Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Övriga djur då?
Vad händer om dina hästar av någon anledning spränger stängslet? Ostskärare!
LIA
det gäller inte alla ponnys/hästar![]()
har dom "lärt sig" rymma, så är det ett beteende som på vissa återkommer om man "slarvar" med strömmen. jag tror att det finns ponnys/hästar som kan "känna av" om strömmen är bra bara genom att stå nära tråden.
jag har en häst som är van vid att gå på bra ström-har respekt för tråden, om strömmen är av eller det jordar någonstans så hoppar han över, det har dock aldrig hänt när strömmen är som den ska.
min vännina har en gamal shettis som varit en riktig rymmare, hon fick gå i en liten hage med rejält med ström. sedan höll hon sig inne i flera år(fortfarande med bra ström, utan slarv), men förra sommaren va hon utlånad, strömmen där va det nog lite si och så med för ponnyn va mer utanför än i hagen. och sedan va det bara till att "börja om"(hennes lust för att pröva har inte försvunnit)
Se det som en ny sanning om du vill. Min erfarenhet är att hästarna efter att ha fått 1-3 kyssar därefter respekterar elstängslet, fr a om det finns lite pulser i det. Vissa individer kan efter en tid börja kolla staketet, men brukar mestadels ändå inte försöka ta sig ut. Då kan man ju sätta på aggregatet igen, om det var avstängt. Vi använder nästan aldrig elaggregatet- av säkerhetsskäl.Det där är en gammal osanning att: bara hästen vet vart tråden är så behövs inget kräm. Varför tror många att hästar inte behöver speciell styrka i tråden ?? Vad är det för speciellt just med hästar kan man ju undra...inte är dom klenare än andra djur precis.
Och det bevisar vad?min vännina har en gamal shettis som varit en riktig rymmare, hon fick gå i en liten hage med rejält med ström. sedan höll hon sig inne i flera år(fortfarande med bra ström, utan slarv), men förra sommaren va hon utlånad, strömmen där va det nog lite si och så med för ponnyn va mer utanför än i hagen. och sedan va det bara till att "börja om" (hennes lust för att pröva har inte försvunnit)