även för djuren.
Att det är säkrare inne i hagen än lös utanför är vi väl alla överens om !
Senast igår blev en häst dödad i trafiken efter att den hade rymt från hagen & även bilföraren dog ! Hemskt !
 
Sv: strömtråd

Varför svarar du inte på min fråga?

Att knyta elrep går alldeles utmärkt, bara man gör rätt. Också en 16-årig erfarenhet.

Det är ju förträffligt att era djur håller sig inne. Det skulle dom säkerligen göra även med äldre tråd.

Men först som sist! Svara på min fråga!!!

LIA
 
Sv: strömtråd

Till Trådskaparen !

Jo, mitt tips består, allting blir så mycket enklare om man har ny fräsch tråd/rep som man vet fungerar.
Köpa kvalitet lönar sig, köp tråd med ledare av rostfritt stål för det är starkare & påverkas ej av väder & vind. Och köp även tråd med UV-garanti.
Elstängslet blir inte starkare än dess svagaste länk !

Jordningen är den största felkällan & den svagaste länken i systemet.
Därefter kommer tråden/repet & dess skarvar !
Eftersträva att få så få skarvar som möjligt, köp lång tråd !
Vet tyvär att när man köper te.x 1000 m rulle förekommer det att den redan vid köpet är skarvad ( ihopknyten ). Har hänt oss ett flertal gånger, vilket inte är acceptabelt & vi har givetvis då fått lämna tillbaka rullen & fått en ny (+ ibland lite ´plåster på såren´ )

Knyt aldrig skarvar, utan använd riktiga skarvlås som finns att köpa .
Vanligt är oxå att tråden&repet är helt men ledarna kan ha gått av.

Det finns ett speciellt band att köpa som heter Security Tape.
Där går en av ledarna tvärs över bandet var 9 cm & leder därmed strömmen vidare på alla ledare vid evt. brott.

Det finns även sk. Polarband som har ledarna samlat vid kanterna & som ska vara lämpligt vid mkt. snö, har dock ej provat detta själv.

Lycka till med staketet & hoppas ni lyckas hålla hästarna inne !

Precis så har jag oxå tänkt... Var och kollade läget igår om hur mycket det skulle gå på att byta hela tråden i hagen så det inte skulle finnas skarvar och att det blev helt ny tråd överallt. Överkomligt.... så nu är det bara lönen som fattas:D sen ska det byggas hage för hela slanten
Så tackar för ännu lite tips :bow:
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
579
Senast: Åsa A
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 946
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 544
Senast: Sasse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp