strömtråd

Sv: strömtråd

Ojoj då ska det inte jordas i några vatten lednignar ....
När ni gräver ner en tråd hur djupt ner lägger ni den då?
 
Sv: strömtråd

Djupet beror på förutsättningarna. I mark som håller fukt behövs inget stort djup t ex. Gräva längre kan vara bättre än gräva djupt osv.
Säg att du har en blötsvacka 10 m från aggregatet. Då kan du lägga tråden grunt fram till svackan och så gräva ner ett par meter på halvmetersdjup. Vi gjorde så med toppresultat hos en granne som inte fick ordning på sina jordspett.
Där vi bor nu hade vi turen att hitta en kasserad mantlad kabel i backen mellan stall och uthus. Den perfekta jordningen!

LIA
 
Sv: strömtråd

ojojoj... :o Vad jag är slarvig i mina uttryck, förlåt...

Vi har då alltså en vattenledning som är tom... den används inte, det går inget vatten i den, alls.

Vi har alltså gjordat i en GAMMAL vattenledning (som är kvar efter ladugården som den såg ut innan stallet kom till) som i sin tur fäster i en betongplatta, precis så som någon hade gjort med armeringsjärn på en kasaplatta. :idea:

Måste dubbelkolla vad jag skriver i fortsättningen märker jag :rofl:
 
Sv: strömtråd

Jag tänkte precis som du förut men så hade jag hästen hos kompisen för 2 år sen som hade blanktråd. Vi kom med hästarna på natten i juni så det var skumt ute. Vi gick med dem ett varv, de hade stenkoll på var tråden var.
Min var igenom en gång pga längre bromssträcka än hon räknade med pga halka. Tråden gick av och hon fick ett litet jack.
Hemma i hagen där vi har vit repliknande strömtråd ca 1 cm tjock har en häst fått väldiga sår då han rev ner staketet, det blev fula sår. Så jag tror nog att blank tråd kan vara ett bra alternativ ändå. :)
 
Sv: strömtråd

det finns en sorts "avskärare" som man sätter på tråden/repet med jämna mellanrum. då går repet/bandet av när hästarna "går på det" utan fula skador.
 
Sv: strömtråd

Ja jag tycker det är kanon, även hästar med lurviga pälsar (läs shetlandsponnier) känner strömmen om de går emot, vilket de aktar sig noga för att göra, de vet exakt vart tråden går.

Vi fick tråden forcerad en gång, den hästen hade också ett litet jack men det var inte djupt, utan mer hårlöst och liknade ett "brännsår". Tycker då det är värre med eltrådar som inte verkar gå av, det där "snöret" i dem går ju inte av i första taget...
 
Sv: strömtråd

FAst har man bra saker och vet vad man gör så kan man stänga in shettisar med vilken tråd som helst. Blanktråd är inte det enda som biter på mycket vinterpäls. Oftast har folk för dålig kunskap om hur ett elstängsel fungerar helt enkelt. Det är klena aggregat, högt ohm antal på tråden, skarvar och knutar om vart annat, dålig jordning samt dåliga isolatorer. Så brukar i regel hästhagar se ut, åtminstone 9 av 10 stycken har jag märkt.
 
Sv: strömtråd

Den avgörande faktorn när hästar går under/genom/över elstängsel, torde vara att dom inte lärt sig vad elstängsel är.
Har dom fått erfara det ett par gånger :devil: så behövs inte mycket kräm i trån sedan.

LIA
 
Sv: strömtråd

Och efter ett tag när dom lärt sig att det är mesig ström i tråden så kryper/hoppar dom igen. Hästar är inte dumma, så varför inte brassa på rejält redan på en gång ?
 
Sv: strömtråd

det gäller inte alla ponnys/hästar ;)

har dom "lärt sig" rymma, så är det ett beteende som på vissa återkommer om man "slarvar" med strömmen. jag tror att det finns ponnys/hästar som kan "känna av" om strömmen är bra bara genom att stå nära tråden.

jag har en häst som är van vid att gå på bra ström-har respekt för tråden, om strömmen är av eller det jordar någonstans så hoppar han över, det har dock aldrig hänt när strömmen är som den ska.

min vännina har en gamal shettis som varit en riktig rymmare, hon fick gå i en liten hage med rejält med ström. sedan höll hon sig inne i flera år(fortfarande med bra ström, utan slarv), men förra sommaren va hon utlånad, strömmen där va det nog lite si och så med för ponnyn va mer utanför än i hagen. och sedan va det bara till att "börja om" :crazy: (hennes lust för att pröva har inte försvunnit)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: strömtråd

Det där är en gammal osanning att: bara hästen vet vart tråden är så behövs inget kräm. Varför tror många att hästar inte behöver speciell styrka i tråden ?? Vad är det för speciellt just med hästar kan man ju undra...inte är dom klenare än andra djur precis.
 
Sv: strömtråd

Om man har problem med jordningen kan man ha jordtråd i staketet, för var strömtråd drar du en tråd en liten bit under(5 cm) som är kopplad till jordspetten eller jordtråd så hästen rör strömmen rör dom automatiskt jordtråden och får då starkare strömpuls i sig, jag har inte detta system skälv eftersom jag kan få ner ordentliga jordspett i backen men jorden är viktigast, utan bra jord får man ingen ordentlig ström oavsett styrkan på aggregat
 
Sv: strömtråd

det gäller inte alla ponnys/hästar ;)

har dom "lärt sig" rymma, så är det ett beteende som på vissa återkommer om man "slarvar" med strömmen. jag tror att det finns ponnys/hästar som kan "känna av" om strömmen är bra bara genom att stå nära tråden.

jag har en häst som är van vid att gå på bra ström-har respekt för tråden, om strömmen är av eller det jordar någonstans så hoppar han över, det har dock aldrig hänt när strömmen är som den ska.

min vännina har en gamal shettis som varit en riktig rymmare, hon fick gå i en liten hage med rejält med ström. sedan höll hon sig inne i flera år(fortfarande med bra ström, utan slarv), men förra sommaren va hon utlånad, strömmen där va det nog lite si och så med för ponnyn va mer utanför än i hagen. och sedan va det bara till att "börja om" :crazy: (hennes lust för att pröva har inte försvunnit)

Jag har haft en häst som lärde sig att det inte fanns ström i handtaget, i och för sig så smet han inte men han stod och plockade med handtaget..
 
Sv: strömtråd

Jag tackar iaf för alla svar :bow: så nu ska här ut och fixas med staket.

Så nu får ni diskutera vidare...
 
Sv: strömtråd

Det där är en gammal osanning att: bara hästen vet vart tråden är så behövs inget kräm. Varför tror många att hästar inte behöver speciell styrka i tråden ?? Vad är det för speciellt just med hästar kan man ju undra...inte är dom klenare än andra djur precis.
Se det som en ny sanning om du vill. Min erfarenhet är att hästarna efter att ha fått 1-3 kyssar därefter respekterar elstängslet, fr a om det finns lite pulser i det. Vissa individer kan efter en tid börja kolla staketet, men brukar mestadels ändå inte försöka ta sig ut. Då kan man ju sätta på aggregatet igen, om det var avstängt. Vi använder nästan aldrig elaggregatet- av säkerhetsskäl.
För att ha det sagt ... undantag finns givetvis!
Något som säkert också spelar in är hur hästen hanteras, hurdant liv den har, frestelser osv. Ett sandigt frimärke skulle få mig också att vilja ta mig ut till gräset utanför.

Olika djur (individer) är olika känsliga för elen, ytterligare en sanning! Det beror på olika yttre förutsättningar, pälsen t ex men även personliga egenskaper. T ex tog ett barn i vanliga skor tag i vårt elstängsel till min stora förskräckelse, men han bara stod där och skrattade. Jag iväg efter instrumentet och spänningen låg på över 4 kV. Obegripligt.

Jag har ingen "topplista" på vilka djurarter som är mer eller mindre elkänsliga (har inget med klenhet att göra), men kan tänka mig att hästar skulle ligga någonstans på mitten. Hundar t ex, verkar mer känsliga. Åtminstone sitter det i kraftigare.

LIA
 
Sv: strömtråd

min vännina har en gamal shettis som varit en riktig rymmare, hon fick gå i en liten hage med rejält med ström. sedan höll hon sig inne i flera år(fortfarande med bra ström, utan slarv), men förra sommaren va hon utlånad, strömmen där va det nog lite si och så med för ponnyn va mer utanför än i hagen. och sedan va det bara till att "börja om" (hennes lust för att pröva har inte försvunnit)
Och det bevisar vad?
Att hästar inte vill gå i små hagar?
Att hästar vill kunna ströva omkring om staketet tillåter det?
Att hästar byter vanor, precis som vi?

LIA
 
Sv: strömtråd

Eltråd är färskvara skall inte sitta uppe år efter år.
Här tar vi alltid ner & rullat upp tråden & tar in den som inte används. Te.x alla sommarhagar som inte används vintertid tar vi ner på hösten, förvarar inne & sätter upp igen på våren.

Tråden i vinterhagarna som sitter uppe för jämnan, byter vi ut ca. vartannat år.
Har aldrig problem med elen varken vinter el. övrig tid på året !
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
579
Senast: Åsa A
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 951
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 544
Senast: Sasse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp