Strömsholms Ridgymnasium, SMR110 !!

Sv: Strömsholms Ridgymnasium, SMR110 !!

*kl

Nåååågon som kan svara på våra frågor??

tog studenten i våras så jag kan försöka svara på några frågor
Det är mycket stalltjänst.
Går man sport eller hästskötar inriktingen så kan man ha APU utomlands.
Man får inte ha med sig hund på internatet men man kan ju bo i egen lägenhet, dock är det roligast på internatet första året ;)
I ettan finns det både enkelrum och dubbelrum numera, sen är det bara enkelrum
Man kan ta tappskokompetens, hsk examen, ridledar examen, ulken.
Hästarnas kvalite varierar endel men det finns en del finingar:love:
Har man ingen häst med utanför så har man en del fritid men det är svårt att ta sig från strömsholm utan bil

Jag hade jäkligt kul i tre år, visst att det är jobbiggt och slitit i perioder men jag ångrar inte att jag gick där:)

Får man tävla på skolhästarna?
Och hur vare på helgerna? Man fick ju bara middag och så 4 dagar i veckan. Ska man ta sig iväg och köpa mat själv då att laga eller finns det att laga eller hur är det? :)
Är det bra gemenskap?
Brukar maten vara god? :D
Men det var någon som skrev tidigare i tråden att det var flera stycken som hade mått dåligt där och att det fanns dom som sa att "ska aldrig utsätta mitt barn för det" och sånt.. Vet du vad dom menar/vad det beror på?

I trean kan man få möjlighet att tävla skolhästarna, och man får rida skolhästarna i klubbtävlingarna/skoltävlingarna som typ RS-cupen.
Man får handla själv, brukar inte vara problem med det, de flesta handlar efter Kantzowska när man endå är i hallsta och väntar på bussen. Det har även funnits så att man kan ha ett ica kort liggande på ett ica som man har kunnat beställa hem mat ifrån, vet dock inte om det finns kvar.
Gemenskapen brukar ju bli tajt när man bor tillsammans:)
Maten har väll varit sådär... vissa rätter var jättegoda och vissa var tråkigare. Men pannkakorna varje torsdag var väldigt goda:)

Det som gör att vissa är negativa skulle jag kunna tro är att det är ganska hård press på ridningen, lite snobbigt ibland :angel: och att det är ganska mycket slitgöra.

okej :)

Många säger att Katzowska är väldigt dålig. Men vad är det som är dåligt med skolan?
Är det många som trivs?
Hur ofta är det stalltjänst? Och är stalltjänsten jääääättteee slitig?
Och vart är elevboendet någonstans? :)

På kantzowska beror det mesta på vilka lärare man får, vissa är bra och vissa är mindre bra...
Många trivs och de flesta som inte trivs byter skola.
Stalltjänst har man efter rullande schema med antingen morgon, lunch-EM, Morgon-EM-Helg, Ledig. Helg har man var fjärde vecka och man är även dagelev enligt rullande schema och då har man ansvar över fodringarna( man är alltså och fodrar i stallet 6.30 innan de andra kommer 6.55) man fodrar även kvällsfodringarna. Stalltjänsten är rätt slitigt och man har även hagbyten x antal gånger om dagen.
Elevboendena ligger på området- antingen uppe på åsen i ettan, sen i röda ridhuset(man kan kolla på lektioner medans man äter frukost ;) Fönster från köket in till ridhuset) och sen finns även internat nere vid kungsgårdstallarna.

Hur långa är dagarna?
Vad för sorts snobberi är det? xd

grattis:banana:!

Va kul och kör!

det beror på i vilken årskurs du är i och vad man läser för kurser och om man har stalltjänst. I ettan så slutar man inne på kz vid 16-16.30. Är man på strömsholm så beror det helt på vad man har för lektioner och om det är ridning sista lektionen och om man har stalltjänst. I tvåan och trean blir dagarna på kz kortare men har man unghästkursen rider man unghästarna även efter kz och då är man klar vid halv sex... men då har man ofta en del fritid och hade det hyffsat slappt iaf ;)

Snobberi är väll det att många har pengar, så det är dyra hästar och dyra prylar och har man en häst som inte riktigt passar mallen så får den bevisa mera om man säger så(har arab, de flesta gillade honom tillslut men i början var det väll lite mysko...hade honom dock utanför skolan då jag ville att han skulle få gå i hage mer än 2 timmar om dan.)

Okej, jag kommer troligen inte ha en häst med mig, i alla fall inte i 1an.
Men nu ska jag bara se till att höja mig i betygen så jag kommer in på strömsholm, men jag hoppas att det inte ska bli några svårigheter!

Har du några bilder ifrån Strömsholm som man skulle kunna få se? =)

Helt plötsligt blev det otroligt tomt här :O

tjoho!
Börjar trean till hösten nu och jag tycker absolut att du ska börja!
Headstrong_, har du köpt Marwe nu eller?:)
kan ju lägga till att Latina, Malynn,Kastanj också är mysiga pållar med motor, sen har jag en liten förkärlek till Sallemannen o Next:D
Smulan e ju jättemysig att hoppa också...

Måste bara fråga :p Vad är Latina för nån häst? Hon råkar inte heta Aspens Latina?

Vet du något om Strömsholm som inte jag vet..?? xD
Jag e beroende, vill f¨reda på massa fakta foort :D

Haha nej det tror jag knappast xD

Det enda jag vet om strömsholms är att intagningpoängen är väldigt höga och jag tror man måste kunna rida riktigt bra för att komma in på det.. har även hört att det finns många snobbiga elever eller nått xD

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 292
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 322
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 505
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka